AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
761

Chip tuning

mole
Länk

Vad är nu detta?!
15hkr extra med chip påstår dom.... och på toppen av det minskad bränsleförbrukning.
Ligger det nått unns av sanning i annonsen eller är det bara rent skojeri?
Jag äger själv en 318i och visst är man intresserad av bättre bränsleekonomi
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Enligt min mening så är de som att slänga pengarna i sjön när de
gäller att sätta ett chip in en sugmotor, kanske ger 2-3 häst samt samma bensinförbrukning!
Däremot om jag ägde en E39M5/E60M5 kanske det skulle vara ok att lägga ut några tusen för att få bort hastighetsspärren!

Chip har man till turbobilar!
10 hk får jag i min 328 med qvarnis chipp ,, och bättre bränsleförbrukning ,, ca 1 dl så ja det fungerar hur det är med en 318 vet jag inte ,, men det kan du givetvis få svar på
mole
Verkar som om de flesta är emot chip och påstår att det inte fungerar
Men dom som har chippat verkar vara av en annan uppfattning
Jag köper gärna ett om det ger mig en bättre ekonomi men icke till det priset!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stoffe, har du mätt effektökningen?

Det som är roligt, är att många säger att man får mer effekt med trimchip i en BMW-motor.

Men det är INGEN som har lyckats presentera en oberoende före- och eftermätning av motoreffekten som bekräftar detta!

Många trimchipsäljare säger att motorn skall få både 10 och 15 hästar mer, eller 5-10% högre effekt....men när man frågar om det är garanterad effektökning, börjar de skruva på sig och mumla osammanhängande om att det kan skilja från bil till bil osv...

Inte ens de som tunar motorer, dvs. anpassar styrelektroniken exakt efter varje individuell motor vågar lova någon märkbar effektökning. Konstigt att de som gör optimal inställning av den unika motorn inte vill lova effektökning, medan de som gör mer eller mindre seriösa chip som är anpassade efter en "medelmotor" vågar göra det...

I mina ögon är det inte värt pengarna!
Finns mängder av saker som jag hellre skulle köpa till bilen.

Samma dag som chiptillverkaren garanterar påstådd effektökning och samtidigt tar följande ansvar om chippet inte håller vad det lovar i reklamen, skulle jag påstå att det inte är en bluff:
1 lovar att betala tillbaka pengarna för chipet.
2 Betalar för återställningen till originalskick
3 Betalar för effektmätningen

När det handlar om turbomotorer är förhållandet lite annorlunda, där kan chiptrimmning ge mycket stor effektökning genom ett ökat turbotryck....men det går ofta ut över hållbarhet i både motor och transmission.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Tux Thunderbird
Tror det kan vara lite så att den som lagt ett par tusen på ett chipp väldigt gärna vill tycka att det är en märkbar förbättring. Därmed inte sagt att det inte blir en förbättring, det får andra mer kompetenta bedöma. Jag är sådan själv, lägger jag en hög pengar på en "onödig" pryl, så vill jag hemskt gärna tycka att den revolutionerat mitt liv. Så gärna att jag ibland lyckas få mig själv att tro att den faktiskt gjort det.

/ÄrkePingvinen

"Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650
2000 pix kostar chippet om ni köper det eller ej eller om ni tror på det eller ej ,, ja jag vet inte ,,
Ra
64
Ralph Emtemark
325iA Touring 2004
325 CiA Cabrio 1994
Jag har laddat ner 13 hk i min 320 E46 2000. Ingen tvekan om att det finns mer effekt i motorn efter "behandlingen". Drivhjulseffekten mättes före och efter så det är helt klart verifierat. Avgasvärden helt klart inom föreskrivna värden.Bilen känns lite rappare än innan. Man måste köra bilen på 98 oktan efter triminingen men det är ju ingen större nackdel. Jag anlitade Motor Nords lokala representant för jobbet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.