AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.025

Hur få loss bromsskivorna bak? Ovanligt slitage?

at
140
ataim
523i -98
Hej! Bytte med stor framgång bromsskivor fram på min e39 Sedan.
Tog entusiastiskt mig an bakbromsarna. När jag äntligen fått den att röra på sig, så visar det sig att den inte gickl att få loss. Kändes som om den satt fast i något (är det så att det finns bromsbackar på insidan av trumman - handbroms?). Jag belv bet på denna procedur, utan fick smörja upp glidbanor och sätta på vinterhjulen utan bromsbyte.

2) Jag ville inte byta belägg för att skivorna kan vara ngt skeva samt att ytan som vetter inåt inte är plan, det har blivit spår i den som var rätt kraftiga. Nya belägg skulle då behöva få motsvarande profil, dvs inte helt plana.
Hur skulle ni gjort?
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Antagligen bromsbackarna för hansbromsen som tar i, om du lyser med en ficklampa genom hjulbultshålen på skivan klockan 6 så att säga, så bör du se ett kugghjul som du kan skruva på med en mindre skruvmejsel. Då jag ändå kommer säga fel så kan jag inte säga åt vilket håll, utan du får testa. Sedan när du återmonterar så är det en liten procedur för att få det rätt. Sök för mer info om det.

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Förmodligen/ganska säkert/ så har trumman i skivan fått kanter efter rost och slitage. Det du först måste göra är att lossa handbromsbackarna genom att släppa på justerskruven som finns i ett bulthål klockan "17 ca", du ser den om du lyser genom hålet.
Efter detta får du använda visst våld, knacka med klubba på skivan och vrid/bänd. Det kan sitta väldigt hårt.
Innan du börjar se till att du har en ny sats med backar för att ersätta de gamla/förmodligen trasiga/.

Lycka till

Tommy

NoFear
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Böt nyligen runt om på min, fram var det hur enkelt som helst men bak krävdes det lite våld med plastklubban innan de släppte. Skam den som ger sig påt i gen bara:)

Att styla en volvo är som att sminka en Gris;)
at
140
ataim
523i -98
Tack för era svar. Det förklarar saken att de inte gick att få loss dem trots våld (plastkluba).
Däremot undrar jag om det är överkurs att byta skivor (de har gått 14000 mil) utifrån att det skapats profiler (de är ej helt plana på bromsytorna).
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Så länge som ytan inte har minskat pga rost, eller att skivorna är för tunna på det tunnaste stället så tycker jag inte att du behöver byta skivorna. Beläggen kommer att slita in sig till den befintliga profilen.

Du får se till att bakbromsarna får arbeta efter byte bara, t ex genom att bromsa hårt några gånger, eller genom att backa och bromsa (eller att använda antispinnen)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Ett alternativ till att byta skivor är att svarva om dom! Man kan troligen svarva om en bromsskiva flera gånger innan den blir för tunn!
Är speciellt lönsamt för dyra ventilerade skivor.

Kostade mig 300 kr för ett par bromsskivor på en däcksfirma. Dom hade en speciell bromsskivesvarv som svarvade båda sidor samtidigt (med borttagna skivor).

Det blev mycket bra! Visserligen blev det en litet grov svarvyta men efter några veckors bromsande hade ytan blivit blank och slät. Skulle tro att nya skivor har inte bara svarvad bromsyta utan också slipad.

Per L
at
140
ataim
523i -98
Besökte bilprovningen idag och bilen rann igenom helt galant.
Dock uppmärksammade killen att bromsskivorna bak började närma sig ett liv vid sidan om, så jag är rätt ute - dvs dags för byte.
Det tar längre tid o kostar därigen mera att svarva, än att ta ett par nya inkl belägg och smacka dit.
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Dessutom med ventilerade skivor, som jag tror du har med?
så finns det inte så mycket material att svarva bort. De blir ganska fort för tunna.

at
140
ataim
523i -98
Mina skivor är inte ventilerade, kanske är för 528 o andra större motorkrafter.
at
140
ataim
523i -98
Jag gjorde ett nytt försök att få väck skivorna. Icke sa nicke. De blir rörliga, men går inte att få i sidled.

Jag sökte få tag i bromsbackarna via ett bulthål för att lyfta dem.
Jag är osäker på att ge mig på justerskriuven, då jag inte vet konsekvenserna. Hur lätt är det att justera sedan när de nya
skivorna är på plats?

Har ingen bra avdragare, då diameterna är stor.

Ville inte ge mig, men verkar inte bättre än att farbror verkstan får hoppa in,

Jag ringde BMW supporten i Sthlm och bad om råd. De visste inte.

Wi
222
Wille
330xd/t -02
Ibland är vinkelslipen ända lösningen.
Bytte på min e34 och fick lös den ena efter ca 1 timme med klubba och blodiga knogar. Den andra tog jag till slut med slipen.
Mitt problem var att rost expanderar mellan back och bromsband, därav räcker det inte med att släppa all förspänning.
Har därefter bytt ett antal backar pga att banden har släppt

W
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.