|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Jag var och besökte en arbetskompis som har ett garage. han höll på att byta topplockspackning på sin (urk) MAZDA. Han höll precis på att sätta ihop sin riskokare när jag kom, och vi började prata om diverse priser på verkstäder m.m. Då frågade jag honom hyr mycket han fick betala för att plana av toppen!!?? VADÅ? Säger han, måste man det? JAAAA, det tror jag i alla fall. sa jag. Min fråga till er läsare är:VEM HAR RÄTT? Han eller jag | |
|
Hej pop...När jag lämnade min bil på topprenovering så planades toppen.Dom gör nog det när dom ändå har toppen borta. Men jag är inte säker på om man "måste" det. Mvh Mathias |
|
|
Hej Nej man MÅSTE inte plana toppen ,utan det beror på om den är skev eller skadad. Ofta planar man för att vara säker på att det är OK. Mvh Janne |
|
Ug-Lee |
Hade jag haft verkstad och skulle lämnat garati på packningsbytet då hade jag nog oxå låtit planat toppen, bättre kunden betalar den extra utgiften än att du själv får stå där, och göra om jobbet gratis. Men jag har bytat flera toppackningar på bilar med alu-top utan att plana och det har inte misslyckats än. Men hur många kör tillbaka å får toppen efterdragen? inte många som gör det, det skall ingå. |
|
grejen med efterdragning är gammla värderingar som ligger kvar idag,förr var bultarna av solid typ(vanligt skruv) då var efterdragning nödvändig,idag är det en bult som når ett visst moment och sen spännerut sig så den hela tiden ligger och"klämmer" vilket gör att efterdragning av toppar inte är nödvändigt,därför är det viktigt att mäta bultarna och kolla så att dom inte har sträckt sig för mycket(om man återanvänt dom)då blir toppen för löst dragen och problem kan uppstå.. Dressa |
|
|
Sträck bult heter dessa bultar.Länk |
|
|
bultarna med 8-kantig skalle är av gamla typen och kan återanvändas om man vågar chansa lite , de nya bultarna har utvändig torx och är av sträcktyp (engångsbult) , återanvänder man bultar kan det vara bra att lägga dom i ugnen 220 grader i 1 timma så återfår materialet lite av sina elastiska egenskaper. men på en v12 är det kanske dumt att chansa med tanka på att bultarna är ganska billiga hos motornord. finns ochså bultar (pirat) med sexkantskalle , invändig - men de är ganska ovanliga. |
|
|
Tackar, intressanta synpunkter. Men det var ju en gammal Mazda så han kanske inte brydde sig så mycket. o/______\o Oo=00=oO |
|
Ug-Lee |
Tja, nu måste han ju bry sig, då vi gjort denna upp offring hehe |
|
Nu när det ändå är på tråden. Jag har min bil i halvor nu för byte av toppackningen. någon som har erfarenhet av motor nords prylar? Har inte hunnit kolla än vad bmw vill ha betalt för ny kam, vippor, oljerör, packning, bultar och diverse andra packningar. Kanske motor nord är ett alternativ för att reducera raset i plånboken på vissa saker? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.