|
|
|
|---|---|
|
Igår när jag var ute finåkte med min 325 coupe 92 så hände följande. På väg hem, hade kört 3-4 minuter, så ser jag i backspegeln att det kommer ovanligt mycket rök ur avgasröret. Ser vitt ut. Ser sedan att temperaturmätaren visar rött. Blir nu orolig och lättar på gasen. Då går tempmätaren ner, men inte till normalt. Har inte så långt hem så jag kör hem. 2 minuter senare i mitt garage öppnar jag huven och ser att det är alldeles blött i motorrummet. Verkar vara vatten. Det hörs ett knäppande ljud från motorrummet. Kan inte lokalisera ljudet. Öppnar expansionskärlet till kylaren och ser att vattennivån sjunker. Ingen olja i vattnet. Några timmar senare när bilen svalnat häller jag i ca tre liter vatten och glykol. Startar bilen och tempen går upp mot rött. Ser att fläkten inte snurrar. Ser också att det fräser lite vatten ur avgasröret när flickvännen trycker på gasen. Det hörs konstiga ljud från motorrummet och jag stänger av bilen. Kan kanske vara luftfickor i kylsystemet. Kontrollerar oljan, ser fin ut. Hoppas det inte är toppen som gått. Har tidigare haft problem med läckage i kylaren. Har hällt i kylarcement och det har verkat funka. För någon vecka sedan började det låta framme från motorrummet när jag kallstartade bilen. Ett litet vinande/knäppande ljud. Svårbeskrivligt. Det har försvunnit efter någon minut. Är det vattenpumpen? Idag när jag testade bilen gick tempen upp över mitten efter en kvart på tomgång. Såg att remmen gick ok. Ingen laddningslampa lös så den verkar ok. Fläkten däremot gick inte alls. Staget som fläkten sitter på snurrade. Det var bara fläkten som inte snurrade. Såg inte att det läckte vatten. Satte på maxvärme i kupén. Det kom ingen värme. Kan det vara vattenpumpen som gett sig? Vad tror ni har hänt? Vad kan ha orsakat att motorrummet blivit helt genomblött? Jag är tacksam för alla svar och idéer ni kan tänkas ha. Med vänlig hälsning Ingemar | |
TobbeBMW |
Min e 36:a tryckte också ur sig vattnet då vattenpumpen gått sönder, läckte vid avluftningskruven på den, men kom i princip bara ånga. Testa att skruva ur den skruven, gjorde jag det så fungerade bilen normalt även med trasig vattenpump, den läckte vatten men behöll normaltemp, satte jag dit den så gick den upp mot rött. Vare sig vattenpumpen eller termostaten är svår att byta om det skulle vara så. |
| Tack för tipset. Skall testa imorgon. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.