|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena Z4-ägare, Tänkte att jag skulle bli en av Er, köpa en Z4 3,0. En av bilarna jag är intresserad av har beige sufflett. Den beiga sufletten har fläckar som enligt ägaren kommer från fällningsmekanismen, när suffletten är nerfälld?! Ägaren säger också att alla bilar han sett med beige sufflett har sådana fläckar. Min fråga är då, går det att tvätta suffletten och få bort dessa fläckar eller måste man helt enkelt köpa en bil med svart sufflett för att slippa problemet? Sedan kan jag tänka mig att den beiga suffletten blir smutsig av att bara stå ute med smutsen som finns i luften. Är det någon som har en Z4 med beige sufflett som haft problem med att suffletten blivit smutsig/solkig och som har tvättat suffletten?! Vore tacksam för svar så jag vet om jag kan köpa en Z4 med beige sufflett eller inte :) | |
|
Jag kan visserligen inte verifiera dom fläckarna som sitter på just DEN suffletten. Men, det finns produkter för det mesta. Bmw har bra rengöringsmedel. Ännu bättre medel finns hos rekondare, i princip allt går att göra rent. Jag skulle inte vara så orolig för det, och att den blir smutsig av att bara stå ute.. Det blir ju en svart också, den blir ju lite grå när den blir smutsig istället. Lycka till med vad det än blir. |
|
|
Suffletten på Z4:n får vissa tryckskador/slitage som kan uppfattas som "fläckar". Du viker ju inte tyg utan att få skrynklor. Det finns ett BMW rengörningsmedel som Anders S nämner som fräschar upp suffletten något. |
|
|
Jag har beige suflett på min Z4á och hade tre/fyra svarta fläckar som jag fick bort efter att jag provat med BMW´s rengöringsmedel. Det var inte det lättaste att få bort, men efter ett antal tvättar så blev sufletten ren och fin igen. ** Lycka är att se livet genom en solstråle. ** |
|
|
Hej och välkommen Christian! Hoppas du hittar någon Z4:a snart ;) Tycker personligen inte det är snyggt med beige suflett, byta den är nog inte och tänka på. Då är det lika bra att lägga till från början och få det man vill ha. De "fläckar" ni pratar om tror jag alla Z4:or lider av. |
|
|
$990 för en sufflett (bara tyget alltså) i staterna Länk Ränkna med det dubbla hos BNMW plus några timmars arbete att byta. Dvs 15-20.000:- totalt... /Caspar Länk |
|
|
Tack för svaren! Det blev inte den bilen med beige sufflett som jag hade tänkt mig, men det finns ju fler bilar.. Är väldigt sugen på att bli Z4 ägare. Synd bara att bilen får stå i garage tills våren om man köper en nu, men förhoppningsvis så lönar det sig att köpa en nu om man får tag i en till rätt pris jmf med vad dom kostar i vår.. |
|
|
Jag tror faktiskt inte att bilarna blir mycket dyrare till våren.. Gjorde misstaget att vänta till våren med att sälja 2,8'an och inte blev det bättre. Z4 som dessutom är såpass ny lär tappa ännu mera pga tiden. Nya motorer kommer också i vår vilket lär driva ner begpriserna ytterliggare. Vore jag Du, så skulle jag vänta.. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
| Och dessutom är de flesta som äger en z4 inte så desperata att de måste sälja iväg bilen billigt på hösten. De flesta har nog rätt skaplig ekonomi, vilket brukar vara fallet när det handlar om bilar >300k. | |
|
Beppo, jag tror att Z4 priset kommer inte vara lika stabil nästa år när 2,2 har blivit mer "folklig" . Det kommer nog leda till en försäljningsökning och dra ner på begpriset även på 3.0/2.5 när dem svämmar av markanden. Dessutom lever vi i ett konstigt land. där verkar alla om vill ha bilar i just den prisklassen importera. och nu har Z4 två år på nacken och det är dags att tyskarna byter ut sina bilar snart vilket kommer att leda till att svenska marknaden kommer påverkas. tror ni inte det? Z4 har haft fantastisk prisutveckling på beg bilarna hittills och endast Mini kan uppvisa sån otrolig liten värdeminskning. Så nån gång måste ju priset gå ner och det brukar ske efter 2-3 år som mest. |
|
|
Hmm.. Nu gör Ni mig förvirrad.. Har ju iof bil så jag sitter inte i sjön direkt, man kanske skulle vänta och se. Just nu så tycker jag inte priserna är så låga i tyskland som dom borde vara inför vintern. Kanske är det så att det är få som får panik och behöver sälja bilen, dom kanske behåller dom till våren istället. Är väl bara att avvakta.. |
|
|
Varför skulle 2.2:an vara mer "folklig" just nästa år, den har funnits ett tag. Tror att de som vill ha en 3.0:a är berädda att betala för det. Jfr prisskillnaden för z3 3.0 vs. 1.9. Fördelen med att köpa bilen NU är att man får nybilsgaranti! M.a.o. det är mkt safe att importera / köpa sv.sålt. Tycker inte den har haft en så extremt bra utv. 3.0:er som kostat nya mellan 450-500kkr säljes nu för runt 320-350kkr. Ganska bra dipp. Man gör en "bra" relativt sätt affär genom att köpa nu. Jag tror inte bilar som en Z4 3.0 fullsmetad med utrustning - nypris runt 500.000 kr, som gått runt tusen bil, varit påställd ett år borde vara så mkt billigare än de är idag - det är fina köp! Det är ngt lurt med bilen om man får den för 250kkr. OBS jag är partisk, nyss köpt en Z4:a :) Tror (och hoppas) att Z4:an kommer att fortsätta vara populär och att andrahandvärdet hålls uppe. Det är ju en idealisk bil, modern, rapp, snygg, bra väghållning - perfekt! Generellt så ligger små roadstrar högt i pris begagnat, de tas väl om hand om, körs inte på vintern och har hög attractionskraft (ex. boxter, miata). |
|
|
oooo_quattro: jag tror du räknar fel: du får inte blanda in extra utrustning på nya bilar i priset. Det är egentligen "bortkastade pengar" i prisfrågan. Extra utrustning får man nästan alltid räkna bort vi såna jämförelser. tyvärr. Som exempel kan jag ge den E39 ( 523iA) som jag köpte 1,5 år gammal. Den var fullproppad med tillval och nypris med tillval var enligt original kvitto 410K medans pris på bil utan tillbehör var väl unt 290K. När jag köpte den bilen fick jag nästan den för samma pris som bilar av samma årsmodell fast utan tillval. vad jag vill säga är att prisutvecklingen sett till "listpriset" är ovanligt bra för en Z4 jämfört med andra bilar |
|
| Z4:an kommer alltid att hålla ett bra värde relativt sett om man jämför den med sin sedan motsvarighet i e46. Jfr Z3 och motsvarande E36:a. En sportbil attraherar alltid köpare. Och med sporbil menar jag inte M3 eller M5, då det är biarl som ickekännarna bara identifierar som en familjebil från BMW...( även om nuvarande M3 håller värdet bra | |
| Beppo. Alla M3 håller i värde. Kolla bara på E30M3. det är kultstatus som ligger inbakad i priset. | |
| tycker du att det gäller M3E36 också? eller M5, både E39 och e34? | |
|
ooooooooo_quatro: 450K -> 320K är "bara" 30% dip, på 2 år (bara somrar räknas på Z bilarna) är ett väldigt litet dipp, detta dessutom på ganska fullsmetade bilar. Jag vidhåller att vänta til våren är det bästa, vad skall man med nybilsgaranti på en bil som står i garaget?? Dessutom låser man upp ganska mycket kapital heöt i onödan. Jag tror inte heller att priserna går upp till våren, många väntar med att sälja och resultatet blir istället en dipp då, händer varje år... tyvärr.. Att det kommer "nya" motorer till våren brukar dessutom driva ner priserna en hel del.. Vet någon om en facelift kommer snart på Z4, börjar kännas som om tiden är inne för det. Driver tyvärr också ner priserna. Du skall vara nöjd med Din Z4 oavsett vad priset ligger på, för Du har väl inga planer på att sälja?? /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Caspar: Nybilsgarantin kan vara bra att ha när man tar ut bilen ivår. Min har jag ca 2 veckor med garanti om jag tar ut den 1:a apri. Känns skönt. Det gäller att verkligen hitta en bra då ivår, hittar man en bra nu skall man nog slå till, hittar man en bra i vår skall man slå till. Tror priserna kommer ligga fast. De går nog ner mest efter semestern. Menar att om man finner en skysst kärra skall man nog slå till ;) Nya E90 är ju först ut med nya motorer, de kommer nog inte till våren utan först till 2006 års modeller av Z4.an. Eller!? (varit uppe till diskussion tidigare) Behövs det en facelift av Z4.an? Tycker det verkligen INTE behövs. Känns modernare och fräshare än 1-serien (min åsikt ;) ) Kommer det en blir den minimal. Har ABSOLUT inga planer på att sälja min bil.. perfekt skick, härlig motor, bra utrustning etc. ÄR SUPERNÖJD, rekommenderar alla att skaffa sig en Z4:a ;) Man får alltid vara beredd på värdeminskning - men det är det värt. |
|
|
det är definitivt en facelift på G. Sedan Bangle kom har alla modeller fått sig face lift och det flera gånger oxå. Kolla bara på E46 som går knappast känna igen mellan 99 och 04 DEt är på både gott och ont... själv litar jag till min egen förmåga i fråga om face lift :-) |
|
| Bangle har ju ritat Z4:an så en passar ju redan in i modellprogrammet! | |
| Räkna med facelift iom nya motorer på ett eller annat sätt. Sen får vi väl se om det blir snyggare. Dagens bilar faceliftast ju nästan lite för varje produktionsår så snabb är utvecklingstakten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.