|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Vart förbannad igår när jag skjutsade syrran in till stan. Åkte på riksväg 276 från Åkersberga (dubbelfilig motorväg) och ser plötsligt en gul/orange lastbil med 2 saftblandare på taket. Det var +5grader ute och snustorrt på vägarna. Detta va omkring kl 8 på kvällen. Va gör då lastbilen... Jo, han VÄLLER ut salt på vägen! =( vaf*n!!! varför i hela friden gör man det nu, när det inte ens har kommit någon snö!?!?!? Kan tillägga att jag åkte samma sträcka hem senare på kvällen kl 0.30 på morgonen, och det va inte halt någonstans på vägarna. Men! där de hade saltat var det blött och äckligt... USCH! =( ja fattar inte hur de kan va så dumma... Får de provition för hur mkt de väller ut eller, va e det frågan om! =( tur att man körde Volvo 745 och att M3an står i värmegarage, men ändå =( Mvh Tobias | |
|
Blött och äckligt, inte halt och buckligt :P Allt som oftast vet dom grabbarna vad dom gör. Antar att dom jobbar med insamlade data och prognoser och skickar ut bilarna när det ser ut att kunna bli kritiskt. Men som med vädret på teve, ibland gör det inte som dom vill :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Tobias: Kan hålla med om ditt resonemang med facit i handen. Men det handlar om förebyggande åtgärder att förhindra olyckor, vid minsta risk för ishalka (regn som fryser på) så saltas det. Bättre med lite "onödigt" salt än "fyra personer omkom vid blixthalka". Sen kan det faktiskt frysa på och vara riktigt halt trots att tempmätaren visar + grader. OCH, vem kan veta om det fryser på eller om det "bara" är nära att frysa på? /Lazze Länk |
|
|
Tobias: Är du säker på att det var salt?I år kommer man köra på socker i större mängder än förra året, då man det tydligen har fått postiv feedback. Ps.mår du bätter nu?:)) Lazze: Hur går det med M5an? |
|
|
starre: Jag är på och nosar, vi får se. :) /Lazze Länk |
|
|
Starre: De är inte direkt bara socker som skall strös på vägarna. 20% läste jag och resten salt. här finns mer info Länk de ser inte ut att bli aktuellt för er 08:or iaf :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Åkte runt och slirade med 60 ton häromveckan.. Det är inte ett dugg kul när man åker i godan ro, 3 plusgrader, inget glitter i vägbanan, däremot lite mörkt, lätt uppförslut då varvräknaren plötsligt rusar upp och antispinnsystemet griper in i just över 80km/h.. nej, tacka vet jag förebyggande saltning! // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
| Salt kan va bra i bland, men de missbrukas som knark alltförofta! mindre salt tack! | |
| ps har ett rullande ex på hur bilar blir att se ut! fast tur för mig. bilen var inte dyr men ändå! gick iaf genom besk! ;) utan skärmar + massa tejp ;) *skrattar* | |
|
Är gärna utan saltet , HELT utan - vi behöver lära oss att köra bil utan salt som förstör grundvattnet , och kostar en massa pengar att sprida ut samt mångmiljardbelopp i korrosiva skador på landets vagnpark. Stegvis minskning av saltet ner till 0 under en 10 årsperiod röstar jag för. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Håller med Wadel! 08:orna gasar på som "vanligt" på vintern eftersom det saltas så förbannat mkt. Sen när den dagen kommer då saltet fryser (-12 grader) så kör 50st 08:or i diket. Hände förra året. Visst kan det vara bra att salta i förebyggande syfte (om det nu finns risk för isgata), men nu va det ju helt snustorrt på vägarna :-/ Onödigt tycker jag! Starre: Jo, ja mår finfint nu =) Själv då? Mvh Tobias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.