AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.850

Omlackering och slipdamm

Jag har slipat ner bilen och ska omlackera den hemma i garaget,och har borstat bort så mycket slipdamm som det går,men dett sitter fortfarande damm kvar när jag borstar,går det att spola bort det sista med vatten och sedan låta bilen stå några dagar och torka? någon som vet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det finns speciella klippdukar att torka bort dammet från bilen, kolla med en färggrossist som säljer lackeringstillbehör.
Allt damm måste bort från både bil och garage annars är det meningslöst att måla._=STÄDA .Se till att spola golvet och ha det blött, när du ska lackera, plasta in väggar mm med byggplast, annars ställer du till utav bara den, med färgdamm, se till att ha rejält varmt över 25 grader, samt att du måste ha ventilation, ett öppet fönster, med insektsnät och det är bra att sprya hela garaget med Radar några timmar innan det ska målas, det kommer alltid fram en massa kryp.
Möjligt att du kan spola av bilen om den inte är plåtren nånstans för då rostar det på 15 minuter, men den måste vara kruttorr överallt annars blåser du upp vattnet på lackeringen.
Det går att lyckas bra med "garagelackering" bara man ser till att ha rätt förutsättningar. Kul är det också, men mycket jobb.

///MVH Hasso
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag är oxå i lacktagen (sk garagelack) jisses vilket jobb det är utan box.Hasso nämner redan klibbdukar+städning+vatten på golvet o bra ventilerat.
Då lägger jag till,,,
Tvätta luften med en blomspruta med vatten.
Blås ren bilen med tryckluft var noga i skarvar.
Tvätta bilen med tex cellulosaförtunnung om du har minsta misstanke om att det finns silicon på tvätta med siliconentferner.
Nu är det dags för klibbdukar.
Drenera tanken på kompressorn från vatten.Jag använder en extern vattenavkiljare till satasprutan.
Vad ska du lägga för lack vanlig 2k el bas met o klarlack?

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Å andra sidan går det fint under en julgran också :)
Länk

///MVH Hasso
Länk
Jag tackar för alla svar, då har jag några timmar till i garaget förutom lackeringen,Tack.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.