AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
560

Rå tomgång vid kallstart och enstaka ryck vid gaspådrag efter motorbromsning.

Mi
19
Micke.S
BMW 523iM -99
Hej igen!

Jag skrev förut idag ang en 523i -99 och undrade vad det kan vara som spökar när tomgången successivt blir ojämnare "råare" efter en kallstart eller om motorn är något lite ljummen. Det som till slut händer är att elektroniken kopplar bort en cylinder 2:an för att skydda motorn. Efter omstart går bilen på alla burkar igen och om den har blivit varm är tomgången jämn och inga som helst problem finns. Nu har jag även upptäckt att vid framför allt motorvägskörning efter en motorinbromsning så kan ett sekundsnabbt effekthack uppstå "bara ett" och oftast inte när bilen är riktigt genomvarm. Det jag har gjort är byte av alla stift och tändspole på 2:ans cylinder samt bytt en vakuumslang som sitter ovanpå insuget. På felsökningen hos BMW ser dom bara misständning på 2:ans cylinder. Jag har även sökt vakuumläckage med startgas. Jag fick ett tipps ang en tempgivare till elektroniken som kan spöka #har ej provat det ännu", vet ej var den sitter?

Är det någon som har en aning om vad det mer kan vara och var den där givaren sitter?

Tack på förhand / Micke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.