AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.387

Rostskyddstips till er som kör era BMW på vintern också.

TobbeBMW
Hej!!

Jag tänker köra med min BMW i vinter (ser inte bättre ut)
Vet att många BMW inte är rikitigt rostskyddade som dom ska vara så jag testade en annan grej som funkar kanonbra.

Jag inhandlade 2 st burkar rostskyddsvax (transparent) på mekonomen (63kr st) sen tvättade jag av bilen grundligt, vaxade den. Efter det så maskerade jag över listerna ch sprayade på rostskyddsvaxet (ca 0,5-1mm tjockt) på trösklar och dörrar upp till list, tog hela fronten och hela baksidan av bilen också. Låt vaxet torka i ca 1 dygn sen är det bara att köra som vanligt.

När det så blir vår och saltet på vägarna försvinner så tar man bara riktigt hett vatten och avfettning och en svamp, sen tvättar man av vaxet. Har testat på min bil och lämnar inga skador på lacken eller dylikt.

Och vatten och den så kallade "trafikfilmen" som är så otäck bara rinner av vaxet, blir en alltför fet yta för smuts och sånt att få fäste på.

Hoppas att era bilar klarar vintern lite bättre nu, dom BMW som måste gå i vinter då.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Skall du inte tvätta bilen på hela vintern menar du, jag tvättar mina bilar minst en gång i veckan, även på vintern. Det tror jag är det bästa sättet att hålla rosten borta.

BMW CS #5206
TobbeBMW
visst kan man tvätta bilen, men du behöver inte tvätta på dom ställen där du lagt på vax, där fäster ändå ingen smuts, och så länge du inte använder riktigt hett vatten eller mkt avfettning så försvinner inte vaxet.

Skulle det försvinna så kan man alltid lägga på nytt.

Kan tillägga att jag tvättar bilen 2 ggr per vecka :-)
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Men om du tvättar bilen med varmt vatten, kommer inte vaxet att rinna av då och hela effekten gå förlorad?
fr
122
fredrik95
M3 -02 med SMG, Carbonsvart.
Är inte BMW av senare snitt (säg 2000 och framåt) helgalvade?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Åtgärden kommer inte att förbättra rostskyddet nämnvärt.
Det är sällan rostangreppen börjar på de öppna synliga ytorna, utan de börjar i svetsar och skarvar. Givetvis hjälper vaxet att skydda mot stensprut, men det är bättre att lägga på ordenligt med skyddsmassa och rostkyddsbehandla hålrummen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Kul att folk har lite nya ide'er...:)...men just den här tror jag att jag hoppar över....
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
som erik säger, det är skärmkanter, hjulhus, underrede, skarvar, inne i skärmarna, inne i trösklarna, inne i dörrarna, bakom fram och bak kofångare, bakom innerskärmar osv. allt som är svårt att komma åt samlar smuts och bildar rost...

sähär gör jag:

Länk

Länk

Länk

///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
ett annat tips: ska man rostskydda i dörrar, är det bättre att plocka av dörrklädsel än att bara köra genom hålen på undersidan av dörren... tycker jag, man kommer åt lättare och ser verkligen vart klägget tar vägen

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag brukar använda sådant vax som tobbe skriver om och lägga detta på kända rostställen tex. tankluckan, nederkant/insidan av bakluckan längst ner i dörrar, alla skärmkanter mm. Det är mycket effektivt.

BMW CS #5139
fa
14
fastlane
325i E30 Cab - 92
Det bästa sättet att skydda bilen mot rost är väl ändå att tvätta den ofta och spola av den ordentligt, så skit och dylikt rinner av.

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
problemet är bara att skit rinner inte alltid av bara sådär, ex. vikta skärmkanter på insidan - får använda specialböjd mejsel mm. för att få bort skiten där och därefter måste rostskyddet läggas på på nytt.

likaså ex. bakom framhjulet innan för innerskärm längst ned i hörnet, kolla där, inte fan spolar man bort det -krävs verktyg för att få bort det hårdnade salt/jord mixen...

man måste göra mer än bara tvätta om bilen är några år gammal och ingen har gjort dessa manöver på den innan

kilroy
Med all respekt för förslagsställaren...jag tror också jag hoppar över det där med vaxet...Det luriga med rost är ju att det inte börjar rosta på oskadade ytor...däremot i skarvar, i tröskellådor, i dörrar...mm..mm..Jag brukar ge mina bilar en ordentlig rostskyddsbehandling varje år, det tror jag funkar bäst. Tjockt med rostskyddsgegga i alla balkar och håligheter, inne i dörrar och hjulhus...mm..mm..Ideen med ett vaxskydd är kanske inte så dum ändå...kanske man skulle prova denna vintern...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.