|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har bestämt mig för att trimma bilen. Har tänkt att köpa chips, avgassystem och filter. Vart skall jag köpa grejerna? Är det någon annan som har gjort det på samma bil och vill dela med sig av erfarenher negativa/positiva? | |
| Varför köpte du inte en 325 direkt istället. | |
BMW E39 |
Jag har en 530 -01 och ska oxå trimma den. En omprogramering ger ca 15 hk på en 3 liters motor och ett K&N filter (max 5 hk). Det verkar billigt och vettigt (=4100 kr). Ett sportavgassystem vet jag inte om jag ska montera men skicka gärna och skriv hur resultatet blev... Mvh Matteus |
|
För att svara på frågan som LME ställde...Jag ville köpa en 320 och inte en 325:a eller nåt annat...Dum fråga dumt svar... :-) Har funderat på att trimma bilen hos Aros Auto och sedan komplettera med ett rostfritt avgassystem från supersprint. För att tryck in mer luft så har jag tänkt ett direct air. Är det annan som har gjort nåt liknande? Hur blev resultatet? |
|
|
JAg har gjort chip+filter på Aros, dom är jätteduktiga. Min inställning till chip så här i efterhand är att det knappt märks, bättre lägga pengarna på något annat. eller slänga dit en kompressor tex www.esstuning.com visst kostar det men då får man drag så det räcker och blir över.... Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
BMW E39 |
Till Asken--> Anser du alltså att chip+filter inte är värt? Jag undrar eftersom jag planerar göra det på min 530 -01. Besökte esstuning.com och en kompressor kostar 50 000 kr!! Enligt många så gör ett chip + filter att bilen går 0,5 - 1 sekund snabbare upp till hundra...du vet bäst! Mvh Matteus |
|
JAg chippade i höstas. tyckte chip lät bra av vad jag sett och hört. Efter chippning tyckte jag märkte lite skillnad i låg och mellanvarv, vridet men annars ingen skillnad. Den uppmätta minskade konsumtionen med ca 0,05l/ mil landsväg är inom felmarginalen. Detta är min egen uppfattning. Jepp ess kostar 50 papp men då får man ju så det rör på sig. 0.5-1 sek snabbare till hundra gjorde inte min bil i alla fall. 6.86 som snabbast med chip och 7,02 utan chip och filter, därför anser jag att teknikerna i munchen gjort tillräckligt med motorn. Smaken är ju olika beroende på utfallet. 330:an kommer jag inte att chippa den har så det räcker. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Det här med trimning e intressant, är det inte så att om man chippar om bilen så tar den mer stryk? Borde inte en chippad bil få ett sämre andrahandsvärde? /okunnig |
|
|
Hej! Tack för att synpunkter...har inte fått bilen ännu, men när jag har fått den så kommer jag att beställa ett avgassystem från supersprint. Har inte bestämt mig för vilket open air jag skall välja. Är det nån som har tips? Har ännu inte bestämt mig för vem som jag skall anlita för omprogramering av databoxen. För att svara på CFH´s fråga om andrahandsvärde så har jag haft flera bilar som jag har chippat. Min erfarenhet är att bilhandlare kanske betalar lite mindre för en chippad bil, men privatpersoner betalar gärna mer för en chippad bil, under förutsättning att bilen i övrigt är OK. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.