AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.381

e38 750 -95 Vid köp - vad skall jag kolla?

Sida 1 av 2
Mo
53
Morfendite
X3 3.0SD -07
Jag kommer eventuellt att köpa en 750 -95 inom några dagar.

Länk

* Vad tycker ni att jag skall kolla efter?
* Finns det några kända fel på en sådan här bil?
* Till sist, vad anser ni om detta exemplaret?

Mathias / Öckerö
Den ser fin ut, men du bör kolla mitalet hos någon som kan plugga in en dator/DIS. Sök i forumet så kommer du att hitta massor med köpråd för E38

/Astroboy
En bra sida att kolla på innan köp är -->Länk

/Lazze
Länk
Mathias, du har mail...
Paap Reeder
Hej!
Köpte min 750 av Erik T.
Klockren kille att göra affärer med.
Allt han beskrev om bilen stämde exakt när man kom fram med tåget.

Har själv funderat mycket på E38:an .... men jag får inte äga någon ytterligare V12:a ..... säger hustrun .. och katten Hassekasse håller med.

Lycka till.

MVH /// Paap R
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Paap:

Försökte förgäves i 3 veckor att nå samme Erik Thörn efter en första kontakt angående en 525 TDS AT (verkade väldigt ärlig o trevlig då). Vem vet, han kanske tog semester...? Det kändes minst sagt pinsamt och till slut irriterande att försöka nå honom på mobil + hemtele + mail...

Mvh
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Denna Erik T verkar göra mycket bilaffärer med 750 och dylikt.. extra inkomster eller gillar han bara att byta bil några/många gånger per år tro? :)
Hejsan, jag vet vem killen är, ja bor inte så långt ifrån honom, Han handlar mycket med importbilar bla BMW 750 som måste vara något av en favorit för honom eftersom han har ägt ett flertal sådana. Har även hört att en del bilar varit lusiga, dvs att mätarställningar varit skruvade och andra tråkiga saker, lite bluffmakeri alltså. Ville bara att du skulle veta det eftersom jag vet hur tråkigt där är att bli lurad i en affär. Men Men denna bil kanske är jätte fin och ärlig!!!!

Mvh//

*Gasar tills det rasar*
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Jag har också varit på besök hos nämnde Erik i Boxholm. Det blev ingen affär den gången, mest p.g.a att jag sökte en hobbybil i absolut toppskick. Allt som Erik berättat och beskrivit om den bilen stämde men det var inte det exemplar jag sökte.
Han gav mig ett intryck av att vara mycket kunnig på BMW i allmänhet och på V12:orna i synnerhet. Vid tillfället arbetade han som taxiförare och som sådan borde han ju veta vilken bil man åker bekvämast i;)

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Mo
53
Morfendite
X3 3.0SD -07
Tack för alla svar, det är värdefull info ni ger mig!
Både om bilen och säljaren!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Den ger vid en första anblick ett gott intryck på bilderna samt att den är välutrustad (mycket av de uppräknade options är iofs. standard eller ingår i paket) men skenet kan bedra så var uppmärksam. Som tidigare nämnts kolla historik samt plocka ut "utrustningslista", 240:- hos BMW. Kan ge en första fingervisning om servicebok/mil är äkta. Finns många som frågat liknade frågor inför köp av E38 så sök Länk.
Lycka till!

Mvh. Patric
Min 740-E38
Länk
BMWCS #4598
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
PJ: Vilken hjälp att kolla historik etc får man med hjälp av
"utrustningslistan"?
Ett hett tips är att gå igenom tidigare ägarlistan och ringa det företag som har ägt bilen 2 ggr, de har lite bra information om bilen...
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

"Krut-Ove"
I utrustningslista anges förutom fordonets utrustning en historik (om så begärs vid beställningen) om max 3 tillfällen när mätaren blivit avläst hos BMW vid tex. en garantireparation. Med det i hand är det ganska enkelt att verifiera milen mot besiktnings utdrag (Sverige) eller servicebok. Ofta så passar man ju på att åtgärda garantifel vid ordinarie servicetillfällen.

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Tackar PJ, ett sådant ska jag begära på min!
ta
144
tamtech
750i -00
ärligt talat... hur stor är sannolikheten att en 750 95-2000 INTE är skruvad när den tas in till sverige???

jag har precis köpt en lupo, ja ni läste rätt en LUPO. i tyskland dom flesta hade rullat mellan 15000 o 10000 mil o då snackar vi -00. och liksom en LUPO...

räkna kallt med att en e38 i tyskland rullar ca 3-5000 mil dom första 4 åren.

av nån konstig annledning så verkar dessa bilar "stanna upp" efter 15000 mil... nä vid köp av 750, utgå ifrån att dom ÄR skruvade, redan av tyskarna själva... kolla på skicket istället,
en bil som gått ca 8000 mil ska mer eller mindre vara som ny, eller djävligt fräsch i alla fall..
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Den nämde är bra att göra affärer med men lite svår att få tag i kan jag hålla med om:)
Köpte fina 18"are billigt av honom...

Han brukar finnas på detta forum!

Mvh Andreas
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
tamtech : håller med , när man hissat och skruvat i ett antal tysksålda e32/e38 samt även följt upp milkollen hos bmw så kan iaf. inte jag vara av en annan åsikt än att det är skruvat , icke skruvat är en bonus. men att man alltid kan kolla miltalet hos bmw... det tror jag inte längre gäller , skruvarna har blivit för duktiga helt enkelt.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Det är helt enkelt för djävligt de där med skruveriet!! Det ryktas om att nya 7an ska vara omöjlig att skruva...men va f*n hjälper de när den ser ut som en Buick...kommer aldrig vilja köpa en ändå!

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Om bilen är inhandlad från exportfirma så är det nog större chans att den är skruvad än att den skulle vara det om den är köpt hos en aukt. handlare.

Har för mig att jag sett många annonser av denna E.T. speciellt E38 modellerna men denna ser ju inte ut att vara nyimport iallafall. Bilen i sig ser fin ut och har en fin utrustningslista.

Ang. E65 och skruvning så var detta uppe för ett tag sedan. Kommer ihåg att någon länkade en sida i tyskland som erbjöd sig att skruva E65or. Så helt omöjligt är det nog inte.

MVH
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Svar till alex!

Jag förstår inte vad du menar med lusiga bilar? Du har väl aldrig någonsin sett nån av mina bilar och jag kan absolut inte säga att jag känner dej!
Om du har några fortsatta anklagelser är du fri att ringa mig på 070/3231522

Mvh Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.