AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.750

Polisterror på Essingeleden.

Sida 1 av 3
De senaste veckorna har det varit laserkontroller på E4an varje dag. Varför ändrar de inte farten där till 90? Alla kör ju ändå 90 där. Det finns ju variabla hastighets skyltar så när det är lite trafik kan man ju andra till 90. Kan polisen inte sluta terrorisera vanliga skattebetalare som bara vill köra 90 på en fyrfilig motorväg.
Jag tycker polisen verkar köra hårt överallt i stockholm just nu. Hade en bekant som blev stoppad av polisen 2 (!) ggr igår. Ena gången för i laserkontroll och andra "rutinkontroll". Såg polisen "överallt" på bl a essingeleden igår.
Fast hur ofta stoppar polisen folk som kör 90 på e4:an? Knappast i högtrafik iaf, eller...? Det vore ju löjligt, snitthastigheten bland alla bilar e ju minst på 90.

Trodde de mest tog folk som kör 100 och däröver.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Fattar inte heller varför det inte är 90 på de många raka partierna, vissa kurvor blir nog lite svåra att ta i den hastigheten när det blir halt men då är det bara att sätta dit en 70-skylt innan svängen...

Med tanke på "nollvisionen" så borde påfarterna från Hornsberg/stadshagen söderut + Västberga industriområdets andra påfart norrut (den på bron i svängen) förlängas väsentligt, har sett otäcka tillbud där...

Mvh
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det har vart 90 på Essingeleden då körde alla i 120
Paap Reeder
.... å fanken är det 70 på Essingeleden!
Är det nu inför vintern eller är det nått bestående??

"Brukar sällan titta på några skyltar" ... tack för tipset.

MVH /// Paap R
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Efter att ha varit världens största Skattediktatur, håller nu Sverige också på att bli världens största Trafikpolisdiktatur. Frågan är: Hur länge skall Sveriges bilister stå ut med dessa förtryck och provokationer? Och hur länge skall vi tolerera att dyrbara resurser slösas bort på detta sätt när de istället kan användas för att bekämpa de riktiga bovarna?

Det är sällan som trafikpolisen opererar där det verkliga behovet för dess insatser är befogat, d.v.s. där trafiksituationen kräver en trafikpolisiär insats i syftet att upprätthålla trafiksäkerheten. De är i varje fall aldrig på platser där möjligheten att få utfärda böter är låg eller obefintlig. Det är exempelvis inte ovanligt att de är ute och ”filmar” sent under en augustieftermiddag på en så gott som biltom motortrafikled med motorvägsprestanda och utanför storstadsområde men med 90 km som gräns.

Utöver trycket uppifrån p.g.a. den orealistiska illusionen och självbedrägeriet ”Nollvisionen”, förefaller det som om en ganska vanlig anledning till dessa terrordåd är att utbilda nykläckta poliser i att hantera laserinstrumentet och i att fylla i de blanketter som hör till dessa rutiner. Det handlar alltså om planerade aktiviteter i det primära syftet att mjölka bilister på pengar och samtidigt utbilda de nya kollegorna i konsten att samla in pengar i kassan som betalar ut deras löner. På köpet får de dessutom en klapp på axeln för goda arbetsinsatser av diverse politiker och tjänstemän på de överordnade myndigheterna.

Ha det gott

Ellinas
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Hoppas att ni har observerat att det numera är 50km/h på HELA Västerbron numera.
735
Elinas: Trodde fortfaranade Sverige fortfarande va världens största skattediktatur ( 10 nya myndigheter/ år som ex...)

Player: Sen när blev 50 på hela västerbron? (Har inte vart i Stockholm sen augusti..)
Angående nollvisionen så är VV helt ute och cyklar. Man har inte satsat på att bygga vägar i sverige, trots massor av skatte inkomster från bilismen. Man snålar och bygger 2+1 vägar där det behövs motorväg. Det är skamligt att Stockholm inte har in ringled år 2004. Väg underhållet är vardelöst med stora hål i gator och vägar. Och polisens ständiga felsatsningar. Kolla ratt onykterhet istället för att ta Svenssons när han kör 85 på motorvägen där det är 70! När jag extra knäckte och körde taxi på helgnätter såg man många som körde på fyllan. Men när man ringde polisen så hade de aldrig någon bil att skicka. Men tidigare på dagen stod det 15 trafikpoliser och kollade överlast på lastbilar och sköt laser. Suck!
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
De senaste veckorna när man har kört hemåt (Stockholm) på E4an så har det stått skyltar i Södertälje att det är utökad övervakning. Själv har jag dock nästan inte sett något av farbror blå, förutom en civilbil som stoppade en Porsche vid Hägersten.

Jag tycker dock att hastighetsbegränsningarna kring Stockholm oftast är vettiga (och inte minst dom begränsningar vi har gjort oss förkänta av). Det är ju inte långa sträckor det är 90 eller 70. Och en omodern krokig olycksdrabbad sträcka som ner till Södertälje till exempel skulle inte förvånat mig om den var 90.

Sträckan mellan Botkyrka och Midsomarkransen är ju bitvis rätt så krokig och oftast väldigt trafikerad och går alltid inte så långt ifrån bostäder så att skylta om den till 110 kan väl vara lite tveksamt.

Mellan Midsommarkransen och Haga Norra är det mycket bilar och bitvis mycket kurvor med kort sikt. Dessutom sedan dom gjort fyrfiligt så finns det ju inga marginaler kvar och det är ju inte långa sträckor som det är rakt och utan avfarter/påfarter. Med andra ord, antalet olyckor skulle troligtvis öka markant med höjd hastighetsbegränsning där.

Det som är graverande är ju att vi inte följer skyltar och påbud. Dom rörliga hastighetsbegränsningar som används uppe på broarna till exempel är ju för att anpassa hastigheten till det rådande trafikläget. Och står det att en fil är avstängd så finns det en anledning. Just avfarten när man kommer körande söderut mot Midsommarkransen och två filer går rakt fram mot Nynäshamn. Fyra filer där två svänger höger och står still. Två filer som går rakt fram i full fart (ca 100km/h) där någon då och då skall tränga sig in i högerfilen utan att det går, inte konstigt att det smäller!!!! Nu senast jag körde där var det tvärstopp och en fil var skyltad avstängd men fullt blockerad. Ambulanserna och bärgningsbilarna har inte en chans att ta sig fram. Väl framme vid olyckan är det en X5:a som dammat rätt in i aktern på något mindre.

Vi har dom hastighetsbegränsningar vi klarar av (och knappt det). Jag kör inte lagligt själv och tror inte att andra gör det heller men frågan är ju hur det skulle gå om det var skyltat högre än det är idag.

Sedan håller jag helt med om att mer resurser skulle läggas på nykterhet än fartkontroller. Jag har fått blåsa en gång på 12år och det tycker jag är skandal.

/Johan

---
Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
In
355
Inot
745iA -02
Att det är 70 på Essingeleden _kanske_ beror på något?

- Det är ofta olyckor på Essingeleden, ett par i veckan
- Essingeleden är gammal och _kanske_ inte tål "högre" hastigheter.
Aldrig nån som funderat vad det beror på då man konstant är där och reparerar? Tunga lastbilar i 90? jo tjena vad det håller bra då.

Då Essingeleden tar slut vid västbergamotet så blir det sedan 90 vid Västertorpsavfarten, det är ju fyra filer där med, använder man sina gråa så kanske man fattar varför det är 70 på "leden"

Kanske ligga i 70, så slipper man reprarera Essingeleden för massa pengar och kan lägga de i stället på resurser som att exempelvis leta trafikfyllon.

// Bara mina fem cent..

Länk
Vet du vad bilismen drar in til statskassan och vad lite som vi bilister får tillbaka? Tror vi har råd med en ringled runt stockholm och trafikbevakning. Bygger man ringen kring Stockholm så avlastas dessutom Essingeleden ordentligt.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Den största anledningarna till att det är 70 på Essingeleden är att räckena pallar inte att stoppa fordon och framför allt tunga sådana i högre hastigheter. Sen är slitaget en stor anledning, som tidigare nämnts.
Men håller man 70 så blir man ju idiotförklarad....
Min första och enda fortkörningsbot fick jag på essingeleden.

/Christofer
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Essingeleden är ca 6 km lång, beroende på var man kliver av och på...kör du 6 km i 90 tar det 4 minuter...samma sträcka i 70 tar 5 minuter.........förstår inte att 1 minut kan vara så mycket att dividera om..............

Mats
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
1minut är ju otroligt lång tid. Om man tex är jättekissnödig så kan det kännas som en evighet, eller om man håller andan. ;-)

/Christofer
Mats: det kan du ju fråga alla som kör där ;)
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Noll vision hit och nollvision dig. Va fan folk dör. kolla på bilismen i pakistan eller nåt och inte är dom mindre lyckliga där...
det bästa vore väl om man hade 30 som högsta gräns överallt och då skulle ju polisen kunna håva in ännu mer löne och bidragspengar på fortkörningsböter.

persoligen anser jag att alla intäkter som bilismen ger ska gå tillbaks till densamma och de omkostnader som den medför självklart. ge tjockhult en ringled istället för trängselavgifter!
In
355
Inot
745iA -02
Jo, jag vet vad bilismen drar in till stadskassan, jag vet också vad det kostar med sådana som blåser på då de kör på essingeleden och orsakar olyckor med de efterföljande timslånga köerna.

Massor av olyckorna skulle försvinna om hastighetsbegränsningen hölls. Det är fakta.

Skulle man köra samma resonemang på 30-sträckor vid skolor/dagis?
Alla kör ju 50 där...Nåja inte alla men de flesta. Som sagt, det finns en anledning till att det är satt max hastighet.

Länk
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Grabbar (och eventuella tjejer)

Ingen av oss vill förespråka total anarki i trafiken. Större delen av bilisterna i landet är erfarna förare som inget annat vill än värna för trafiksäkerheten. Vi är också intelligenta människoindivider som själva har förmågan att avgöra om vad som är rätt och fel samt anpassa oss till de rådande förhållandena. Vi behöver inte hjälp av ”överlägsen” trafikpolisiär förnuft för att uppträda felfritt i trafiken!

Det oförnuftiga är att trots att man inte är en trafikdåre utan en försiktig förare som uppträder professionellt i trafiken, så räcker det att man under några bråkdelar av en sekund, slappnar av med foten för att man i lagens ögon skall betraktas som vilken brottlig som helst. Och så blir det oavsett om trafikförhållanden tillåter detta eller inte. I värsta fall blir påföljden att ens liv, under ett par eller tre månader, halkar 150 år tillbaka i utvecklingen och/eller ett stort håll i plånboken. Dessutom är känslan av förtryck och despotism samt medvetenheten att man inte har någon som helst chans att hävda sig eller få genomföra en förnuftig argumentation, tung att bära.

För att gå tillbaka till slöseri med resurser, kan bara sätta det låga antal poliser som ofta finns i Norrland på så stora områden som hela Stockholms län, i relation med antalet trafikpoliser som ofta står vid Essingeleden och injagar skräck hos ärliga skattebetalande medborgare. De senaste är oftast mångdubbelt så många och dessutom bara en bråkdel av poliskåren. Man kan fråga sig: varför är det så nödvändigt eller viktigt att just Stockholms och de övriga storstädernas trafik övervakas så minutiöst och att antalet poliser i de områdena är så högt? Vore det inte rättvisare för resten av landet om nykläckta poliser började sin tjänst i någon av landets övriga delar under ett antal år innan de kan räkna med att de kan döda tristessen med att terrorisera bilister i storstan? Eller vore det inte en resursbesparing om hälften av trafikpoliser fick utbilda sig till narkotikaspanare och lärde sig jaga narkotikasmugglare istället för bilister?

Ha det gott

Ellinas
Ellinas : "Det oförnuftiga är att trots att man inte är en trafikdåre utan en försiktig förare som uppträder professionellt i trafiken, så räcker det att man under några bråkdelar av en sekund, slappnar av med foten för att man i lagens ögon skall betraktas som vilken brottlig som helst."

Oförnuftigt? Jag hoppas innerligt att man inte slappnar av och inte märker att man helt plötsligt "på några bråkdelar av en sekund" ökat hastigheten +30 km/h.

Kör man för fort tar man en kalkylerad risk! Är man så ouppmärksam att man inte håller koll på rådande hastighetsbegränsning och dessutom inte vet vilken hastighet man själv håller... då vete fasiken om man skall ha körkort.

Jag håller inte heller med VV om att hastigheten är enskilt största boven i trafiken. Men som det är nu så sker en jäkla massa olyckor pga. för hög hasighet i kombination med dåligt omdömme och halt väglag. Med polisen ute och övervakar får man ett lugnare tempo och därmed kanske kan minska olyckorna.

Läser man ditt inälgg Ellinas så får man uppfattningen att du torksat körkortet nyligen pga. fortkörning och försöker lägga skulden på polisväsendet istället? (Rena spekulationer från min sida dock)

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.