AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
976

328ci e36 som "tappar" lite kraft vid 5500rpm

Hej
Jag upplevde i dag att min nyinköppta 328ci bröjade "tappa" lite kraft, eller ska jag säga accelerationen mattades av något vid 5500rpm fram tills varvtalsstoppet. Är detta normalt för den här motorn? Eller har jag något problem? Vet ej hur vridmomentkurvan och effektkurvan ser ut.

m.v.h
Kalle
M52-spisen som sitter i 328 är relativt långslagig där maxeffekten tas ut vid ca 5600rpm. Därefter kommer mest motormusik :-)
Maxvridet på 280nm ligger runt 3500-4000rpm. Jag tycker detta känns rätt tydligt i denna region.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Är det jätte mycket skillnad innan och efter? Jag har ju en 325:a där vridet kommer senare än än 328:a men jag märkte stor skillnad när jag bytte tändstift. Min motor tycker jag suger som bara den efter 5500rpm men det är ju inte samma ifs.

MVH Jimmy
Det är faktiskt rätt stor skillnad på 325 vs 328. 325 är relativt klen vid jämförelse under 4000rpm men vaknar till liv vid 5000rpm. 328 har en mer utpräglad glidarkaraktär fast med en viss spets ändå.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
brunofarare: Som f.d. 328-ägare kan jag säga att det inte är nåt
fel på din motor, en 328 har max effekt vid 5300varv och tappar därefter då vridkruvan sjunker väldigt mycket efter 5000varv.
Kan hänvisa till en gammal tråd då liknanade saker har diskuterats: Länk

MVH // Harris
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Jag tycker iaf att min 328 drar fint hela vägen utan att man känner någon "puckel" i effektkurvan.
Smutsigt luftfilter? Dåliga tändstift?
Har bilen betett sig så hela tiden?
Hej,
tack för alla svar. Det är ju skönt att ni tror att allt e normalt. Jag har ägt bilen sen i söndags och jag har intetänkt på det föräns i går. Det är framförallt på tvåans växel som det känns lite, lite grann när varvräknaren passerar ca 5500rpm. Bilen har gått 11900mil och är för övrigt fullservad, var nyss inne på inspektion II.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.