|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Är på G med att lossa vä topp. När man lossat alla tänkabara skruvar och kontrollerat flera gånger så finns det alltid minst en skruv till att lossa! MVH /// Paap R |
|
Ok Paap....Räcker det med en simplare verktygslåda som många har,eller tarvar en dylik operation specialnycklar o andra specialverktyg. Eller "tillverkar" du egna efter som det behövs? Får bara en sådan där "känsla" att det kräver en gedigen verkstadsarsenal vid ett dylikt byte :) Mvh Janne. |
|
|
Verktygsarsenal skulle det vara... Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
Hej Janne! Som wadel skrev i nån tråd så är det mycket enkel vstutrustning som krävs. Jag har inge special förutom jiggarna samt ett spectillverkat långt hylsskaft för muttrarna till plenumkamrarna. .... sedan är det bara att skruva på .....den ena skruven efter den andra tills man ser kolvtopparna. Jag skall dock satsa på en mera proffsig liten hylsnyckelsats (3/8)än den jag har. Viktigt att hylsor sitter ordentligt o s v. MVH /// Paap R |
|
Ja,jag minns att wadel sa att det nästan räckte med "tians blocknyckel"(tror jag det var)...Men han har ju en viss vana vid verkstadsjobb så han kanske ;) förringade vissa specialverktyg i sin beskrivning iom detta tänkte jag.. Aldrig fel med riktiga verktyg när man påbörjar ett sådant "äventyr". Jag skulle aldrig vara kapabel att göra en sån "grej" utan att ha både en och annan "V12 kompis" vid sidan av.. Nåväl,tid lär det gå åt iaf...beroende på erf. såklart. Mvh Janne. |
|
|
Vad kostar en toppackning? (intressant att veta utifallatt) /Mats J |
|
|
Angående div res.delar så vet jag att Motor Nord brukar ha bra priser. Vet att dem ville ha 810kr för en 1,6mm toppackning år 2001. Några kronor till idag+att BMW brukar vara en smula dyrare ändå. Men ring BMW och fråga,dem kan ha bra priser där också.. Mvh Janne. |
|
|
Ett stycke M70 toppackning menar jag nu... Mvh Janne. |
|
|
dom skruvarna jag tyckte var besvärlig var dom på bakre vattenkanal som går mellan båda topparna(3 per sida) och att sen få ditt den igen med packningarna på plats var ett äventyr,som tur var finns karlssons klister,man kan limma dom lite fint i kanten först och sen montera.. topppackningarna på bmw kostade i dagsläget 1387:-st för en 2 håls..själva arbetet att demontera toppen var inte bökigare än att det gick,men fasligt mycke skruv blev det.. Dressa |
|
| Packningarna finns till betydligt lägre pris hos motornord , fabrikatet KAN vara samma som hos bmw. när jag köpte var fabrikatet "REINZ" | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.