|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har en fråga angående stereon på z4an. Enligt BMW så finns där 3 olika stereosystem till Z4an. Det vanliga enkla som jag inte vet vad det heter som har 6 högtalare och inget mera. Sen så finns det BMW Hi fi systemet med 10 högtalare inkl 2 subwofers bakom stolarna.Inget slutsteg enligt vad katalogen säger. Det är detta systemet som jag ska ha enligt Min utr lista. Men faktum är att det sitter ett slutsteg i bagagen under mattan nere i baljan. Det är ett BMW original steg och det står"bmw audio power system" på det. En vän till mig har nu åxå köpt en Z4a med HIFI systemet i sin bil men i hans bil så saknas slutsteget och även om ljudet e bra så e det en markant skildnad i ljudet på hans o min bil. Kan det vara så att det blivit fel i monteringen eller vad e det som inte stämmer?? Nån som har fakta o kan reda ut detta åt mig??? Har jag eller har jag inte professional systemet???Enligt z4 katalogen så har professionalsystemet en slutförstärkare.. Skulle vara tacksam då jag är undrande :) M-POWER! | |
|
Alltså! Min väns bmw har enligt listan samma Stereosystem som min! :) M-POWER! |
|
|
Vet ej vad det är för ålder på Era bilar, så jag kollade ETK'n till Z4 3,0 06/2003. Enligt den skall steget finnas både i "Hi-Fi" och "Top Hi-Fi" (=professional på amerikanska, dock på en Eurospec bil). Skiljer dock i pris $277 mot $816... Länk Bakre högt Hi-Fi Länk kostar ca $63 per sida.. Bakre högt Top Hi-Fi Länk kostar ca $160 per sida.. Front system Hi-Fi Länk kostar ca $101 per sida.. Front system Top Hi-Fi Länk kostar ca $110 per sida.. Således är det bara bättre grejer i Professional (Top Hi-Fi). Det är samma kablage i alla tre systemen, så alla bilar är förberedda på Top grejerna. Sedan kan man ju fråga sig om det är så himla topp med tanke på vad det kostar hos BMW, men det är en annan historia.. Bas stereon har inga bakhögtalare och ingen amp.. Känns nästan som om Din polare har blivit blåst. Har han bakhögt?? /Caspar Länk |
|
|
Såvitt jag kommer ihåg så satt det en bashögtalare och vanliga bakom sätet på hans bil...Han har även navigationsutrustning med den stora skärmen och dvd. Och vad jag fattat så kunde den bara beställas med hifi eller professional ljudssystemet??? Tror det var så! Eller?? Z-POWER! |
|
|
Men om jag läser i Z4ans katalog på utrustning så verkar det inte finnas en amplifier på hifi systemet. Men med professionalsystemet så står det att det är med amplifier .Fasen,man blir ju knasig.. Z-POWER! |
|
|
Minns att han sa att han hade 10 Högtalare!! Z-POWER! |
|
|
:-) "Z-Power" :-) För att slippa feltolkningar?!? 3,0'an har Business som enklaste stereon enligt BMW's Svenska hemsa. På de enklare modellerna är dock den enkla stereon standard och uppgradering till Business kostar 7.200kr och till Prof 10.700kr. Det står tydligt att Prof har ett slutsteg på fantastiska 430w (ursäkta sarkasmen) men inget på Business. Dock står det 310w på Business stereon (på 2,2an extrautrustningslista) och det klarar inte själva stereon av (4x25w är det på). Mao bör det sitta ett slutsteg i Din polares bil också (kan dock vara ett annat steg och sitta på annan plats. Prof systemet verkar ha haft 5 olika steg... Har Ni 3,0'or båda två?? Samma år osv..?? /Caspar Länk |
|
|
Jag läser som en kråka.. Det står inte heller på Prof stereon att den har ett slutsteg, men dock att den har Carver teknik och jag har för mig att det kräver ett steg.. Vilket som. Det bör vara ett steg i en Business bil.. /Caspar Länk |
|
|
Vi har 3.0 -03 båda 2 Z-POWER! |
|
|
Anders: grattis till Z4:an. Betyder det däremot att du sålt Mcoupén? M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Mbolo!! Japp den e såld i våras. Kongen här på forumet e den nya ägaren. A Z-POWER! |
|
|
Hejsan, det är jag som är "vännen". Jag tittade i min servicebok, där kan man se utrustningslistan som bilen levererades från fabrik. Den innehåller... 345 Chrome Line Interieur 380 Hardtop-Vorbereitung 399 Verdeckbetaetigung voll 423 Fussmatten in Velours 428 Warndreieck 441 Rauchelpaket 494 Sitzheizung fuer Fahrer 502 Scheinwerfer-Waschanlag 508 Park Distance Control 522 Xenon-Licht 534 Klimaautomatik 609 Navigationssystem Profe 672 CD Wechsler 6-fach 704 M Sportfahrwerk Känns inte som om det är något HIFI pkt eller!? Kan man skriva det ändå!? (stod så i annonsen när jag köpte bilen)? Kanske man eftermonterat HIFI högtalare? Eller så fick man med det i köpet när man köpte Navi Prof. (alt att det är en 3.0:a)? Lite andra nyfikna frågor, vad innebär på ren svenska: 399 Verdeckbetaetigung voll 428 Warndreieck 502 Scheinwerfer-Waschanlag Något av dem kanske är vindskyddet!? MVH |
|
|
oooo_quattro: "Warndreieck" är varningstriangel och "Scheinwerfer-Washanlag" är strålkastarspolare. "Verdeckbetätigung voll" betyder ordagrant "sufflettmanövrering komplett" så jag antar att det innebär helautomatisk sufflett. /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
| Danke! Trodde automatisk suflett var standard. riktigt härligt att ha. Undrar vad varningstriangeln kostade extra (skratt). | |
| Masten ska alltid glänsa.... :) | |
|
Du är bara avis för att du skolkade från tysklektionerna :P /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Här skolkades minsann inte ! Det kanske borde vara dags med en flytt till Tyskland för att rosta av sin knaggliga tyska. Vi kanske ska öppna en biltvätt i Tyskland Masten ? |
|
|
ooooo_quatro: Är det en import bil?? Det är definitivt inte säkert att en tysk 3,0'a har Hi-Fi som standard. Annars borde det stå med i listan. Kan tänka mig att bakre högtalare följer med om man köper Navi. Det står i utrustningslistan att "radio BMW Business CD" följer med Navi Prof som Du har, med 4 x 25w. Dvs inte slutsteg med fyrvägs.. kanske.. Hi-Fi systemet består ju av flera delar, så Du kanske har delar av det.. - Annan radio än standard - 4 bakre högtalare - Slutsteg /Caspar Länk |
|
|
Hej, Det finns tre olika alternativ; 1. Radio BMW CD 2. HIFI-högtalarsystem 3. HIFI-högtalarsystem professional 1. 4*25W på 6 högtalare (4 fram två bak). 2. Har 10 högtalare (ink. två "vanliga" subbasar), drivs från förstärkare (vet inte var denna sitter dock, förmodligen vid huvudenheten) som ger 4*40W + 6*25W. 3. Har 10 högtalare (ink. subbasar med "Carver"-teknik), Drivs ifrån förstärkare, med inbyggd DSP, som sitter brevid batteriet under golvet i bakluckan. Ger 2*100W (till basarna), 4*40W + 6*25W. Levereras med 7-bands equalizer som går att ändra OM man har navigation professional. Annars är equalizern förprogrammerad. Btw, helautomatisk suflett har vad jag vet alltid varit standard på 3.0l. /eFx www.z4.se |
|
|
EDIT: Man kan alltså ha "HIFI-paketet" utan att ha "HIFI-paket professional", därav förvirringen.. /eFx www.z4.se |
|
|
Japp, det är en import. Uttagen 2003/4. På vägen hem roade jag mig att titta efter hur många högtalare jag hade. Det var 1 nere vid fötterna, 2 i dörren och 1 bakom stolen. Sedan x2 --> 8 högtalare. Verkar inte passa in på era beskrivningar. Konstigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.