AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.596

pendlar i tomgången ibland dör han till och med

Pa
22
Padda
525i Touring -93
Jag har ett litet problem (till) med min 525i Touring 93.....
Om jag kör och sedan frikopplar går motorn ner i varv tills han nästan dör, om han inte dör....för att sedan pendal upp och ner innan den stabiliserar sig.....
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
hade det varit en m20b25 hade jag svarat:

kontrollera att luftmassemätaren är okej
kontrollera att lambdasonden är okej
Nollställ databox via urkoppling av batteri under någon timme och låt varmköra på tomgång.

meeen, vad gäller din är jag inte lika säker
Pa
22
Padda
525i Touring -93
Ok.
Jag har provat att koppla ur batteriet och varmkört han på tomgång...... Det var ett par dagar sedan.....
Men tack för dem övriga tipsen
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Du är den första jag ser som har samma problem som min 530 -93. Jag gissar på att tomgången stabiliserar sig när din bil slutar rulla - och om du står still & gasar pyttelite så svajjar gången åxå? Har haft min bil på BMW-verkstad ett antal gånger utan framgång, tomgångsmotor bytt, membran hit & dit bytt. Du "måste" låta mig veta om du löser ditt problem.

Daniel
Pa
22
Padda
525i Touring -93
jo jag ska säga till men det verkar ju inte vara det lättaste.......
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Vad var felet ?
Min har ungefär liknande fel.
frikoppling,samtidigt släppt gas.
Felet blir värre ju högre farten är !!
Dvs tomgång, gasa,släppa = inga problem
0-20km/t inga problem
20-70 km/t går snabbt ner,nästan dör , men stabiliserar sig.
70- motorväg = dör.
Förslag någon ?

Nya spolar
Ny LMM
Nya kamaxelgivare
Nya stift.

Kan det var tomgångsmotor ?

Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Oj, det var länge se´n. Mitt problem, som då gällde 530i -93 löste sig nästan helt efter tips av nå´n här på forumet som kallade sig "Juhas 530" om jag minns rätt. Han hade en likadan som mig & hittade en slags "gummiplugg" på baksidan av motorn, ganska högt upp, mot torpedväggen. Den skulle man lossa. Så gjorde jag & bilen blev klart bättre. Vad det är för plugg samt varför bilen gick bättre utan fick jag inte ens svar av BMW på. Åtminstone bör ju felet ha att göra med att motorn får för mycket luft, då det blir värre ju fortare bilen rullar. . . . . . Sök i detta forumet på "Svajande tomgång". Lycka till! ///Daniel
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Mitt problem var det samma. Svajande tomgång och motorn dog då jag skulle iväg som oftast. Visade sig vara tempgivaren som började sjunga på sista sucken. Bytte den och sen så gick den hur fint som helst.

BMW e lag
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Vart sitter tempgivaren ?
Är inte den inbyggd i luftmängtmätaren på en m3 E46`?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.