|
|
|
|---|---|
|
Min V12:a luktar bensin, och det verkar läcka från slangarna vid vänster hjulhus som går upp mot huvudbromsccylindern. Sticker man in näsan i hjulhuset, blir nästan lite hög... Är det någon här som bytt dem och har några knep för att komma åt dem? De sitter ju duktigt otillgängligt, jag antar man måste lossa plastkåpan inne i vänster hjulhus. Det är slangarna (13&14) längst ner på bilden jag syftar på: Länk De övriga slangarna i motorrummet bytte jag i våras, de var då rätt spruckna. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! | |
Paap Reeder |
Hej Erik! Bilden är litet felvisande. 13+14 är kortisar - ca 10 cm - som ju sitter alldeles under expkärlet. Sedan kommer två rörbitar om kanske 30 cm. Dom är nog där för att "runda" grenrören. Dessa rörbitar går sedan in i nya gummislangar som har sina klammers alldeles under bromsservocylindern. Skall man byta dessa slangbitar måste nog bromsservot bort. Jag har just tagit bort mina plenum o s v så du kan ställa mer frågor. Skall titta efter hur lång slangbit som går från klammern under servot till rören från tanken och var dessa skarvas. Kanske man kan lossa på nått annat ställe och "dra upp dom" så man inte behöver hållas under servocylindern. MVH /// Paap R |
|
Hej Paap! Jag vet att bilden är missvisande, rören och slangarna går ju neråt/bakåt. Dessutom står det 13/14 på flera ställen, jag syftar på de nedersta. Detta får bli kvällsmek (vill inte köra runt som en molotovcocktail!), jag hoppas att man kan komma åt lite bättre om man lossar plastkåpan i hjulhuset. Bra idé med att försöka fiska upp slangarna, förhoppningsvis ligger skarvarna bakom plastkåpan. Jag återkommer med en rapport. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
... tiitade idag. Från railen så går det således en 10 cm slangbit till två 30 cm långa rör som i sin tur går till en resp slangstump alldeles under servocylindern. Därifrån går sedan rören till tanken. Det sitter således 4 slangklammer alldeles under bromsservot. Går det inte att komma åt dom från hjulhuset så blir det ett helvetes arbete med att byta dem. MVH /// Paap R |
|
Tack Paap! Jag har nu varit ute och smutsat ner mig och också konstaterat hur slangarna ser ut. Lossade även plastkåpan i hjulhuset, men det var inte till någon hjälp. Jag lossade 10:ans(?) tändkabel och stack ner vänsternäven med 5mm-hylsa på en mejsel. Som väntat var det trångt, men jag började känna på slängklämmorna och fann då en som var ganska lös. Jag valde därför att bara dra åt alla, jag hoppas att det räcker. Om inte så tror jag det ändå att det är möjligt att byta dem utan att lossa bromsservot, fast det kräver stort tålamod och finprecision. Lättast borde då vara att även lossa rören (nr16) och sedan "bara" ha två hopplösa anslutningar att trä på. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
... såg att det hängde en oljedroppe under mitt bromsservo .... så det blir till att byta den nu när "man kommer åt". MVH /// Paap R |
|
...och passa på att byta dessa bränsleslanagarna, nu när du ändå har "fritt fram". Jag körde till jobbet imorse och det luktade inte längre bensin, peppar peppar. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Så, nu har jag bytt dessa småstumparna, nr 13&14 längst ner på bilden. Det fortsatte lukta bensin innan jag ställde av den i december, så nu fick jag ta tag i detta mek Det gick faktiskt att göra utan att lossa mer än två tändkablar, men f-n vad trångt det är. Det måste finnas mer plats över i ett par Bayerska Lederhosen som är 10kg för små, än i motorrummet på 750. Jag gjorde så att jag lossade de nedersta slangklämmorna och fiskade upp slangar och rör. Skar till nya slangar och ”förmonterade” slangklämmorna till understa anslutningen. Sedan började det jobbiga… att med en armen nedstucken mellan oljebehållare och bromsvätskebehållare, försöka träffa rätt och dra åt slangklämmorna. Det sista momentet att dra fast de nedre slangklämmorna tog mig minst en timme och under tiden kom det en del svordomar… Självklart glömde jag sätta tillbaka tändkablarna vid provstarten, men när de var på plats kunde jag njuta av den underbara sången från motorn. Att få höra motorn efter vinterdvalan, gjorde att jag två sekunder senare hade glömt hur jobbigt det var med de nedre slangklämmorna… Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
... Erik ... du kollade väl så att slangstumparna hamnade i rätt riktining m h t pilarna för hur bensinen skall flyta i slangen..... Näää den var dålig .. och 1:a april har dessutom varit. Alltid roligt med saker som blir bra. MVH /// Paap R |
|
Försöka duger ;-) Måste tillägga att utan en mejsel med flexibelt skaft Länk och en griptång Länk , hade jag nog fortfarande stått och fumlat med vänsterhanden fastklämd… Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.