|
|
|
|---|---|
|
Jag ska flytta över sportskinninredningen från en E34 till min andra E34. Stolarna fram gick utan problem även mittkonsolen och sätena bak, men ryggstödet bak begriper jag inte hur jag ska få bort. Jag var på BMW och frågade och ynglingen där sa att det bara var att lyfta ryggstödet för den sitter (bara) i ett par hakar - tror jag - lade han till. Men vis av erfarenhet inser jag att ryggstödet måste sitta med skruvar någonstans, man var? Hur gör jag? | |
| Ja det sitter med 4 skruvar. 2 st i ytterkanterna längst ner, och 2 st om du fäller armstödet och drar bort skinnflärpen. Alltså 4 st skruvar längst ner. Skruva bort dem sen så gör du som bmw killen sa. | |
| Rättelse, det är inga skruvar utan plastmuttrar (m10). | |
| ...och aldrig i livet kunde jag tro att någon sorts plast skulle kunna nypa fast i gängen i chassiet så att själva gängbiten skulle kunna gå av plant med chassiet, när jag mekade där senast. =)) | |
| Använde du en kofot eller? :) | |
| Jadu... Jag funderade ju om det verkligen var lilla spärrskaftet med 10mm-hylsan som jag hade i handen. =)) | |
| Ja, dom där skruvarna har jag fått bort, men fortfarande är det som om någonting håller kvar ryggstödet. Jag misstänker att det kan vara nackskydden som sitter skruvade i väggen till skuffen. Det är liksom en svartlackerad stålställning som verkar ha med nackskydden att göra, den här stålställningen sitter skruvad i väggen till bagageutrymmet. Det är inte säkerhetsbältesrullarna jag talar om, såvida inte dom brer ut sig bakom hela ryggstödet. Baksätet är sportskinn alltså 2st. stolar bak med en mittkonsoll som armstöd och förvaringslådor för CD-skivor och annat. Stålställningen ser jag bara om jag drar ut själva ryggstöden och gluttar underifrån. Jag tycker det är märkligt och begriper inte hur jag ska göra, får väl försöka med slägga el. dynamit. | |
| Ok, det kan ju hända att det är annorlunda när det är delade baksäten, men hur som helst måste man ju kunna demontera det! Du får fortsätta leta skruvar :) | |
|
Jag har nå' flasbacks om att jag har läst att det sitter en spärr/hake mellan sätena, någonstans. Sök, vettja! Sök: baksäte AND delat, exempelvis. |
|
|
Tack för tipsen grabbar! I sökfunktionen hittade jag bimmer .nu, där fanns bilder o.s.v. men idag försökte jag igen utan att lyckas, jag använde t.o.m. en liten handslägga och kofot. I morgon ska jag försöka trycka upp baksätet med en garagedomkraft, puhh! M-power to the people! |
|
|
Ugh=Indianhälsning! Idag fick jag av ryggstödet med hjälp av garagedomkraften, jag satte den mot underdelen av ryggstödet och pumpade upp. Pumpade en hake i taget annars hade ryggstödet böjts av på mitten, det knakade och brakade innan den gav med sig. Jag vet ej varför den satt så otroligt hårt på min bil, men huvudsaken är att problemet är löst. Hasta la vista, signores! |
|
| Gratulerar :D | |
| du måste ta bort nackstöden först och sen plastbiten som sitter runt skaftet på nackstödet. Alltså den stora avlånga plastbricka som staget från nackstödet går ner igenom och in i sätet. Förmodligen var det plastklippsen till dessa som knäpple och knakede när du pressade loss det. | |
|
Tack Frapp! Du gav ord åt mina tankar. Det är nog som du säger. Jag misstänkte själv någonstans i bakhuvudet att det kunde vara på det viset. Du gav mig bekräftelsen på´t. Mysteriet är löst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.