AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.883

"Lagändring påkallas"

Sida 1 av 2
Råkade av en slump läsa detta Länk och fick mig ett gott skratt. :) Han är förmodligen osäker och rädd i trafiken och hör hemma på bussen ist för i en bil.

Gillar detta citat också: "Jag har dessutom fått ett antal finger pekat mot mig som om det vore jag som kör fel."

Visst det är bra när folk håller hastigheten, men att köra under gränsen är ju en trafikfara :)
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Skämt?
Om han är allvarlig så måste han ju köra riktigt illa. Jag tycker det är sällan man ser förare bete sig som han beskriver!
Låter som en tråkig lag och att landet skulle förlora mycket på bla minskad nybilförsäljning och eventuella följande bojkotter av vårt land.

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Inte bara köra illa, han utför maktmissbruk oxå!

Detta var nog det mest korkade jag läst.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det måste ju vara ett skämt, om än att humorn inte direkt håller hög klass. Karln som skrivit det vill nog bara se hur många han kan retas med.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sannolikheten att en person som har de åsikterna som framkommer i inlägget, skulle skriva ett inlägg på den biltidning som främst läses av yngre grabbar med ett stort bilintresse, är väl försvinnande liten! ;o)

Ett skämt med 99.99% sannolikhet om jag får göra en bedömning...

Sitter väl "någon finnig, testosterontung 18-åring med bak och framvänd keps" (för att använda uttrycket i inlägget) och garvar så snuset sprutar över halva lägenheten... ;o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo kanske ett skämt, men det värsta är att det finns ju folk som honom irl.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Den var med som en tråd här för ett tag sen men plockades bort.

///BMW - Was sonst!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
jo, den där är lite för mycket för att stämma. uttryck som "straxt under gällande hastighetsgräns" och liknande gör en lite väl misstänksam. Dessutom så skulle en med den inställningen i trafiken knappast surfa runt på internet för att skriva inlägg och än mindre surfa in på bilsports hemsida. Ganska solklart troll...

/Christofer
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Den jävlen ska ju låsas in o aldrig mer komma ut!! =)

Länk
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Haha, precis samma text som lades in här, tråden plockades bort efter ett par timmar...

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Jasså varför det? Tolkades den inte på samma sätt då?

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Om man verkligen menar allvar med 0-visionen tycker jag att en gräns på MAX 100 hästar vore väldigt bra , och sedan okomfortabla och riktigt bullriga bilar så att man inte vill/orkar/kan köra fort.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Smidigast vore väl att skapa en "folkbil" i form av en moderniserad Trabant, vi är ju redan halvvägs till en kommunistdiktatur i Sverige så vad skulle passa bättre?

Jag menar vem vågar att åka fortare än 75km/h i en tvålkopp av plast med bensintanken i handskfacket och vägsäkerhet som en överlastad skrinda.

0-visionen är en bra idé, dock är jag starkt tvivelaktigt till de metoder som används för att uppnå den.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Hörde en gång i tiden en person som sa att om " man hade ett järnspett som stack ut ur ratten (mot föraren) istället för airbag så skulle man köra väldigt försiktigt och knappt några olyckor skulle hända"...
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Lika bra att förbjuda fordon och börja transportera allt och alla till fots... Utveckling är bara blaha!!! :)

elpe300
Bilen: Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
tagge : helt rätt , såg en dokumentär på tv där fler trafikforskare sa samma sak - sammtidigt som en airbag bara invaggar i falsk trygghet precis som tystgående komfortabla bilar man kan köra i 200 och endå åka "bra" och """säkert"".

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
kilroy
Annonsen är troligen fejkad...fast det är gjort utan vare sig finess eller humor...För övrigt har författaren rätt som hävdar sin rätt att köra strax under högsta lagstadgad hastighet...utan att bli hånad eller skymfad vilket förekommer. Det tillhör ju faktiskt det normala trafikmönstret att en del kör lite långsammare än andra. Att köra under hastighetsgränsen är ingen trafikfara...däremot är det en trafikfara med förare som inte accepterar att andra gör det...Ännu har ingen bilist blivit straffad för att ha kört för sakta (utom på motorvägen möjligtvis)...motsatsen är däremot ganska vanligt förekommande...
Alla har nog upplevt när någon ligger märkbart under normal fart eller rythm på vägen. Skapar ofta stor irritation och så börjar bilisterna bakom köra för nära, göra chansrartade och farliga omkörningar osv. Utan den "avvikande" bilisten längst fram i kön så hade ju iaf inte just detta inträffat just där och då, man får kanske fundera på om han inte utgör viss fara ändå?
Det är inte förbjudet att köra under skyltad hastighet, men man bör nog kolla i sin backspegel, hålla väl till höger, kanske stanna och släppa förbi kön ibland osv, vilket långt ifrån alla gör tyvärr.

FP
kilroy
Visst skall man hålla koll i backspegeln, hålla höger...och släppa förbi kön om man kör avsevärt långsammare än den gängse trafikrytmen.Men vägarna är till för alla...även för dom som håller 70 på 90-väg...Problemet med att köra något långsammare än många andra bilister inträffar när dessa blir irriterade och gör chansartade och trafikfarliga omkörningar...dvs när dessa bilister inte uppfyller dom grundläggande kraven i Vägtrafikförordningen. Problemet med snö och halka på vintern beror inte på underlaget...det beror på att vissa förare kör fortare än dom klarar av. Dvs också ett brott mot Vägtrafikförordningen.Om gamla (men ej trafikfarliga) farbror Kalle kör i 70 på 90-väg...låt honom göra det...han kör kanske bättre i 70 än i 90...vi andra hinner nog fram ändå...
Visst. Men det handlar ändå om samarbete, och båda "parter" måste göra sitt. Det finns (fanns?) en paragraf som ung. säger "Fordon skall framföras på ett sånt sätt........... att fara osv inte uppstår". En ganska heltäckande paragraf mao. Sen att köra 70 på 90 väg, var skall gränsen gå och vem skall avgöra, man kan köra sakta ända ner till nästan stopp... bra eller?

FP
kilroy
Det finns fortfarande ett lagrum i Vägtrafikförordningen, § 16 tror jag, som ger utrymme för att ingripa mot bilister som av okynne eller extrem körovana kör alldeles för långsamt och därmed eventuellt framkallar fara för andra bilister. Den används inte speciellt ofta...och definitivt inte mot bilister som kör 70 eller till och med 50 på 90-väg.För övrigt håller jag med om att samarbete är det som gäller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.