AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.352

m40- motorn.. hydraliska lyftare?

Sida 1 av 2
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
tja... kollade i haynes handbok o såg att m40 motorn, dvs motorn som bla senare 318 e30 (88-) har, har hydraliska lyftare...

jag kanske e helt vilsen o blandar ihop saker o ting..... men e de inte 318is 16v M42 som har hydraliska lyftare...

m40 har väl mekaniska lyftare???

tacksam för hjälpsamma svar...

........ HAHA ;p .....
Letar M-technic II paket *mums*
Bj
143
Bjarne
525i -91
M40 har hydrauliska lyftare som brukar ticka om oljebyten inte skötts på ett bra sätt.
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
alltså behöver man inte ställa ventilspelet som man gör med m20 motorn osv...

eller har jag fel...

........ HAHA ;p .....
Nej, ingen ventiljustering behövs.

____
Reach the door with a breath and a scream.
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
ok.. om den nu tickar... kan man få bort ticket eller??...
vad e de som e dåligt.. en ventillyftare???
eller e de elt annan uppbyggnad på de motorerna.. e inte så insatt i m40, m42....

........ HAHA ;p .....
-BeeMWe-
Det e en scheissemotor, den sämsta BMW bygt enligt mig. Aldrig igen ska jag ha en sån.

Du kan prova byta till en tjockare olja, annars får byta lyftare, kolla kammen innan.
to
20
toaster
BMW 316i -91 E36
Bytte hydrallyftare på min 316i E36 igår kväll nu har den inte ett knackljud, du byter alla 8 själv om du inte har tummen mitt i handen tog mig tre timmar.
bm
283
bmw325
320d Sedan xDrive-18
320d Touring-09
320d Touring-08

toaster: Kan du beskriva hur man går tillväga, och vad dessa lyftare kostar...
to
20
toaster
BMW 316i -91 E36
Hydraullyftarna köpte jag på motornord kostar ca 1350:- inkl frakt.
Du måste plocka ur kammen, för att få ut kammen måste du ta bort ventilkåpan, kammrem, kamhjulet, fördelarlocket, rotor.
Att tänka på! se till att du ställer kammhjulets pil mot skyddskåpans skåra, dessutom så behöver du en torkshylsa för att plocka bort kamhjulet.
Det är lite men ta det bara lungt och tänk påvad du gör så går det nog bra.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Toaster: Och du menar nu alltså att bilen är tick-fri... I så fall är det ju otroligt... :)

---
Den Svarte: Länk
/Chrille
bm
283
bmw325
320d Sedan xDrive-18
320d Touring-09
320d Touring-08

Ok, tackar för svaret, ska försöka fixa det när jag får tid. Kanska man först borde kolla att det är lyftarna som är dåliga...innan man beställer nya ;-)
to
20
toaster
BMW 316i -91 E36
Är det ett knackljud som försviner efter ettag då är det troligtvis hydraulyftarna, men knackar bilen hela toden så kan det vara kammen so är slut, byter du kammen så är det lika bra att byta lyftarna när du ändå har uppe kammen. Byter du kam ska du även byta vipparna.

Skruva upp ventilkåpan och titta på kammen är den mycket ojämn och repig så byt.
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Köpte mig en 316 idag, tick-tick, men det ska fixas i vår :)

tick-tick på er :)

:_:_:_:_:_:_:_:_:_:_

e30 utan revor i nått säte... :0 24000 mil på mätaren
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
köpte min 318i i förra veckan..

den gick fint o så när ja syna den.. o ja lät motorn gå medan jag tittade på karossen för o se om den gick varm, så de vart ett tag..
dessutom hade jag motorhuven öppen så man hörde allt bra..

lite bmw tick bara.. annars gick den fint.. körde hem den sen.. 20 mil.. gick lika fint...

men nu så låter den ibland som en diesel, ibland när man startar den o ibland när man har kört ett tag...

ljudet liksom kommer o går...

vet att de inte e kammen.. den varvar utan problem, slår inte ifrån eller nåt...

gissade på ventillyftarna, o efter de jag har läst på forumet e ja rätt säker på att de e dem...

vad tror ni..

........ HAHA ;p .....
Oakhammer
Köpte min 316i för en månad sen ungefär. Verkade ok när jag köpte den. Lät helt normalt för 21.000 mil.
Skulle åka till Västervik över julhelgen och bytte till Biltema halvsyntet och ett biltema filter. Vad händer? Jo, när bilen är kall så låter den som en gammal diesel taxi. Men det försvinner när bilen blir varm.
Faen tänker jag (biltema=skit). Byter olja igen, och trots bara 50 mil så är den kolsvart. Misstänker slarvig skötsel och att ägaren innan mig hält sirap(läs tjock olja) i motorn.
Häller nu i Castrol Magnatech GTX helsyntet 5/40 API SJ/CF, ACEA A3/B3/B4.och ett MANN filter (Allt inköpt på OK). Men den tickar lik fan fortfarande....när den är kall.
Ska man hälla i Castrol 15-40 high mileage för att få tyst på den. Eftersom det försvinner efter ett tag så tror jag inte kammen är skadad.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Oakhammer: i instruktionsboken står det att man skall använda 10*40 oljan för e36 316
Oakhammer
Jag kollade det innan jag bytte olja första gången, men efter som det inte blev bra så ringde jag BMW och frågade.
Då rekommenderade dom helsyntet oljan. Det kankse bara gjorde saken värre? Med 5/40 helsyntet.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Oakhammar:

kan bara säga att här i malmö e de helt kassa på BMW

när jag ställde samma fråga för dem så fick jag råd att köpa 0*30 Castrol motoroljan..

d e den typen av oljan som används till gräsklippare..
Oakhammer
Aj då......

Synd att man inte hittade till forumet innan man gick och köpte en bmw........
Ska byta olja vart 100:e mil ett tag tänkte jag. Så den blir riktigt genom spolad i motorn.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
nää, du bör byta oljan efter vart 500:mil-så gör jag ialla fall..
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Oakhammer, här får Du ett tips från en rutinerad M40-ägare: Byt bort den fina, dyra helsyntet oljan! Jag har haft min ena 318 sen -91 och varit överdrivet noga med alla servicear. Köpt svindyr helsyntet fram till ca 22000mil och det har ändå tickat sen ca 15000mil, då bytte jag till delsyntet av god kvalité (biltema á 28,50/lit made by Statoil...) och i princip tystnar den helt. har nu gått 27500mil och inget slitage på kammen. Jag byter efter serviceindikatorn (jo, den funkar än!) ca var 1100mil. Har hört efter på aukt.BMW-verkstad - Citat"-Varför bry sig, det är bara ett kosmetiskt problem. Det är inte värt att åtgärda" Och detta var för 10000mil sen och tickandet har inte blivit mer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.