AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.595

vad välja? 118 eller 320

Sida 1 av 2
thundergod
Vad tycker forumet är det bästa valet? Jag ska köpa ny bil efter nyår, som det ser ut nu så kommer valet att stå mellan en 118 med ca 60´i extra utr, dvs totalt 270´. eller en kraftigt rabatterad 320 (E46), med båda paketen o lite till för ungefär samma pris. ettan lockar för att det är en helt ny bil, och trean lockar för att det är en sexa. svårt val?
E46 känns överlägset prisvärd. Om man verkligen gillar E46 så är det ju definitivt läge att handla en nu.

/// Olof

Länk
Väldigt enkelt val om du frågar mig:

320i alla gånger. Betydligt snyggare, mer bil för pengarna (speciellt nu med de fina rabatter man kan få!) och givetvis den sexcylindriga motorn som på alla sätt (förutom bränsleekonomi) överglänser den träiga N43-fyran.

Enda "nackdelen" är att du blir sist med det gamla istället för först med det nya - du kommer inte få lika många nyfikna blickar. Å andra sidan så är en bilmodell aldrig så bra som precis innan den slutar tillverkas! :)

Mao. Köp 320i!

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Det beror till stor del hur hårt du prioriterar prestanda respektive utrymmen.

Om du inte känner att du behöver någon större eller snabbare bil än 118i så tycker jag du ska ta den. "Ettan" har ju trots allt bättre åkkomfort (för två), ännu vassare väghållning och förmodligen högre säkerhet än 320i E46.

Dessutom går den ju billigare och till sist så lockar ju det där med "nyhetens behag" lite grann också... :)

Men annars så är ju E46 osannolikt prisvärd i dessa dagar, det kanske är svårt att motstå att få en sexa för samma pengar!

MVH
Jag hade utan att blinka valt e46 320. Du får så sjukt mycket mer bil för pengarna.

Precis som Kalle konstaterar är den dessutom så mycket snyggare. Väljer du till m-sportpaketet som de tydligen bjuds på hos vissa återförsäljare så är de inte mycket att tveka över.

M54 motorn i 2.2 liters utförande tycker jag är en bra sex cyl motor som inte kostar allt för mycket i försäkring osv.

För info om erbjudande kika här tex Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
thundergod
Ja vi får se vad det blir. grejjen är att köpet/beställningen blir nog inte aktuell förrän i feb/mars, Får se hur erbjudandena på 320 ser ut då. Är lite skeptisk till M-paket. det är väl hårdare fjädring o högre ljudnivå med de störrefälgarna?
Har kollat lite försäkringar.. sjukt nog är 320 ofta billigare per helår än en etta för mig. är 27 år
I februari/mars kan det nog bli svårt att få tag på en ny E46 320. Vad jag hört så kommer nya trean att lanseras i början på mars. Då lär nog de flesta lagerbilar på utgående sedankarossen vara sålda är jag rädd. Och i feb/mars är det nog med största säkerhet för sent att lägga en beställning. Nya 3-serien börjar serieproduceras strax efter nyår.

MVH
thundergod
Det är nog iaf inte aktuellt att beställa. vad jag förstår så gäller kampanjerna som körs nu bara lagerbilar?
i februari lär det säkert finnas ngra 320 kvar i lager. tex när femman kom, så fanns det bilar av gamla karossen som reades ut
thundergod,

Kampanjen gäller även "beställningsbilar", men du får skynda dig på, de sista E46 sedan tillverkas enligt uppgift vecka 52!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
fick offert från BMW Group i Göteborg på en 320i Touring, komfortpaket + ett paket till vars namn jag glömt (andra fälgar, klädsel etc) + metallic

272,000 kr, 10 veckors leverans.

Köpte en beg. 525iT istället men priset får väl betraktas som bra.

/M

Min bil:
Länk
852
Sörpan
325xi -02
E46 touring kommer väl att fortsätta att tillverkas ett tag till, nån som vet när E90 touring kommer?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
thundergod
272´ är det priset som bmw i sthlm kör oxå, touring ink komf + lifestyle o metallic, sedan 10 billigare.. undrar om man kan få den vanliga företagsrabatten på det oxå?
fast iaf ett par annonser här har det varit endast lagerbilar, men det kanske är en förhandlingsfråga?
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
För 270k borde du få en välutrustad 330i 02-03 med få mil.

//Player
Nä nä, köp en 118 isådana fall. Åkte i en 320 idag som lånebil.
3-serien är gammal nu. Du kommer bara att ångra dig.

Jag har en 120i med automat, sportpkt, 17", exklusivpkt mm.
1-serien är mkt modernare. Alla vet att hk är något du ledsnar på och tycker sen att det är surt att amortera på en bil du valde bara för att den har hk som du sällan får användning av.

Sexans charm saknar jag dock något.

Till alla er som tycker hk är viktigast: Köp inte 1-serie

Till alla er som älskar ny teknik, styr och körkänsla, modernare ESP mm, köp en 1-serie.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
E46 är väl att betrakta som väldigt prisvärd just nu egentligen, men den börjar ärligt talat kännas lite gammal. Dessutom tycker jag inte 2,2-literssexan är någon höjdare. Den låter visserligen mysigt och går tyst och vibrationsfritt, men den är rätt trög.
Jag har ju just stått inför ungefär samma val, men istället fastnat för 1-seriens dieselmodeller. I slutänden valde jag mellan 118d, 120d och 320d med 320i som 'outsider'. Ett tag var även X3 2,0d med i bilden, men den blev för dyr.
Dieslarna är visserligen fyrcylindriga, men allt annat än tröga! Förnuftet sa 118d, men eftersom plånboken tillät så fick det bli en 120d. Jag skulle utan att blinka ta 118d istället för 118i, ungefär samma pengar men dieseln är klart roligare!
Och hur man än vrider och vänder på det, så är 1-serien 7 år modernare som konstruktion än E46 - i alla avseenden.

/// Gunnar E.
En sak gällande stolarna på 1-serien.

De är små.

Själv är jag 172cm och de passar mej, men är du storväxt så måste du nog fundera. Åk till BMW och provsitt.

Tobias
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Ang stolar, maken till billig "tunn" skit får man leta efter.

Å jag som tyckte E46´ans std stolar var olidliga efter 1timme i bilen (Jag pendlar 20mil per dag)
Dessa var en resa värre ytterligare!

Om man inte betalar extra för sportstolar är det katastrof.

Jag förstår inte hur man kan stoppa i detta elände till stol i en helt ny bil.
De är i klass med Renault Kangoo. Jag skojjar inte!!

Jag var iväg för att sondera lite bland 1 seriebilarna idag och gick ifrån handlaren besviken :(

En tänkt pendelraket, 120d med komfortpaket +farthållare +metallic +lite småplock ~ 300´000:- !!!
Den bilen är INTE en 300´000:- kronors bil!

Steget till en 520i på 320´000:- är lite i pengar, men en milsvidds skillnad på bil för pengarna.

Nä, jag avvaktar Alfa 147 4wd ;)
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag tycker tvärtom. Komfortstolarna är skönare. Jag har haft en E46. Körde 140 mil genom Sverige på en dag i somras utan att bli trött...

Utav de två du frågar om skulle jag utan tvekan välja
320'n. Visst är 1-serien mycket modernare, ny och
"häftig" att köra osv....

MEN jag tycker som nån här ovanför att sen 1-serie med
lite lull lull defenetivt inte är nån 300k bil.

Visst är det vitsen med den att den ska vara exklusivare , roligare att körs osv än klasskonkurrenterna men
skulle jag köpa en dyr småbil skulle jag heller köpa en
A3 sportback som jag tycker är snyggare och mer prisvärd
än 1-serien.

Sen är det ju som Kalle säger att en bil brukar oftast inte vara
bättre än den sista årsmodellen.......= )

sw
vad är det som ingår i stcc edition
Jerry: Komfortpaket, M-sportpaket, 18-tums M-sportfälgar
och Metalliclack

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.