AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.382

e38 750 -95 Vid köp - vad skall jag kolla?

Sida 2 av 2
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Så angånde miltalen på min bil. Det är en -95 utagen sent 95 och hade gått nästan 11000mil när den kom till Sverige i början av -99 Så den hade rullat ganska mycket när den kom hit. Har även gjort "milkoll" i lkm modulen och de stämmer med mätarställningen. Men 100% kan ingen vara med tanke på att en ny modul kostar 2600:-. Eventuell köpare kan även kolla den på bmw och föregånde ägare m,m. Tyvker bara synd om dom här på forumet som tror att bara bilen är milkollad så är det lugnt. Har med egna ögon bevittnat en tysk "mätarjusterare" justera en 750il-00 på 10sek inkl lkm modul alltså omöjligt att upptäcka. Finns papper på att "korrekt" mätarställning från bmw i sverige. och nej det var ingen av mina bilar men jag kan säga så mycket att den bilen rullar i stockholm nu. Vet att jag kommer få många arga uttalanden nu men hoppas på viss förståelse.

Mvh Erik
Det enda är de uppgifter från första bilhandlaren som ägde bilen efter den som importerade den... Enligt bilhandlaren (som kommer ihåg bilen perfekt trots att det var så många år sedan han hanterade den) så stämde inte miltalet då. Bilen togs då tillbaka från en privatperson och såldes senare till en annan, då under förutsättning att bilen inte hade korrekt miltal.

Att denna information inte förmedlats vidare till resterande ägare förstår man. Men som sagt, enligt tidigare ägare stämmer inte miltalet.

Tråkigt att behöva gå ut så här på forumet, det ber jag om ursäkt för, men när du hävdar att bilen är schysst och en tidigare ägare säger motsatsen så känns det kanske inte riktigt helt rätt, eller hur?

/Marcus
Erik: läs detta en gång till och förklara vart du ser anklagelserna, och vart jag skrev att vi känner varandra, jag skrev detta inlägg endast för att göra killen uppmärksam på att man "kan" bli lurad. Så det var inget illa menat mot dig som person. Hoppas du förstår, detta är trots allt ett forum för att bla hjälp varandra

Hejsan, jag vet vem killen är, ja bor inte så långt ifrån honom, Han handlar mycket med importbilar bla BMW 750 som måste vara något av en favorit för honom eftersom han har ägt ett flertal sådana. Har även hört att en del bilar varit lusiga, dvs att mätarställningar varit skruvade och andra tråkiga saker, lite bluffmakeri alltså. Ville bara att du skulle veta det eftersom jag vet hur tråkigt där är att bli lurad i en affär. Men Men denna bil kanske är jätte fin och ärlig!!!!
Glömde en sak: Jag skrev att jag hört om dina bilar, inte sett dom själv!!!!!!!!!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Erikt : intressant , det är precis vad jag misstänkt sista åren !

Tror bara det är klantar som skruvar så att mätarställningen skiljer mellan instrument och boxen , sett flera bilar man efter hissning "kan svära på" har gått 30 000+ mil , endå är de "milkollade hos bmw" och ligger kring 15 000 mil - så bmws milkoll ger jag inget alls för , det är ett skämt.
Jag går bara efter skicket , tittar inte ens på milen på 7-serien för det är lönlöst.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Det är makalöst många bilar som gått just mellan 18-19000 mil... undrar varför :) Likaså min, men man får ju hoppas på att allt stämmer ;) Själv har jag kollat upp med verkstäderna i utlandet (i mitt fall italien) och fått bekräftat att dom gjort service vid i serviceboken angivna tidpunkter och miltal.
Håller med om mätarproblematiken...
Jag gjorde så som är beskrivet tidigare : dvs kollade dom registrerade garantireparationerna hos BMW i Tyskland och konstaterade att dessa föll in "kronologiskt" med serviceboken...mycket mer kan man ju knappast göra.
Det finns för stora pengar att göra på att skruva, klassikern är ju att dom skruvar både mätaren och lkm:en, byter strålkastarglasen, vindrutan, kanske lackar om fronten och byter eventuella pedalgummin, ratt och vxl-spak om dom är slitna.
Det blir ju en del pengar men tyvärr går dom ju rejält plus ändå....
Har pratat med en del BMW-verkstäder som säjer att dom är chanslösa att bedöma miltal om det är noggrannt gjort...tyvärr...
Er
692
ErikThörn
Menar inte att min bil är perfekt. Vill bara förklara för dom flesta här att de där med mätarkoll från bmw i princip inte är värd ett dyft.

Mvh Erik
Er
692
ErikThörn
Hej alex Du skriver att mina bilar är lusiga och har skruvade mätare! Jag tycker det kallas anklagelser! Så vitt jag vet har du aldrig kollat på nån av mina bilar så du sett att dom är lusiga inte heller kontollerat nån mätarställning! Men visst den svenska avundsjukan föder många rykten Jag har vid försäljning av samtliga bilar jag importerat skicka med servicebok, Garantiservicekontroll från bmw, Kopia på fahrzeugbrief(för att se föregånde ägare) samt alla kvitton jag kommit över. Vid flera av försäljningarna har köparna kollat bilarna mot föregående ägare och då har miltalet stämt. Och alla som är intresserade av nån av mina bilar får givetvis göra så mycket kontroller dom vill! Skulle vara intressant att höra vem som sagt detta till dig.

Mvh Erik
Erik: Som jag skrev tidigare så har jag HÖRT att en del bilar varit lusiga av folk som tittat på nån av dina bilar, inte att jag sett dom själv, det skrev jag klart och tydligt i första inlägget om du missat det igen!!!

Tyckte då att den killen som startade denna tråd skulle vara lite uppmärksam på den bilen du har till salu, jag förstår inte varför du blir så upprörd när du nu säger att din bil är jätte fin, vilket den kanske är också, så detta handlade alltså inte om att hänga ut dej som nån idiot som lurar folk, utan bara att göra killen uppmärksam på att man kan bli lurad av tex mätarställning.

Och jag är tveksam till att den svenska avundsjukan är inblandad i detta eftersom det är en kille som köpt en annan 750 som sagt detta till mej, Jag är själv på jakt efter en 750 e38 men de värkar vara väldigt få bilar som kommer ut på annons vad jag har märkt, vem vet jag kanske köper just din bil:) Hoppas du har fattat vad jag menade med inlägget nu, hade bra

Mvh Alex
Scheckheft
Hej
Beklagligt nog har Alexxx inlägg inte blivit raderat trots rapportering. Ett påstående som att "jag hört av någon" utan att ange källa är inget annat än ryktesspridning. Detta fenomen dyker upp lite då och då här på Autopower och är direkt oseriöst.
Ett tips till dig Morfendite som är intresserat av detta objekt: ta reda på fakta - kolla på bilen, bilda dig en egen uppfattning, gör ett M-test eller åk till en BMW verkstad för en kontroll.

Lycka till

Mvh
Scheckheft

*Suck*
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag håller fullständigt med scheckheft. Skall man gå ut med sådan information skall man tala av egen erfarenhet, inte bara av något man har hörts ryktas av "någon som känner någon". Lätt att det blir missförstånd och att folk drar förhastade slutsatser.

BMW CS #5139
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ErikThörn:

Det är synd om dig men jag kommer aldrig mer att försöka kontakta dig, du har gjort bort dig för alltid. (obs! detta är inget rykte, jag känner mig något snuvad på bilen (525 TDS) men nu gör det inget längre...)

So long
Er
692
ErikThörn
Hej rob_t_j72
Angånde den bilen så finns den fortfarande kvar men är inte till salu längre får inte sälja den för regeringen. Och ja tror att jag blanda ihop dig med en annan som ringde i samma veva och skambjöd en massa och jag sa att jag inte var intresserad. Då sluta jag svara efter 30 telefonsamtalet. Ber så hemskt mycket om ursäkt.

Svar till Alexx
Okej är det du som känner Peter? och var intresserad av min bil?
Du är ju alltid välkommen att komma och titta OCH kolla så mycket miltal du vill! Vilken av mina föredetta bilar var de som du kände köparen till? Är bara intressant att höra vad folk tycker.
Jag har inget emot dig som person eller något hoppas bara det är slut på ryktesspridningen.

Tycker personligen att den här saken är utagerad nu.

Mvh Erik
Hej Erik

Japp Peter tipsade mig om din bil, jag träffade honom i mjölby för ett tag sedan.

Den som berättade allt detta för mig om en annan 750 som du har ägt bor i Sthlm och han åker i en annan 750 nu, Anledningen till att jag fick reda på detta var att jag ringde honom ang att jag var intresserad av hans bil, då frågade han om jag tittat på några fler 750, då mämnde jag för honom att jag sett din bil till salu, då sa han allt detta till mig!!

Jag ber så mycket om ursäkt om jag formulerade mig lite dumt i första inlägget, det var iaf aldrig meningen att det skulle bli så här, ville bara att "Morfendite" skulle vara medveten om att man kan bli lurad.

För min del så får detta oxå vara utagerat nu

ps.. När har du tid att visa bilen:)
Er
692
ErikThörn
De går bra när som ring innan bara på 070/3231522
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.