AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.749

Polisterror på Essingeleden.

Sida 2 av 3
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Nu har jag inte den allra senaste statistiken men risken att åka fast för fortkörning i Stockholm är väl ändå minimal.

För något år sedan såg jag var dom ufärdade flest fortkörningsböter och allra högst i faktiska tal låg Göteborg som utfärdade dubbelt så många böter som exempelvis Stockholm. Med tanke på att Stockholm har många fler trafikanter än Götet så bör risken att åka fast på Sveriges framsida vara flera gånger större än här hemma.

Jag vet inte hur andra kända fortkörningskommuner (Norrping, Nyköping och Linköping) ligger till procentuellt sett med fortkörningsböter. Större städer har ju så mycket annan skit att ta hand om så trafiken är väl inte det mest högprioriterade området hos Polisen (eller?).

Någon ställde reparationer av våra vägar mot trafikövervakning men det måste väl vara totalt helt olika konton.

/Johan

---
Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Kör essingen varje dag till och från jobbet. Då är det inga 70 som gäller. Kommer man upp i 30 ska man vara glad. Sedan södralänken invidges har det av naturliga skäl blivit än värre.

essingen har iofs. byggts ut sedan tidigare för att klara mer trafik från södralänken..jag anser att man gjort bort sig nu när man har facit ihand.......man har flyttat problemet till Sveriges mest traikerade väg!!??
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Att bengen gör mycket fartkontroller i slutet av hösten beror ofta på att
det finns "beting" som skall klaras av innan årsskiftet , dvs. ett visst antal poliser skall ta fortkörare ett visst antal timmar , så är det iaf. i östergötland - det är politikerna som styr över hur mycket resurser som skall läggas på vissa typer av aktiviteter. Men inte för den sakens skull skall man sluta tro att det finns dom som njuter av att "sätta dit svensson" i 125 kmh på 110 väg. för det finns det.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Igår kväll stod dom och gömde sig på essingeleden. Tur att man körde firma-pickisen, en Merca Sprinter....

För övrigt är det sorgligt. Klockan 22:00 en vardagkväll är det glest med bilar på essingeleden och det är klart som f-n att tempot ligger närmre 100 än 70. Ökas trafiksäkerheten genom dessa kontroller?
Ras.mus
Sen kanske det finns en logisk förklaring istället för alla dessa konspirationsteorier... Vissa här anser sverige vara en diktatur (för att våra demokratiskt valda politiker beslutar om böter och skatter), vissa tror att polisen bara gör sitt jobb för att Få "njuta" av att sätta dit en vanlig svensson (som kör lyxbil, som jag själv)...

Nä, kanske det beror på att det snart blir kallt och blixthalka? Och visar sig då polisen väldigt mycket just innan denna halka börjar så påverkar det trafiken. Se bara på alla här, de har helt klart märkt att polisen är ute "överallt" så nu tar folk det lugnare. I alla fall i ett par veckor. Sen har halkan kommit, folk har märkt det och kör lugnt i alla fall.

Logiskt kanske? Kanske framförallt en vardagskväll vid 22 när det börjar frysa på... Det är ju inte alla bilar som har tempmätare i bilen, och hjärna bakom ratten!
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Läste häromveckan om en stackars kille som fått inbrott på sin firma. Tjuvarna hade varit där med lastbil och fått med sig prylar för miljoner. Övervakningskamerorna hade fångat dem på bild, och till och med reg.-numret lastbilen var med. Vad händer? Jo ärendet preskriberas eftersom man inte haft resurser att utreda fallet!! Fallet preskriberat, alltså har inget brott begåtts, alltså ingen ersättning från försäkringsbolaget. Stackars jävel. Tur att det åtminstonne finns resurser att jaga de riktigt grova brottslingarna i trafiken...

Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en.
Ras.mus : Konspirationsteorierna existerar till stor del för att många tycker det är enklare och lättare att skylla allt på "staten" hellre än att ta ansvar själv för sina handlingar.

Anders : På morgonen och kvällen är risken för halka som störst nu mot slutet av hösten. Är det dessutom glest med trafik brukar, som du säger, tempot ligga över gällande hastighetsbegränsning. Är polisen då ute på kontroller drar det ner tempot. I mina ögon kan det öka säkerheten.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej Bones

Jag vet inte hur du upplever dig själv i trafiken men varje gång jag kör ”lagligt” – och det gör jag oftast – blir jag omkörd av nästan alla andra, t.o.m. lastbilar och bussar. Vad jag dock kan se är att det är sällan som någon kör tvärt emot vad som är förnuftigt. Enligt ditt resonemang borde dock större delen av bilisterna i landet vara oförmögna att köra bil och borde undandras sitt körkort.

Jag håller oftast lägre hastighet än vad som är tillåtet, oavsedd årstid, p.g.a. att framförallt vägunderlaget, men också vägens beskaffenhet i övrigt, ibland inte motiverar den uppsatta maxhastigheten. Det finns t.ex. många mindre trafikerade vägar i de inre delarna av landet där hastighetsgränsen är för hög i proportion till hastighetsgränsen på fina vägar kring storstäderna. Det handlar alltså om äkta dödsfällor men dessa bevakas aldrig av polisen. Det är ju inte lika glamoröst att övervaka bönder i inre Dalarna som att övervaka bilister i infarten till Essingeleden i Stockholm. Framförallt är det inte lika mycket inkomstbringande. Med andra ord är det helt OK att köra ihjäl sig i trafiken bara man inte gör det på en större väg i närheten av en storstad. Vilken dubbel moral!

Det alltså jag – den erfarne föraren som alldeles själv och med hjälp av min förmåga att kunna tänka som gör denna bedömning och sänker min hastighet. Det är inte p.g.a. jag är rädd för att bli träffad av lasern.

På samman sätt tycker jag att jag borde få köra fortare – åtminstone en kortare tid – utan att för det betraktas som trafikbrottlig, då både vägens kvalitet och övrigt prestanda samt trafikförhållandena i övrigt tillåter det. Dagens bilkonstruktioner och dagens vägar är betydligt säkrare än för 50 år sedan, men tyvärr är de gällande trafikföreskrifterna en kvarlämna från den tiden. Och att uppnå en hastighet som är 30 km högre än det tillåtna med en modern bil motsvarar oftast bara någon knappt mätbar lägesändring eller tryck på gaspedalen, eller så handlar det också om bara några millisekunder i accelerations tid. Det också ungefär den tid som polisen behöver för att säkerställa ett tillförlitligt mätresultat.

Att vara rädd för påföljder och ständigt styrande på hastighetsmätaren när man kör bil är snarare nedsättande än förhöjande faktorer på en förares bedömningsförmåga. En stor del av den mentala kraft som annars skulle ha används av hjärnan för att bedöma de kringliggande förhållandena går åt att bibehålla hastigheten. Ett bra exempel på detta är när folk ger sig på en farlig omkörning och trots riskerna för koalition inte vågar öka hastigheten bara för att inte köra olagligt.

Men nu har jag blivit långrandig igen – som vanligt höll jag på att säga.

Ha det gott

Ellinas
Ellinas,

Tvivlar att man kan accelerera 90-120 på en millisekund, ej 70-100 heller om man inte möjligtvis sitter i en JAS39 Gripen. Hårklyverier... jag vet! Men jag vill poängtera att var och en är ansvarig för sina egna handlingar. När man kör bil bör man ha koll på rådande hastighetsbegränsning och egen hastighet.

Jag tycker också att rådande hastighetsbegränsningar är i vissa fall fåniga då vissa vägar bör kunna klara mer än 90 km/h. Dock råder en begränsning, överträder du den gör du det på eget ansvar och medveten om att du kan bli bötfälld alternativt bli av med körkortet. Skylla på polis, politiker eller nåt annat visar bara på ansvarslöshet och dåligt omdömme.

Jag tror att de flesta i trafiken är kapabla att anpassa sig efter rådande omständigheter, som t.ex. väglag, dagsljus och trafikrytm m.m. Men sålänge det finns människor i trafiken som sätter andras liv i fara med sin egen omdömmeslöshet kommer det att finnas poliser, hastighetsbegränsning o.s.v.

___
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Lite varning tycker jag det är på resonemanget:

"alla kör +10 fortare än tillåten hastighet, jag blir alltid omkörd av bussar, lastiblar osv."

Min kommentar till att man blir omkörd p.g.a av att man håller hastigheten är kort och gott: OCH?

Mitt självförtroende säger att jag behöver inte göra som alla andra....
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bones,
Så länge vi har lagar i det här landet så får man inte kritisera dom eller de metoder som polisen använder för att utöva den, är det det du försöker säga? "Det visar på ansvarslöshet och dåligt omdöme"?
Om man vill få ner hastigheten, vad säger att den bästa metoden är att gömma sig i buskarna och plocka dom få bilar som kommer en sen kväll? Var det någon (ovetandes om polisens gömställe) som körde saktare än vanligt denna kväll? Inte gjorde jag det, liksom uppskattningsvis 95% av resten av trafikanterna. Om det var en trafikfarlig situation pga av det får väl var och en bedöma. Men eftersom politiker och poliser tycker det och "gör som vi har röstat" så har dom väl rätt, som alltid....
Anders : Uttryckte mig lite klumpigt kanske! Naturligtvis får man kritisera polisen och politikerna som bestämmer. Hela demokratin bygger på det.

Däremot: Blir man tagen av polisen för fortkörning så har man sig själv att skylla... ingen annan. Det är när man börjar skylla ifrån sig som jag tyckte; "Det visar på ansvarslöshet och dåligt omdöme".

Att polisen är ute och försöker hålla ner tempot på vägarna nu när det finns risk för blixthalka på kvällarna (och mornarna) tycker jag är befogat. Det har faktist skett en hel del olyckor relaterade till halka/för hög fart/låg sol på sistone.

___
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Då är jag med dig igen.... :)

Däremot så är jag av åsikten att polisen skulle göra ett mer nytta om man använde dessa (7-10) bilar och istället "snurrade" essingeleden. Jag tror att det är det är ett bättre sätt att utnyttja våra resurser.
Fast det kanske inte ger så mycket klirr i kassan...? ;)
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Men om nu polisen är ute för att varan och få ner hastigheterna när det är blixthalka borde det ju stå skyltar vid alla påfarter att det är kontroll på g...eller? Man gör ju inte vägarna säkrare för attt man tar fast någon som legat o kört 140 de senaste 5 milen och sen sätter dit denne. Då har han ju redan varit en trafikfara i 30 minuter.

Jag skulle vilja se statistik på hur mycket polisiära resurser som lagts ner på trafiken de senaste 30 åren. Sen hade det också varit intressant att se om intäckterna från böter osv. ligger i paritet med den ökade bilismen, procentuellt sett, i gämförelse med t.ex 80-talet. För om inte tycker åtminståne jag att det är något som är fel.

En annan sak jag har uppmärsammat är att jag aldrig sett en "trafiksäkerhetshöjande" laserkontroll på vintern när det verkligen är farligt att köra för fort. Jag tycker mig se de flesta svensson V70 köra 125 i såväl snöslask som på torra sommarvägar. Och då är det ju tur att polisen är framme med lasern på sommaren när det är varm och skönt ute. Hade varit intresannt att se statistik på det också, för jag är helt övertygad om att det utförs mycket förre fartkontroller på vintern. Jävligt ologiskt. Men det är klart, det är ju betydligt mycket skönare att vara ute på sommaren, så man ju passa på att fylla upp laserkvoten då.
Har faktiskt hört på ryktesväg från polisen att det i viss mån fungerar så.

Och om vi nu verkligen vill ha mindre olyckor i trafiken då fattar jag inte varför man inte bygger om fler farliga vägar. Ibland känns det som att allt är ett politiskt spel. För om man som politiker ska visa framfötterna och kunna visa upp någon form av insatts i trafikfrågan är det ju lätta att bussa polisen på svensson och dra in en massa pengar på köpet. Att däremot t.ex bygga ut E6an till motorväg (har pågått sen tidigt 80-tal och är en av sveriges farligaste vägar) kostar bara miljoner.
Och kanske låter det bättre i riksdagen att säga att "vi har sattsat stora resurser på att på rikstäckande nivå sänka hastigheten på svenska vägar" än att komma med " vi har byggt ut E6an till motorväg"...

El
210
Ellinas
535i/E39-99
Bones:

Det är riktigt! Alla får stå för de fel de själva begår och för de konsekvenser som följer. Att bryta mot gällande lag är fel, vare sig lagen är snävt utformat och föråldrat – som i det här fallet trafiklagen – eller inte.

Att ifrågasätta lagen, eller de metoder som visa myndigheter använder sig utav, eller hur resurserna används i vårt samhälle, innebär däremot inte att man vill skylla ifrån sig. Och jag förstår inte varför du tolkar mig som om det är just det jag gör.

Tvärtom är detta alla medborgares, inte bara rättighet, men också skyldighet att göra. Om vi nu skall prata om demokrati, som du själv nämner, då kan man också fråga sig hur många gånger Sveriges bilister har fått uttrycka sig angående trafikföreskrifterna. Vad svarar du på det själv?

Att större delen av de svenska bilisterna – de flesta kör mer eller mindre frekvent och i varierande omfattning över gällande hastighetsgräns – skulle vara trafikfarliga dårar som dagligen riskerar både deras eget liv och alla andras, är att analogt med att omyndigförklara en stor del av det svenska folket. Enligt din argumentation saknar dessa människor helt förmågan att kunna avgöra vad som är rätt och vad som är fel.

Slutligen, naturligtvis handlar det om ett par, tre sekunder och inte millisekunder för att accelerera plus 30 km, om det nu skulle förändra saken nämnvärt. Det går fort det också.

Ha det gott

Ellinas
Ras.mus
Frapp:

poliskontroller är ju inte till för att man ska köra sakta JUST när poliskontrolen är där! De är till för att man ska veta om att polisen KAN ta dig om du kör för fort...

Hade jag vetat att det alltid står en skylt innan en poliskontroll så hade jag alltid kört åt helsike för fort!!

Man kan ju ta en titt på trafiken på E6 här nere. Folk kör i stort sett från 105 km/h och uppåt. MEN vid 140 så tar det oftast stopp, folk vet ju att därefter så blir man av med kortet = avskräckningen fungerar.

Sen att man ser en km fram gör ju att man ser poliserna, som ju inte direkt KAN gömma sig, eftersom de har en stor gul självlysande jacka på sig. Ser man inte polisen i tid så bör man inte köra för fort...

Ellinas:

Varför har man inte kontroller i inlandet så ofta? Just av den anledningen du själv egentligen skriver. Folk där VET att det kan vara halt på vägarna! I ex. stochkolm och även här nere i malmö-lund-hbg så är det så sällan dåligt väglag på motorvägarna eftersom de hålls efter så väl. Därför kör folk som vanligt även på vintern!

Alltså, ingen dubbelmoral där heller, helt enkelt helt logiskt...

Sen, inser ni inte att det inte är POLISEN som får intäkterna vid böter?? För polisen kostar det bara pengar och andra resurser att göra kontroller!
Jaha...de vanliga forum poliserna är igång som vanligt. Vi andra är väl dåliga människor ;)

Efter öppnandet av Södralänken är Essingeleden segare än vanligt. Vad håller Sossarna på med? Bygg en riktig ringled runt stan nu! Hur många timmar slåsas bort i köer varje dag? Tänk om politikerna kunde använda det de har innanför pannbenet...
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Ras.mus

Påståendet att vi i mellan och södra Sverige har ett mindre farlig väglag under vinter halvåret i jämförelse med norra delen av landet är inte riktigt! I t.ex. Stockholm, där jag har tillbringat de senaste 34 åren av mitt liv, är vägunderlaget minst sagt förrädiskt under större delen av vintertiden. Vi kan köra bil, vi med, på vintern.

Angående information om pågående övervakning: Det är så det fungerar ju med övervakningskamerorna, eller hur? Informationen ges i stora skyltar innan fågelholkarna dyker upp. Jag måste säga att jag tycker att det är mer hederligt med kameror än gömda/svårupptäckliga poliser. Man vet ju att ”polisen” är alltid där. Kameror har en säkerhetsförebyggande syfte/effekt också, medan bemannade kontroller görs enbart i syfte att bötfälla.

Angående ”avskräckning fungerar”: Du menar alltså att Sveriges bilister är som akvariefiskar som kan äta hur mycket som helst tills de spricker om man inte slutar mata dem. Om än metaforiskt uttryckt så tror jag nog att du förstår vad jag menar.

Angående icke övervakade vägar i inre delar av landet: Där kan man köra ihjäl sig även på sommaren, och risken för det är ännu större då, eftersom då en högre hastighet än vad som är förnuftigt med tanke på det dåliga underlaget, uppmuntras i avsaknad av risken att åka fast!

Angående trafikpolisiära insatser med halka som argument: Dessvärre försvinner de in i värmen just när en insats från deras sida i förebyggande syfte är i högsta grad motiverad. Aktiviteten minskar markant under vinterhalvåret. De gör sina kontroller mest under våren, sommaren och hösten och bara då väderleken tillåter. Det är ”för kallt” då de verkligen behövs.

Angående ”dubbel moral”: Med hänvisning till stycken ovan, den dubbla moralen består i att det förefaller som om en bondes liv är mindre värt än en stockholmares eller göteborgares, och att människoliv är mindre värd under vinterhalvtiden än under sommarhalvtiden, och att det är mindre tragiskt att en farmor och hennes barnbarn blir överkörda på ett övergångsställe av en rattfyllerist, än när en bilist dör i en trafikolycka. Observera att beträffande rattfylleri så har polisen deklarerat i massmedia i samband med ett debattprogram på TV, att bevakning av hastighetsöverträdelse prioriteras högre än bevakning av rattfylleri. Har du förståelse för det?

Angående interna kostnader: De får sina löner även då de inte gör någonting alls. Att låta en trafikpolis vända på papper eller skicka ut honom för hastighetskontroll, kostar staten lika mycket – förutsatt förstås att de inte har förhandlat till sig ”obekvämlighetstillägg” då de är ute och bidrar med sina ”humanitära” insatser.

Angående inkomster från böter: Pengarna hamnar i stadskassan, d.v.s. kassan som betalar ut deras löner och bekostar deras övriga aktiviteter. Att tro något annat, t.ex. att pengarna går till förbättrad trafiksäkerhet är en illusion. Det är alltså en förtäckt skatt oppe på den skatt som den drabbade bilisten redan har betalat i samma syfte.

Klart slut för den här gången.

Ellinas
Seg tråd detta.

Ellinas : Med anledning att du skrev om, hur man är ouppmärksam och råkar öka farten 30+ och sedan blir betraktad som en brottsling av polisen samt att polisen borde ha annat försig, tolkade jag det som en dålig ursäkt för att bli fast in en kontroll.

Ouppmärksamhet är inget försvar. Det är min ståndpunkt och det var det jag fösökte förmedla.

Hur sedan polisen använder och bör använda sina resurser kan debatteras.

Du frågade också hur vi har fått uttrycka oss i formandet av "trafikföreskrifterna". Indirekt har vi själva utformat lagen, eller iallafall lagt en grund för införandet av begränsningar och trafikförordningar. På dom områden vi så att säga missbrukat förtroendet har det införts begränsningar. Det handlar om till sist att förhindra olyckor i trafiken.

Om våra trafiklagar är föråldrade och beöver ses över kan ju också debatteras.

___
Ras.mus
Ellinas

1.
Jag skrev också att väglaget är just förrädiskt i t.ex. stockholm och andra storstäder, men att folk kör som vanligt i alla fall.

2. Kamerorna gör ENBART nytta just där de sitter... Eller hur? Poliskontroller däremot kan finnas varsomhelst. Eller du kanske tycker att alla vägar överallt ska kameraövervakas? Och sen hederligt?? Är det ohederligt att ställa sig vid vägkanten och sätta dit folk som bryter mot lagen? Snälla nån...

3. Akvariefiskar? Nä, tror nog inte ens du själv förstod den liknelsen... Däremot VET jag att hade man inte haft sporadiska hastighetskontroller så hade i alla fall JAG kört så fort som min bil går ibland, om inte ofta!

4. Du betvivlar den svskräckande effekten i ena andetaget, sen påstår du att man i inre delarna där man inte har övervakning så är det att uppmuntra för höga hastigheter? hrmm... Du inser väl att du inte kan påstå både och?

5. Tyckte att denna tråden börjades med att det är ovanligt hög verksamhet just nu när det börjar bli halt? När väl snön har lagt sig fattar nog varenda kotte att det är halt, då behövs inte heller kontroller i samma utsträckning..

6. Dubbelmoral får du nog slå upp vad det betyder.. Det du beskriver är snarare en annorlunda värdering av olika personer/olyckor/områden, inte dubbelmoral..

7. Böterna går tills statskassan ja. Den betalar polisens lön i slutändan ja... Den betalar även sjukhusanställdas löner, även brandmännens löner osv osv. Men inte tror du väl att en polis bryr sig ett skit om staten (som ger honom en skitlön, vare sig han drar in böter eller ej) får in pengar??

Bones.

Helt rätt. Vi har ju själva indirekt skapat oss lagarna, alla i ett gott syfte! Sen ska de givetvis justeras efterhand så att missbruk och felutnyttjande av resurser tas bort, det är det som är meningen med demokrati!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.