AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
909

Bakrutetorkarmotorn fungerar ej! E39

Hej! Förra vintern så körde jag igång bakrutetorkaren på min E39-touring, efter det så fungerade den litegrann, typ rörde sig ett litet steg bara sen stannade där. Nu fungerar den inte alls. Jag tycker att säkringen borde ha gått? Men vad jag har sett så är alla säkringar hela. När man kör igång torkaren (trycker spaken frammåt) så borde väl motorn röra sig?alltså när man fällt upp bakrutan? För torkarmen värkar har kärvat ihop lite, den är väldigt trög, men motorn borde väl röra sig även att man har fällt upp rutan? Jag hittade inte inte någon nummrering på säkringarna som satt där bak, någon som vet vilken det är ? Och den borde väl ha brännt om motorn blivit överbelastad? Är det någon som har en sådan motor liggandes,eller som vet vad en ny kostar? Mvh //Nicholas
Di
25
Dick Vega
523 Touring -98
Tror ej motorn går när man fällt upp rutan.
Skulle tro att du blir tvungen att ta isär torkaren och smörja/fetta in lite.
Finns en torx skruv på undersidan.
st
351
stoffe69
328ci -00
Är mycket vanligt att torkaraxeln pajar på e39:an. kan vara det som är felet. kostar inte mycket hos bmw heller.
Va
43
Varvar ut
525i Touring -02
520d -06
Motorn går inte om rutan är öppen, dvs om varningslaman för detta lyser. För att testa motorn så måste du alltså ha rutan stängd.
Ok tack för svaren, då så ska jag försöka smörja upp torkaren o smälla igen rutan och testa! Jag återkommer!
Kan säga att det är ingen idé att försöka smörja den utan att plocka isär.. Plocka bort plastskyddet över armen och skruva bort torkar armen för att sen dra ut hela axeln.. Ta lite smärjelduk och putsa av axeln lite, på med lite alufett eller liknande.. Sen ska du se att den torkar som bara den;o)

Tänk bara på att vara försiktig när du plockar bort plastskyddet.. Den är lite skör och sitter som bara den...

Lycka till!!

Mvh Jocke

Even the worst day diving, is better than ANY day at work...

da
7
danne@home
520dT -07
316i -96
Jag hade strul men bak torkaren på min bil. Då var det kabel brott. Kablarna ligger i gångjärnen på bakrutan på höger sida. Kan kanske vara det.?

mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Det är förmodligen som wannabedivers säger. Drabbades av samma sak. Torkaren la av titt som tätt för att fungera på nytt nästa gång man startade bilen. Tog loss axeln och putsade och smörjde. Vips så torkade den som aldrig förr! O-ringnen till torkaraxeln håller nämligen inte i evighet. Sen är bakluckan ett ganska utsatt ställe med mycket smuts och fukt. Byt den lilla O-ringen på torkaraxeln om du ändå plockar isär den. Det är för övrigt en ganska enkel operation.

Micke
Pa
22
Padda
525i Touring -93
Hade samma fel på min
Det var kabelbrott......
Idiotisk lösning man har där....Om man kan kalla det lösning...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.