AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
908

hur många liter olja i en 1802:a ?

ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Skall byta olja , men kan inte hitta min instruktionsbok .

Hur mycket olja går det i en 1802:a -73 ? Med eller utan filter kan vara intressant .

///MVH TONY
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Tror att det är 4 liter utan filterbyte och 4,25 med filter. Men jag kan minnas fel.
Bör dock alltid räcka med fem liter så har du en skvätt över tills den har blårykt ur sig några deciliter ;-)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Det är som Codriver skriver 4lit motor 0,25 filter.O vad trevligt det är med lite 02 frågor =O) mera sånt.

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
Skönt att det finns lite kunnigt 02folk här. Kan nog snart behövas.
Hittade min gamla drömbil uppe i Hallstavik, en BMW 1600-2 -70. Två brukare och 14500 mil. Matt som sandpapper i lacken men väldigt frisk maskinellt och löjligt lite rost. Alla papper sedan köpekontraktet och körjournal med varenda tankning/reparation noterad.

Kul bil. Undrar när och vad som rasar först?

/N
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Rent mekansikt är -02:orna bra. Se bara upp med rost, och se till att hålla framskärmarna rena invändigt. Det blir ju som en stor ficka uppåt/bakåt som brukar sluta med rosthål längst upp mot dörren. Runt blinkers fram är åxå vanligt.

Se till att köra den på rätt olja i växellådan. Där skall INTE vara olja av hypoid-typ. Då slits synkringarna fort och det börjar rapa vid nedväxling. Vanligtvis från trean-tvåan. Jag använde vanlig motorolja i växellådan för då var den lättväxlad när den var kall. Men det kan vara fel, finns säkert andra här som kan oljor bättre än jag.

Ventilstyrningarna och tätningarna brukar bli dåliga med tiden. Resultatet är det karakteristiska blåröksmolnet vid gassläpp. Inget akut, men om du någon gång lyfter av toppen, se till att renovera med nya styrningar.

Hoppas du får mycket glädje av din nya bil. *avundsjuk* Har ett par -02:or stående och skall bara se till att få lite tid så skall projekt igång.

/Erik
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Instruktionsboken hittad och jag kan bekräfta att 4+0,25L olja är det som ska i motorn (på både 1602,1802 och 2002)

Mvh Tony "BMWM3"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.