|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
mr.christian: vilken olja använder du? 10*40? |
|
| Jag kan även berätta en liten kul grej... Va på en bilfirma för en tid sen och skulle hämta en bil åt en kompis. Där stod en fin 316i-90 21000mil för 14000kr. Billigt tänkte jag, och ville prova. "Nja, den är inte så vass i maskin..." sa handlarn. Och den lät VÄRRE än en gammal Sierra. Ja, Ja tänkte jag, har en skrotbilsdonator hemma och köpte bilen för 6000kr med 4 splittnya dubbisar till!!! Väl hemma så plockades ventilkåpan av och kollade in denna ASFALT!!! Massa avfettning och rengöring av oljerör och allt annat och några snabba oljebyten. Den bilen har idag gått över 25000mil och är HELT TICKFRI!!! Även om kammen va lite sliten så är den tyst... Jag fick 18000 för den när den såldes och ägaren är jättenöjd... | |
| Bumer, jäpp det är 10*40. Har den till alla mina bilar. Köper 10 liters dunkar. Mycket nöjd med den oljan. | |
|
Hej! Min 316 med M40 motor tickar också när den är kall Man kan alltså byta olja till delsyntet och få bort knackandet? Jag kör just nu på helsyntet från biltema... började knacka när jag bytte så jag gissar på att jag har blivit lika "lurad" som Oakhammer skrivit ovan, alltså tjockare olja i när jag köpte den. Är inte så hemma på oljor, men blir det inte sämre smörjning med delsyntet? |
|
|
COOLT!! Var köper du den? På Biltema? Jag köper min på Statoil |
|
| Man får inte bort allt tickande, då krävs lyftarrenovering, men den blir klart tystare. En delsyntet olja behöver inte ha sämre smörjning än helsyntet. De riktiga proffsen kör på mineralolja, men den mineralolja som finns på mackar o liknande är nog inte tillräcklig. Jag köper Biltemas olja. Jag pratade med en inköpare av oljor på Biltema och han sa att de köper oljan från norska Statoil. Tror inte att Statoil har olika oljor och skickar en sämre till Biltema, det blir för dyr lagerkostnad. Och Biltema måste klara en kontroll av specifikationen API SJ/CF, det hade blivit för dyrt för dem att "åka dit" på det. Men räkna på hur blåst man blir när man köper olja på mack, hade en kompis som hade Q8 mack. Den oljan som han hade i 1 liters flaska kostade 119kr/lit och exakt samma olja i 200liters fatet i verkstan gav han 8.50lit för... | |
Oakhammer |
Ja det verkar som det får bli Castrol High Milage Oil 15/40 nästa gång. Man får väl vänja sig med att den tickar lite. Köpte den utan service bok så man ville ju ge den det bästa för att vara på den säkra sidan. Ett kamrems byte ligger nog för dörren också. Verkar ju vara rena opel kvaliten på motorn. De har ju 4500 mil intervall på sina kamremmar till vissa modeller. Annars är jag nöjd med bilen. Pigg och snål även om man inte kan jämnföra med en sexa så står den sig rätt bra för att vara från -92. Tack för alla svar. Ett mycket trevligt forum. |
| Hm... Vid VARJE inspektion 2 ska kamremmen bytas, nu för tiden... Alltså ca 4000-4500mil... Inte bättre än Opel... | |
|
mr.christian: du sa att du körde biltemas delsyntet i alla dina bilar. blev de nån skillnad när du hade i delsynteten i 325:an jämfört med med helsyntet (om du nu har haft helsyntet i 325:an).. Tror/vet du om smörjningen från biltemas delsyntet e tillräcklig o att motorn inte tar skada på nåt sätt.... OBS: e medveten om att klassningen på delsynteten i fråga e mycket högre än de oljor som fanns då bilarna byggdes, men de skadar ju inte o fråga o få höra andras åsikter ;).. ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
| Nyss köpt 325an, vet inte vad som körts i den tidigare. Ingen sevicebok=( | |
|
ok.. men smörjningen då... e den tillräcklig.... ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.