|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Har en 525ix från 1992 som jag tycker ger ifrån sig lite mycket rök vid gaspådrag. Skulle tippa att det tyvärr har med ventiltätningarna att göra. Finnas det någon som har erfarenheter, bra eller dåliga, av olika oljetillsater avsedda för ventiltätningarna? Något som är värt att försöka med eller? // Lalle | |
|
Har man tänkt att behålla bilen så skulle jag ha renoverat toppen. Jobbigt och dyrt i längden att håll på med olja. Alla typer av tillsatser är bara skit. Håkan |
|
|
Visst, renovera är kanske den bästa lösningen, men det är inget tröskverk så det känns inte befogat...än... Med någon tillsats eller val av olja måste ju kunna reducera vitröken vid tomgångskörning och gaspådrag, eller? Har också funderat på om det kan ha att göra med någon kallstartsventil som har hängt sig/hänger sig nu när det blivit lite kallare ute. Ska göra en sökning på forumet och se om jag hittar någon tråd, men skrik gärna till om ni har något tips! // Lalle |
|
|
Blårök vid gaspådrag brukar inte vara ventiltätningar, utan dåliga kolvringar... Blårök vid gasuppsläpp brukar däremot indikera dåliga ventiltätningar! Angående oljetillsatser: Olika oberoende tester brukar visa att oljetillsatser som skulle kunna täta läckande ventiltätningar eller kolvringar, är verkningslösa. Ett sådant läckage beror på för stort spel/dålig tätning och det kan inga tillsatser kompensera, det handlar om mekanisk renovering i sådana fall. Enda möjliga området som en tillsats skulle kunna hjälpa, är om kolvringarna har fastnat i kolvringsspåren pga smuts och att det är detta som gör att tätningen är för dålig. I såfall kan en bra olja (som innehåller alla nödvändiga tillsatser) kanske lösa upp smutsen och därmed öka kolvringarnas rörlighet och tätningsförmåga....men jag skulle inte ha allt för stora förhoppningar att det skulle hjälpa. Hur ser röken ut? Hur långt har bilen gått? Hur har bilen servats? Vilken olja har använts/används nu? Har du gjort komp-test och/eller leakdown-test? Drar bilen olja? I såfall hur mycket? Hur ser stiften ut? Hur ser oljan ut? Hur länge har detta fenomen funnits? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska försöka att ge en liten beskrivning på Beemern min... =) Vit rök, kommer då man står på tomgång eller ger gaspådrag, fast mest markant blir det när bilen står stil och på tomgången. Den har rullat cirka 26000mil, så det är ju ingen ny bil direkt. Enligt förra ägaren och dokument som jag börjar att tvivla på så har den varit lämnad till verkstad för service, men samtidigt har den rullat ett antal mil även innan han köpte den i sin tur. Senaste tiden har det varit en delsyntet, för tillfället kör jag på en 10W40. Ingen komp-test eller leakdown-test (?) är gjord. Den drar olja, lite mer än befogat tycker jag. Svårt att säga exakt hur mycket men kanske 1liter per ca. 150 mil. Stiften ser bra ut, inget att direkt anmärka på där, oljan kan jag inte svara på riktigt hur den ser ut. Började att tänka på det först nu när det blev lite kallare ute. Köpte bilen i våras och har inte tänkt på vitröken förrut men dock märkt att den vill ha lite olja. // Lalle |
|
Borg |
Vitrök brukar väll inte bero på olja, i så fall skall väll den vara blå. Vitrök brukar vara vatten, kan bara säga att det brukar ryka en del nu när det börjar att bli kallt ute, kondensvatten mm i avgasrör. speciellt om man inte kör längre sträckor. Min 525-92 rök (vit) en del vid start i kallt väder. Kolla också om den drar kylarvatten. // Pelle |
|
Om det är vitröken du oroar dig för, är det nog bara kondensvatten i avgassystemet. BMW har generellt stor volym på avgassystemen som i sig genererar stpra mängder kondensutfällning i dem. För varje liter bensin som förbränns bildas den ca en liter vatten som följer med avgaserna ut... En bättre syntetolja kan med största sannolikhet minska oljeförbrukningen markant. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Låter som att det kanske inte är så mycket att oro sig över då, samt att man får test någon annan olja och kolla hur det påverkar oljeförbrukningen. Har av någon anledning fått för mig att en syntetolja skall öka förbrukningen då den är "finare", men bevisligen så lär man sig något nytt varje dag. Kanske är så farligt heller som folk säger att en syntet olja kan "rena" en gammal motor så att man kan få problem med oljerester och dylikt?!? // Lalle |
|
|
Att syntetolja minskar oljeförbrukningen beror bland annat på att dels bygger den en starkare oljefilm, än mineralolja och dels är "alla" kolvätemolekyler lika långa i oljan. I en mineralolja finns det en salig blandning av korta och långa kolvätekedjor och de korta kedjorna förångas/förbränns ganska snabbt = oljeförbrukningen ökar och samtidigt förändras oljans inbördes balans eftersom det bara blir kvar längre kolvätekedjor = oljans egenskaper förändras. Att syntetoljan renar för bra är också en skröna! Alla moderna oljor (mineral, delsyntet och helsyntet) har detergentadditiv och rengör därför nästan lika bra. Att syntetoljorna har naturligt renande egenskaper gör bara att man inte behöver tillsätta lika mycket detergentadditiv för att nå samma rengörande effekt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar för lektionen om olja. Kanske läge att fundera på ett oljebyte till en helsyntetisk olja då så får man se vad som händer med förbrukningen. Tack för hjälpen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.