|
|
|
|---|---|
|
Lite då och då funderar jag på vilka ekonomiska möjligheter man har att skaffa en E36 M3. Jag har en hygglig inkomst så själva köpet går väl an. Men driftskostnader? Ringde först IF försäkringar och fick prisuppgiften 21.000 per år för en helförsäkring....HUA! Mina övriga frågor måste ha dykt upp på forumet 100 gånger i olika former (läste med intresse tråden skapad nu senast av Stybbe), men jag hittar inte riktigt någon tråd med ERA ekonomiska erfarenheter utan omsvep och krusiduller (man lämnar ju gärna glädjekalkyler och talar varmt för sin ögonsten). Så handen på hjärtat nu, vänner; 1) Bensinförbrukning, normal M3 körning - (dvs släppa tyglarna helt med jämna mellanrum). 2) Service & Underhåll 3) Reparationer. Svårt att svara på förstås, men utgå gärna från typiska reparationer. Hur mycket dyrare mot vanliga 3-serien? Kort och gott, vad får man räkna med för månadskostnader utöver eventuella inköpslån. Sedan undrar jag även hur stor skillnaden är mellan 3.0 och 3.2. Nu menar jag i ryggslutet vid fullt gaspådrag...0-100 på 6.0 sekunder eller 0-100 på 5.5....hur upplevs det i verkligheten? Jag får väl testa båda, men det vore kul att höra av er. Något annat som talar för eller emot de båda motorerna vid jämförelse? Vore kul om någon hade lust att svara. Tack... | |
|
1) räkna med 1,2 l/mil 2) Det beror på hur mycket du gör själv. Om du inte gör det och följer BMWs föreskrifter kan du räkna med ca 10000 kr /år. 3) Om något händer blir det dyrt! Delarna är betydligt dyrare än till en vanlig 3 serie. Specielt motorn! Dock börjar det bli gammla bilar så beg delar finns. Angående skilnaden i effekt mellan 3,0 och 3,2 så är skilnaden väldigt liten men 3,2 har 6 växlad låda. Det ju är bra vid landsvägs/motorvägs körning. |
|
|
Ring runt lite och hör med olika försäkringsfirmor.. kan skilja mkt faktiskt! Runt 1.3l/mil kör jag, mestadels stadskörning. Det borde inte vara något problem att äga den för dig? Mvh Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.