|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Ras.mus: Du skriver ”Däremot VET jag att hade man inte haft sporadiska hastighetskontroller så hade i alla fall JAG kört så fort som min bil går ibland, om inte ofta!” Det är mycket bra i så fall för din del att polisen finns för förmodligen hade du kört ihjäl dig! Det här var väl inte så metaforiskt, eller? |
|
hampe m3 |
essingeleden e det inte fri fart där???????? släppa gasen det görs vid varvtals stopet på feman |
Ras.mus |
Metaforiskt? Du vet vad en metafor är också eller? |
|
Ras.mus: Borde jag tolka det som om du fortfarande inte hänger med, eller fortsätter du bara med att vara småspydig? Jag antar att det är det första som gäller. Metaforiskt betyder ”något som är uttryckt med t.ex. en bild eller liknelse – något som symboliserar något annat”. Med akvariefiskarna ville jag utgöra symbol för förare som saknar förmåga att själva kunna avgöra vad som är fel/orimligt och rätt/förnuftigt i trafiken, utan behöver känna sig ständigt övervakade av polisen – att någon skall tänka åt dem – för att inte spåra ur i sitt sätt att uppträda i trafiken. Jag skrev också att den gruppen av förare torde vara ganska liten. Senare gav du mig tillfälle att försöka förklara för dig vad jag menade med min liknelse när du själv degraderade dig till en akvariefisk genom att deklarera att du sannolikt hade maxat bilen så ofta du fick tillfället, om du visste att risken för att bli tagen av polisen var minimal eller inte existerade. Men har du verkligen samma intelligensnivå som en fisk som kan äta ihjäl sig (= köra ihjäl dig) om man inte slutar mata den (= om polisen inte fanns där ute för att med sin närvaro styra om dina tankar)? Jag tror inte det! Sedan undrade du om jag visste vad jag talade om när jag använde uttrycket ”dubbelmoral”. I det här sammanhanget tolkar jag ordet som ”vacklande/skiftande uppfattning om vad som är rätt och orätt beroende på olika omständigheter”, ”vacklande/skiftande kvalitet hos uppförande”, ”att låtsas vara en bättre/överlägsen människa än man är”. Med hänvisning till min tidigare argumentation, tycker jag att polisens uppförande lätt kan beskrivas i dessa termer. Sedan kan du själv vara av en annan uppfattning men det är helt OK. Vad tråkigt livet skulle vara om alla tyckte på samma sätt, eller hur? Ha det gott (och kör försiktigt) Ellinas |
|
kilroy |
Håller med om att 70 bör gälla på Essingeleden. Höjer man till 90 så kör "alla" 110...Infarten till Stockholm söderifrån och inmot och över Essingeleden är Sveriges mest trafikintensiva väg. Det händer ofta olyckor vilket korkar igen hela stan...Hastigheten är självfallet en bidragande orsak.Dessutom...vad är det för vits med att "tjäna" 1-2 minuter genom att köra något snabbare när man i alla fall sitter fast i bilkö inne i stan...?? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.