AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.726

Behöver hjälp med begreppen (e39)

Ro
29
Robzter
525iA Touring -01
Asc = Antspinn, Visst är det så

Asc+t, vad betyder det?

Vad finns det mer för "stabilitets kontroller"?

Säljaren jag köpte bilen sa attdet var var antisladd men jag börjar misstänka att det bara är antispinn. Hur vet jag vad jag har för stabbkontr?
Som jag förstår det så är asc=antispinn asc+t=antispinn och traction control=antisladd
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
DSC heter den aktiva sladdhävaren som förutser via ett gyro att bilen är på väg att hamna snett och påverkar innan det händer nått. simpelt förklarat.
ASC-T är den tidigaste "enklare" versionen utan gyro som även den jobbar om bilen börjat sladda och spinna men enbart hjulsensorerna som påverkar detta.

///MVH Hasso
Länk
Ro
29
Robzter
525iA Touring -01
Har sladdsymbolen (under hastighetsmätaren) när det sladdar något att gör med vilket system man har. Min symbol ser annorlunda ut om man jämför med en 523 -97. Min "sladdsymbol" är en cirkelpil med en varningstriangel i mitten.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Beskrivs inte systemen i instruktionsboken med respektive symboler ?? Har inte tänk på att symbolen ev är olika får väl kika ikväll.
Det ska sitta en vridvinkelsensor under mattan under förarstolen om bilen har DSC.
Sedan borde man kunna läsa av reservdelsnumret på ASC/ABS/DSC modulen undersida o motorrummet.
Men allra enklast är väl att läsa på knappen :))
står det DSC så har du ett aktivt antisladdsystem, står det ASC så är det den "enklare" varianten alltså ASC-T.

///MVH Hasso
Länk
Ro
29
Robzter
525iA Touring -01
Jo, iof så står det ASC. Men jag undrar om jag har någon antisladdfunktion.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Även ASC-T har en sladdhävande funktion, prova att svänga i ett gathörn utan att trampa på bromsen med lite granna fart när det är halt och det släpper så jobbar systemet för att räta upp bilen beroende på att hjulen får olika hastighet. Men det jobbar inte förbyggande som DSC dvs känner inte av innan det släpper.
Så funkade det på min 528 med ASC-T hur effektivt DSC är har jag inte testat än :))

///MVH Hasso
Länk
Ro
29
Robzter
525iA Touring -01
Är ASC och ASC-T samma eller är det två olika system, eller är det bara det att folk skriver olika.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
ASC kom först och är antispinn,
men ASC+T kom väl 97 eller nåt sånt å sen dess har inga bilar enbart ASC... rätta mej om jag har fel!?

min bil, 323ti -98, har ASC+T men det står bara ASC på knappen,
tror aldrig de står ASC+T på knappen.

kan tillägga att på compact funkerar ASC+T (ännu) sämre än på vanliga sedan/coupe/touring...

/Jonas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det står inte ASC-T på knappen enbart ASC. Men du har ASC-T på din -01 hade även jag på min -96.

///MVH Hasso
Länk
Deliq
ASC+T hade jag redan på min -93'as 540 och jag vet att 730/740 från -92 hade ASC+T. Det kanske var tillval på dessa modeller, men det fanns iaf att få

M V H // Dennis L.

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
stefannorr
ASC+T vart standard på e-39 från 96 när den kom ut i Sverige,på e 36 vart de standard på sv sålda bilar från 97,men fanns som sagt var som extraval långt tidigare.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Ja, från 1987, faktiskt!

/Anders

BMW - Liebe auf den ersten blick...
gammal man
Azkikir !
På vilket sätt menar du att ASC+T fungerar sämre på en kompakt än på en vanlig sedan ? Har funderat på att skaffa
en 323ti och skulle vilja få lite synpunkter . Dom som jag har pratat med säger att det är nästan omöjligt att få sladd på en
323ti i vinter före.

stefannorr
Jag kör ju sedan med ASC+T och me den har ja aldrig haft tendens till sladd,fick provocera rejält innan de vart tendens till de o då gick ju antispinnet in o skötte de hela galant.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
gammalman: den känns inte lika exakt i compacten...
vet inte om det har å göra med den äldre bakaxel konstruktionen mm... men jag har inte så stor erfarenhet, kör ej min på vintern.

har dock hört många andra säga samam sak...

men bilen har mkt bra balans... mkt lättkörd ändå när de e halt,
ja kör utan asc+t även om de e halt, funkar fint.
tycker definitivt du ska köpa en 323ti om du e sugen...
skulle nog våga påstå att 323ti är den sista "riktigt" roliga 3-serien.

/Jonas
gammal man
Tack för rådet. Det hjälpet till i min beslutsvånda.
stefannorr
Förr körde man ju o folk kör ju än idag gammel volvo m m utan antispinn m m utan att man tänkte på de då...med de asc+t som finns i bmw bilar är de bara gasa o köra..resten sköter hjälpmedelen o vill man går ju asc o koppla ur...har märkt att en hel del(oftast nyare ägare av bmw) tror att asc är inkopplad när lampan lyser konstant men så är de ju inte..utan den blinkar till när asc kopplar i...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.