|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en BMW 523i -99:a som stänger av en cylinder 2:an och tänder sheck Engine lampan efter ca 3-4 min tomgångskörning när bilen varit kall. DVS symptomen kommer när bilen börjar bli lite ljummen. Man märker att tomgången är lite orolig, inga direkta varvtalsändringar utan en successivt råare gång "mera vibrationer". När väl elektroniken stängt av cylindern och bilen bara går på 5cyl är det bara att slå av tändningen och vänta några sek och sedan starta om. Efter omstart går bilen perfekt inga tomgångsproblem alls när den är varm. Förövrigt går bilen helt perfekt utan effektsvackor och andra symtom. Jag har bytt alla stift, tändspole på 2:ans cyl samt en vakuum slang som sitter under höger plastkåpa ovanpå insuget. Är det någon som har några bra tips? MVH: Micke | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dubbelkarakteristiktermostaten kanske är felaktig så den ger fel tempvärde och för fet blandning under uppvärmningsprocessen och elektroniken stänger av en cylinder för att inte "dränka" katten :) med för fet blandning. Men en dataavläsning av felminnet är nog nödvändig för att få någon ledtråd i fallet. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej Hasso! Jag ska in på verkstad i morgon och få diagnostik. Den har varit inne förut och bara sagt misständning på 2:ans cyllinder, så jag antar att det blir samma svar nu. Att det blir just 2:an kan ju helt enkelt vara att den är känsligast eller? Den där dubbelkarakteristikstermostaten verkar ju kunna vara en möjlig felkälla, för det skulle helt klart vara som du säger att den helt enkelt blir sur och därför stänger en cyllinder. Var sitter den där termostaten, är den svår att byta och är det en dyr historia? Om inte det är svårt och dyrt kan man ju helt enkelt prova. Tack för det snabba svaret / Micke |
|
| Undrar också vart den sitter dock på en E34 525. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.