|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har tvättat, avfettat, tvättat, lagat lackskador, polerat med Sonax bilpolish (i nämnd ordning) Måste jag vaxa nu eller? På cifab.se står det att bispolishen är även som ett vax men bak på burken står det: "för långvarit skydd bör man vaxa..." Måste jag vaxa eller är bilpolishen som ett vax? /Andreas | |
|
Du bör vaxa bilen! Polish innehåller normalt inget vax, det polerar bara upp ytan. Det finns iofs vax-polish som innehåller både polermedel och vax, men jag tror inte att Sonax polishen gör det. Även om man har använt vax-polish, blir det ett bättre resultat/skydd om man använder vax efter det. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| OK Tack för det...bara att kavla upp ärmarna igen då...pust | |
|
Ja, lägg på Sonax hårdvax! Det är kungligt!!! La det på en rätt ny S60, sen spolade jag av bilen för skojs skull. Om man höll spolslangen precis övanför lacken på taket, huven o bakluckan, bara höll den övanför så vattnet rinner ut på lacken utan stänk, då rinner det av så pass effektivt att du slipper torka ytan efteråt!! Det kallar jag bra vax! |
|
|
Om man gör rätt är vaxmomentet väldigt enkelt och inte fysiskt jobbigt. Lägger man däremot på för tjockt lager vax, blir avpoleringen jobbig. Normalt är det själva polermomentet som tar tid och är fysiskt jobbigt och svårt att få bra om man jobbar för hand. Jag har därför helt slutat polera större ytor för hand, utan använder numer enbart maskin för själva polermomentet! När polermedlet har torkat och är är avtorkat (gör jag för hand) är det lätt att applicera ett TUNNT lager vax med en finporig och mjuk skumgummisvamp som är fuktig av vax, sedan får vaxet torka. Därefter är avtorkningen en baggis med en mjuk frottéhandduk, supertrasa eller en t ex Turtles polerduk på rulle eller i ark. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Håller, med, ger långt mycket bättre resultat och är så mycket enklare med en maskin! Skulle aldrig stå för hand och polera... Sonax är ju bra, men som sagt om man lägger det tunnt! Annars kan det bli jäkligt jobbigt att få det snyggt... Frotté handduk är det bästa enligt min smak, så länge den är mjuk och tjock, tycker sånna där polerdukar från turtle bara kladdar till det på nått vis! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.