|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| eFX: Helautomatisk sufflet kanske inte var standard i tyskland. Detta var ju fallet på M roadstern i a f. | |
|
Det skall sitta sammanlagt 4 högtalare bak om det är något orginalsystem. Dock är två av dessa "Subbar" så de kanske inte syns direkt. Det kan ju vara så att Du har standardstereon med 2 bakhögtalare som följde med navin...!??! Eftersom Du inte har slutsteget heller. Eller så har förra ägaren helt enkelt bara petat in 2 högtalare bak... eFx: Visst är det standard med helautomatisk sufflett i Sverige, men inte på alla Z4. Detta är en importbil. Slytsteget lär sitta på samma ställe i Business som i Prof då det är samma kablage. /Caspar Länk |
|
|
Fel av mig i förra inlägget. I enkla stereon sitter det 2 högtalare bak (som eFx skrev), men bara 4 fram, dvs 2 på varje sida. Det enkla stereon saknar är förutom subbarna bak är mellanregistret fram. Sitter det högtalare under gallrena på Din bil quatro?? Börjar nog tro att Du blivit blåst om säljaren uppgav Hi-Fi högtalarpaket vid försäljningen. Stod väl inte med i Din utrustningslista heller om jag inte minns fel. Däremot har Du en Business radio, då denna följer med Navin (funkar inte utan skulle jag tro). /Caspar Länk |
|
|
Har vi sådana diskussioner här kring detta är det i och för sig inte lätt för en säljare att ha rätt heller. Snurrigt. Hi-Fi högtalare är det kanske ändå.. definitionen är saxat från en annan sida: ""HiFi" betyder egentligen "High Fidelity", vilket närmast bör översättas med "trovärdig återgivning". Alltså är det fullt rimligt att kalla högtalare i studios för "HiFi", i ordets ursprungliga bemärkelse. Men, idag är begreppet luddigare, och "HiFi" betyder idag närmast "HiFi-anläggning", dvs en stereo med radio och CD. Dom flesta stereo-apparet som sälja idag försöker, även om dom kallas HiFi, inte låta exakt, utan dom försöker låta "bra". Det är detta som avses." Luddigt o kalla de olika högtalarpaketen för HiFi o HiFi pro.. när de i grundutbudet också skulle kunna kallas "HIFI". |
|
|
I vår diskussion ovan talar vi dock om BMW produktnamn "Hi-Fi". Jag skulle dock vända på det hela och säga att ingen av BMW paketen är Hi-Fi. Låter som skit allihopa. Jag har "Hi-Fi" paketet i 5'an (tror det är ungefär samma grejer som i Z4'an) och jag blir lika less på ljudet varje gång jag lyssnar på stereon. Det krävs mer för att det skall låta bra. Z'an har en stereo i priskategorin 50.000:- och där låter det bra. Fn är dock allt utslitet... /Caspar Länk |
|
|
Tycker min hi fi med 10 hgt o slutsteg spelar rigtigt bra. Bäste ljudet i nån av alla mina bmw,s. Z-POWER! |
|
|
Tyckte också det lät bra i den Z4 jag funderade på att köpa i våras ("Hi-Fi" paket)... tills jag startade ljudbygget i Z3'an... Man blir så bortskämd. :-) /Caspar Länk |
|
|
Tycker ljudet i min också låter bra, bättre än i min 323ci och mina Audisar ;) Jft med Anders.W ljud är det basen man märker det på annars ingen stor skillnad. Går det att förbättra ljudet med "små" medel? Allt är framdraget som jag förstår det?! |
|
|
Enligt deb sida jag länkade till i bröjan med US priser kostar Bakre bas $38/st, främre mellanregister $25/st och slutsteg $277. Dvs för ca $400 får Du ungefär samma som grejer som Anders (lite billigare bas & diskant fram i standrad-stereon dock, bak samma mellanregister som i "Hi-Fi") Jag skulle nog slita ut samtliga högtalare, sätta in MBQuarts dito och ett hyffsat 4-vägssteg. Nu är jag inte säker på storleken på högtalarna, men gissar att det är 4" mellanregister & 6,5" bas. 2 kit med 2x4" + diskant á ca 2.500:- = 5.000:- 2 kit Add-a-woofer 2 x 6,5" á ca 2.500:- = 5.000:- Slutsteg ca 3.000:- Totalt ca 13.000:- (utan ev rabatter) med ett garanterat bra ljud. Billigare (och enklare) variant är ju att komplettera med grejer från BMW orginal "Hi-Fi", mellanregister fram ($25/st i staterna) liksom bakre basarna ($38/st..) och slutsteget ($277). Räkna med nästan dubbla priserna hos BMW i Sverige, kanske 5.000 sek alltså. /Caspar Länk |
|
|
He he... första och sista stycket skrev jag ungefär samma sak.. f-n vad trött man är på morgonen... /Caspar Länk |
|
|
Men allt är framdraget.. även till platsen i bagaget där slutsteget skall sitta och till basarna? |
|
|
Beppo: Sant.. hmm.. men jag tvivlar ändå på att det inte skulle vara standard i 3.0:an. /eFx www.z4.se |
|
|
eFx: Stämmer bra faktiskt. Helautosuflett är standard på 3.0 i tyskland (utrustningskod 399), men inte på de klenare modellerna där. Kostar €1.000:- /Caspar Länk |
|
|
Förvisso rätt märkligt ändå att man måste köra sufletten med muskelkraft då elsuflett knappast är rocket science och bilarna kostar så pass mycket.. men dom passar väl på å ta betalt antar jag.. /eFx www.z4.se |
|
|
Efter att ha kört en Audi (usch och fy...) A4 cab med eltak en dag så är jag definitivt ännu mer för manuellt tak. Stod vid ett rödljus och tyckte att det var dags att cabba ner... Trycker på knappen och 10 sek senare när det blir grönt står sufletten rakt upp.. Fick köra genom rondellen med seglet upp och massa roliga varningssignaler ylandes och förvånade bilister tittandes.. stanna efter rondellen och vänta ytterliggare 10-20 sek innan tak helv-ttet var nere... Läste sedan i Bilsport att SAAB's elcab var så himla snabb, under 30 sek att fälla?!?!? 30 SEKUNDER!!!!! Jag hinner ta upp och ner taket 10ggr på den tiden. Iofs minns jag taket på Z4 som snabbare men ändå... Jag brukar cabba ner i bilköerna, när man bromsar till någon sekund eller så... Säger som någons signatur "Snabbt skall det gå annars får det va!" /Caspar Länk |
|
| Z4 "cabbar ner" automatiskt under 10 sekunder. Går ofta mkt bra i rödljus ;) | |
| Kostade det 1000€ att få även till M roadstern så förstår jag varför nästan ingen köpte det. Snacka om att slänga pengarna i sjön! | |
|
Apropå att cabba ner, idag körde jag lite Z4 3.0 och passade då på att köra nercabbat för sista gången i år. :D /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
oooo_quattro: jag misstänker att du köpte Z4an från bmwfynd? Provkörde den i somras men fick inget helseriöst intryck av säljaren. Bra prutmån på bilen dock! |
|
|
Acey. Du har rätt, den är köpt på Deraco. Jag fick ett mkt bra intryck av säljaren däremot, liksom andra bekanta till mig. När jag köpte min för en månad sedan var jag i kontakt med en hel del Z4 försäljare, privata och företag. Fanns många som gav ett ganska dåligt intryck, hade dålig koll på vilken bil de överhuvudtaget sålde. Fick ett ännu bättre intryck av bilen :) Rätt utrustning, låga mil fint skick (nästintill nyskick) etc och till ett bra pris. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.