|
|
|
|---|---|
|
Tjena tänkte börja till vintern med ett turbo projekt målet är väl ca 300-400hk och jag har nån fråga. 1.Kompsänkning hur mycke behöver jag svarva kolvarna och hur djup grop skas göras?? mått m.m? 2.Förslag på turbo vad behöver jag för dessa effekter?? 3.Spridar storlek?? Resten med sprut och tändning har jag hyffsad koll på. grenrör tänkte jag svetsa själv nån som har flänsar att sälja?? | |
|
Om jag inte har HELT fel så försöker du få tag på kolvar från M30B34 (likadan motor som du har, fast med en topp som är anpassad till katalysatorfritt avgassystem) och kastar in i din motor med katalysatortopp, vilket torde ge 8,0:1 i komp. Dessa kolvar bör inte vara svårt att få tag på, då många köper 745-kolvar till sina M30B34. Turboaggregat som går att använda är väl Holset HX50 och Garrett GT37 (kanske ev. GT40), men det beror helt på mått och dimensioner på aggregaten, också! ("lämpliga" utav den relativt stora tillgången på begagnadmarknaden) Tumregel: hk*6/spridarantal=spridarstorlek Detta får dock andra bekräfta, så att jag inte är HELT ute och cyklar. BMW-turbo-forum: Länk |
|
|
Är komphöjden på B34 kolvar lägre än B35:ans kolvar? Är komphöjden den samma så hamnar ju kompet på 9,0:1 precis som B35 orginal. Någon som har mått på komphöjd på B34 och B35:ans kolvar? |
|
|
Camata det kan med största sannolikhet inte stämma.. b34 motorn har cirka 10.0:1 i grundkomp. Och en kat-top i jämnförelse med en vanlig. sänker kompet med cirka 0.3-0.4 . Vilket borde bli runt 9.6:1. Tror du man hade köpt 745 kolvar om man kunnat använda orginalarna tillsammans med en kat-top? =). b34 med orinal kolvar och svarvade 2mm. (1.3mm upphöjning) plus 7mm rakt ner i 80mm diameter. ger 8.2:1 i komp. men då är också kolvtaket 4.5mm tjock. vilket INTE fungerar.. B35 kolvar går att svarva på detta viset. vilket ger runt 8.0:1 i komp... /Fredde |
|
|
Samma komphöjd olika kolvtoppar det är ju större förbränningsrum i m30b35 det som ger lägre komp. har ett gäng B34 kolvar 5mm kolvtopp svarvade för 8.0 med B35 topp. termocota dom för 250:- styck så håller dom ännu bättre skulle ha dom i min motor men fick tag i 745 kolvar. men ja siktar på lite mer effekt... A-F Racing Länk |
|
|
bara tilllägga att mina kolvar är B34kat kolvar satt såna i bilen varför vet ja inte har lägre upphöjning och grövre kolvtak A-F Racing Länk |
|
|
Fredde535m Jaha okok. Jag delade bara med mig av de sammanställningar jag gjort av inlägg i forumen på AP, Zatzy och PPF, till fas1 i mitt turboprojekt... Du menar alltså att man ska kunna hamna på ~0,76:1 om man kör 745-kolvar och B35-toppen? Btw, vad har man mer gjort med B35 för att få sju extra hästar (211 - 204) gentemot B34:an, än lägre komp i toppen? Det är ju en kat som stoppar någon liten häst, så rent spontant känns det inte som att 0,3-0,4 lägre komp ger sju extra pollar. ((Förvisso går åsikterna isär här, då jag läst om "tyska" B34 med 218hk.)) |
|
|
jag hade tänkt andvända dom kolvar jag har och svarva ner dom..det är orginal b35 kolvar i en b35:a med katt topp. Så är det nån som har lite mått hur mycket jag ska ta av från dom? sen har jag hört att man ska svarva en grop i mitten för att det tydligen blir mindre spikkänsligt, stämmer detta?? nån som har mått allt detta? Mvh/Danne |
|
|
topbone: hur mycket ska du ha för dom kolvarna?? |
|
|
Hojhojhoj. Det finns många trådar om hur mycket man ska svarva, och om hur mycket det finns att ta utav. Ungefärliga siffror som jag kan minnas av: B34-kolvarna: 4-5mm kolvtak. B35-kolvarna: 7-8mm. Detta är ju inte ren fakta som JAG tagit reda på, utan sådant som jag plockat upp genom läsning. Feedback och tillrättavisning = helt OK! Grop i kolven = mindre spikkänslig, ja! |
|
|
Jo det finns ju en hel del fast jag hade svårt att hitta där det stog om just b35 kolvarna. ska kika runt nåra varv runt forumet så kanske man blir ännu klokare idag =) |
|
|
D4nn3: maila mig så kan vi prata du kan få dom billigt :-) behöver dom inte camara: ((Förvisso går åsikterna isär här, då jag läst om "tyska" B34 med 218hk.)) Tyska B34 har 218hk innan den fick katt skiljer på grenrör, luftburk, montronicbox m.m min tyska m535 reggad med 160kw=218hk A-F Racing Länk |
|
|
topbone Räknas alla importerade som "tyska", då? (enda gången importerat torde ha högre säljvärde än svensksålt? =)) Btw; VARFÖR skiljer detta?! |
|
|
Avgasrening. På dom tysksålda så sitter det ingen pulsair-avgasrening. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
hejj jimmy,har en likadan bil som dej och samma turbo som ligger och väntar. vad använder du för annan utr och hur funkar det med ta 51an hk,nwt osv mvh Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.