|
|
|
|---|---|
|
Min 325:a (E30 -87) spikar och låter illa mellan 4000-5000 varv, både under och över dem varvtalen går den klockrent!? Hur kan det komma sej? Nån som har en aning om vad det kan vara för fel? Den har åxå en tendens att gå varm när den står på tomgång, dock inte när man kör..... Vad kan det va? Grymt tacksam för svar och ideèr! | |
| Kanske ska tilläga åxå att det blir avgassmällar. När jag drar på 1:an till 4000 varv å kopplar för att slänga i 2:an så smäller det ur avgasröret (3 tums från grenröret) | |
|
lät skumt. kanske nåt med soppa lr tändning?? avgassmällar blir det väl om tändningen står fel lr för mycke soppa! förresten vad gör du mellan dom varvtalen??? allt lr inget:=) Alpina Power! |
|
| Mellan dem varvtalen gasas det friskt utan ett enda ryck eller problem av nåt slag. Kan det vara Tändspolen, fördelaren, rotorn eller tändkablarna som d e nåt fel på!? Vilket är det troligast att det är nå fel på? | |
| Kan kamremmen hoppat en kugg så att tändningen står fel? Men det verkar åxå konstigt för igår så gick bilen helt felfritt hela dan, men idag så var problemet tillbaks igen.... HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP:) | |
|
Har du kollat så att alla packningar är hela, eller rättare sagt lyssnat? Jag hade liknande symtom när mina tändstift slogs ut av olja som trängde ner via en sprucken ventilkåpspackning. Och smällar kan definitvt vara tändning och/eller packning. |
|
|
Jag tycker att det verkar typiskt för mager bränsleblandning. Då fås en långsammare förbränning som hettar upp avgassidan i motorn och kan ge smällar i avgasröret. Kan vara fel på bensinpump, bränslefilter, luftmängdmätare, tempgivare eller spridare. Nisse |
|
|
Jag hade en 320 E36 som sköt rejält och gick ryckig i låga hastigheter, dvs på 1,2 och 3.ans växel, men när man väl kom i gång så släppte det, det blev en katapult effekt och det berodde på att en av tändspolarna var slut. Bytte den och sen gick bilen kanon igen. ------ Länk Länk |
|
|
Har exakt samma fel på min 89:a. Vet förstås inte om 87:an också har "Motronic". Bilen går helt perfekt men börjar spika exakt vid 4000 rpm (oberoende belastning). Felet kvarstod även efter ett byte till ny topp, rotor m.m. (pg av andra orsaker) Inga fel var heller lagrade i databoxen. Detta brev kanske inte var till någon hjälp för dig, men det är första gången jag hör talas om någon annan med likartat fel. (BMW har ej heller hört talas om detta fel) |
|
|
976pettersson: tänkte upplysa om att samtliga 325:or har motronic, dvs samma som din 320...inget illa menat! MVH Johan K |
|
|
Du har givetvis rätt Johan. Hade ett inlägg om detta fel för ett par år sedan, tror inte att någon hade någon idé då. Konstigt bara att en motor som går klockrent kan spika vid exakt 4000 rpm. Eftersom tändningen inte går att justera mekaniskt finns det väl bara själva "databoxen" kvar som felkälla. Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.