|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| B5 karossen känns lite passé att lägga hundratusentals kronor på åxå. | |
|
Nakat: Se nedan om vad kalle/Asken/jag starre tyckte om Audi klippt från Askens dagbok:2003-10-22 Vad skådar mitt norra öga efter ett varv i hallen om inte en Käfer deluxe S4 Avant. "Johann" från forumet bjöd mig på en provtur i en sådan i somras och helt fel var det inte komemr en tanke fram från någon stans i bakhuvudet. En rådig Asken hugger en vänlig försäljare och efter ett par sekunders diskussion hämtas en grönskylt. Säljare viskar lite diskret i mitt öra utanför, "är det någon som undrar så säg att du har bokat tid för annars vill alla prova". Jaha det är ju trevligt med lite specialbehandling:) S4an gick ganska bra. Det som väger emot den är vikten och att motorn trots sina 344hk känns ganska tam i jämförelse med tex m3 E46. Starre som satt i passagerarsätet och Kalle i baksätet föreförr inte direkt imponerade. För att testa Käfer deluxens rallyambitioner med quattro så togs några små kurviga och slingriga vägavsnitt med i testrundan. Visst gick det att köra fort men det var ingen sensation. Lite halvdäsna(ja man får konstiga preferenser när man åkt fläktmatad 540..) åker vi tillbaka till anläggningen. Ve den som ger sig. Utanför står ju en RS6 det kanske kan gå lite bättre?`Ett par minuter senare sitter vi i Fredriks demobil och åker iväg. Denna går ju då lite bättre och lite mer. Kort sagt som en jättehand slänger iväg en så fort varvräknaren hamnar över 4500varv/ minut. För att referera till en bekant så är ju även denna Käfer-deluxe väldigt stimmig. Ljud ifrån vind och diverse visslande förekommer tyvärr. Då inte bara de dubbal turboaggregaten som visslar:) Samma backar-och-kurviga-vägar-med-krön testades, för att kunna ge mina medpasssagerare en god referenspunkt så måste ju farten ökas med 30% då bilen vägde 30% ner. Jag uppfann just då Askens relativitetsteori. Åkupplevelsen jämfördes av |
|
|
Glöm inte att diskussionen började med 330T jämfört med gamla S4 (265 kusar). Jag tycker nog att S4:an är ett juste alternativ. Snackar vi nya S4:an har ju den 344 kusar och då kan man ju börja jämföra med M3 E46. Då håller jag nog oxå M3:an som roligast förutsatt att man inte "måste" ha en kombi (skall dock erkänna att jag inte kört nya S4an). Problemet med alla dessa bilar om vi snackar sportbil är ju vikten. Det blir liksom inte riktigt bra på alla plan i kompromisser som alla dessa bilar faktiskt är. Ska man ha nått mer "okompromisslöst" får man nog börja kolla porsche eller nått annat som är lite nättare och därmed mer och bättre körkänsla. Varför inte Z3, opel speedster, mazda miyata eller nått lite tightare och mer körglatt än en fet kombi om man ska ha kul, billigt dessutom! Skit i sportkombin, köp en V70 med mista motorn och en beggad sportbil vettja! svor jag i kyrkan nu ;) |
|
|
NeJ! Det blir inte någon AUDI byte/köp ! Har testat nu och var inte alls så imponerad av vare sig s4 eller RS4. Visst rakt fram-prestanda jättebra, men nästan allt annat är bättre hos BMW:n Har ju som bekant en 300it och den är de faktum mycket skönare just när man ska försöka ge sig på en förklaring när det gäller ordet "KÄNSLA" Väg, kör, ja osv. osv.... Dessutom är 330it SNYGGARE :-) Nåja, sedan återstår det att se om E90 330it blir något vassare. Men i nu läget så blir nog nästa bil en ALPINA 3B S Touring, med dryga 300hk (E46) den kommer nog också att vara mycket prisvärd i Tyskland när E90 släpps. Har redan kikat på några goda ex med låga mil på strax över 350tusen svenska. |
|
| 300 hk och bakhjulsdrift? Du bor inte i norrland ... eller så har du en vinterbil ... :-) | |
|
Nakata, Bra, förnuftigt! :) Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
| Nakata: I told you so ;) | |
| Nakata. Är det körkänsla du vill åt så borde du prova en Alfa 156 GTA Sportwagon. | |
| Körkänsla? Den understyr ju värre än en gammal Audi, men V6an...vilken härlig motor. Farsan har haft en Alfa 164 med V6an och en GTV med 24v sexan. Synd att de är felhjulsdrivna. | |
| Som gammal alfisti (har haft sex Alfor) måste jag säga att det var bättre på den gamla goda tiden, då Alfa var bakhjulsdriven. Nu har Alfa tappat känslan, även om de gamla motorerna är underbara. | |
| På senare tid har alfor iaf börjat driva på alla fyra... | |
| Det var bättre förr ... bakhjulsdrivet och växellådan bak. Vilken vinterbil! | |
|
Visst var körkänslan bättre på den gamla "goda" tiden, men den är fortfarande bättre än BMW:s känsla tycker jag, framhjulsdriften till trots. M5:an. Du kan inte jämföra en 164 V6 med en 156 GTA. |
|
| Flåklypa: nej, det gör jag inte heller. Jag har haft en 156 GTA över en helg. Den unnderstyrde värre än 164an. Övermotoriserad!!! | |
|
Understyrde vid gaspådrag antar jag. Framhjulsdrift är en klar nackdel när det blir lite effekt i maskineriet, det kan inget ändra på. Körkänslan var det väl dock inget fel på, även om det naturligtvis inte går upp emot dom gamla Alforna. Även om jag nu tycker 156:an har bättre körkänsla än e46 eller e36 så tycker jag att BMW har fler goda kvaliteter totalt. Tyvärr ligger dom höger i pris också. :-( Styrningen och motorljudet på V6:an är Alfans paradgrenar. |
|
| Styrning och drivning med samma hjul kommer alltid att gå bort. Lägg där till en tung v6a så tycker jag personligen att Alfa inte kommer i närheten utav den dynamik och balans som BMWs bilar har. Däremot vacker sång och estetiskt tilltalande motor har Alfa. | |
|
Skall du köpa S4.a köp en 00:a och frammåt. Med 00:orna fick S4.an RS4:ans grenrör. Det var ett stort problem tidigare. Jag har drömt om S4:or många gånger.. särskilt då jag hade A4 (haft 3 A4:or). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.