|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag och min sambo ha köpt en BMW 540 ia touring 01 för 4 dagar sedan. Idag var vi ute en sväng för att handla på vägen hem så stod det en ny Golf GTI bredvid oss vid rödlyset så jag stämplade på lite för att se vad som hände golfen hängde inte med så bra men efter en stund så plingade bilen till och började gå konstigt. Jag svägde av vid en bensin mack och där dog bilen. Jag provstartade bilen igen för att se om den fungerade normalt. den startade i 5 sek sen dog den igen väntade i någon minut och provade att starta ingen med lite gas då gick bilen men så fort man slutar att gasa så dör bilen. Är det någon som har en aning om vad felet kan vara????? MVH Jenny | |
|
Lambdasond / katalysator kanksje? Kan fungere på den måten om den ikke klarer å lese / ta unna. Km stand på bilen? En annen ting kan være luftmengdemåler.. "Den som har flest prylar när han dör vinner.." (PS!! Jag leder :) ) |
|
| Vad var det som "plingade" till? Stod det något i displayen? Luftmassamätaren kan ge dessa symptom. Prova att koppla ut kontakten till denna när bilen int startar. Om bilen statar med den urkopplad så är det troligen fel på massamätaren. Hade du tillräckligt med bränsle i? | |
|
engine fail program eller något liknande |
|
| Har liknande symptom på min, kan vara att batteriet är dåligt. Fick tips ifrån hasso att tetsta det först. Byter i kväll, återkommer med resultat. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
hape, ditt batteri var ju dåligt, så det kan påverka, men behöver ju inte vara samma fel på denna, en avläsning av felkoder är nog att rekomendera och se vad man kan få för ledtrådar, kan vara allt från luftmängdmätare till kamaxelgivare, bensinpump mm ///MVH Hasso Länk |
|
Jag gissar en tändspole. Kontakta Perrepå bil&Motorteknik 087110687. Han löste mina problem med min 540iA 98 när den gick som en påse nötter på en kvart. Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Asken: En V8 stannar inte bara för att det fattas en cylinder :)) Och det känns inte riktigt på symtomen att det är tändningsfel, snarare, bränsle/luft , men jag har väl haft fel nån gång förut tror jag :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Kolla tändspolen.Har haft samma fel och då var det tändspolen som var kass.Den i sin tur förstörde styrboxen. Stewen |
|
| Stewen: Tändspolen? Det sitter 8 st i 540:n....;) | |
|
Visst f_n,det glömde jag. OK,Hmmmm.....näe, jag kan inte hjälpa dig. |
|
| Min blev inte bätter efter batteri byte, så nu får BMW ta över och göra en diagnos på den. | |
|
kan va Lamda / eller Luftmängdmätare alt. batteriet. men å andra sidan kan det vara 22 andra problem också :-) in på verkstad och plugga in en DIS o kolla |
|
|
Om bilen är köpt på firma borde det dessutom gå på någon typ av garanti. Även en begbil bör hålla längre än 4 dagar. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| DIS-test eller ta ut ett stift och kolla in färgen. Vita=för lite bränsle= lambda/soppapump/Luftmassamätare. Alternativt motorstyrning/chip. Kanske trimchip i? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.