AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.858

Audi S4 quatro Avant vs 330it ?

Sida 1 av 2
Na
85
Nakata
330i Touring
Hej!

Undrar om någon på forumet har några erfarenheter kring Audi S4 quattro Avant från årgång 00-02. Synpunkter på drivlina chassi prestanda kvalite bromsar etc....

Har fått möjlighet att byta in vår 330it 01! Blir nog inget byte ändå men man blir ändå lite sugen på de 315 hästarna och fyrhjulsdrift. :-)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hade det varit nya S4 hade jag inte tvekat men gamla S4 känns gammal. Prestanda rakt fram är det inget fel på, speciellt inte efter lite chippning. Men den är i nära 330 i känsla. Detta gäller sedanen misstänker att kombin är snarlik i uppförandet. Bra som vinterbil.
Servicekostnaden är inte att leka med, 12.000-mila med kamremsbyte ligger på 12-17.000 kr beroende på var i landet du bor. Nya turbos kostar en bra bit över 20.000, verkar behövas ett byte efter ca 10-12.000 mil om bilen körts hårt.

Ska du köpa gamla S4 (biturbo) så är 00- (ibland kallade 99b) att rekommendera, då fixades en del barnsjukdomar. Bilar före faceliften står lägre i kurs och har barnsjukdomarna med dåliga grenrör och sämre kylning av turobaggregaten.

Har kärran 315 hk så är den chippad, original är 265 hk, men det vet du väl redan.
Glömde försäkringskostnaden, inte heller kul, speciellt om den är importerad.
Försäkringskostnaden för en S4 biturbo är inte så hög, iallafall inte för ett halvår sedan. Jag är 29år, bor i Stockholms omr., har eget garage, fler sakförsäkringar i samma bolag, ingen under 25år kör bilen, körsträcka 1500mil. Fick uppgift på mellan 6700:- till 7600:- beroende på svensksåld/import.
Inte i närheten av t.ex. e36 M3

Mvh,

__
Bilen: Länk
Många bra synpunkter upptagna i tråden redan, men tänkte bara säga att min nuvarande S4 -99b är den bästa bil jag haft. Bättre kvalité än i E46. Betalar lika mycket i försäkring som på min 540-96. Köp en S4 som rullat under 10000 mil så du kan ta maskinskadeförsäkring och slippa oroa dig för turbohaverier, men annars så är det enda egentligen dyra storservicen vid 12000 mil. Av någon anledning verkar nästan alla S4or till salu ha gått 12000 mil också... :)
Ställ den fråga på nordicaudi.com istället :)
Jag tycker iaf att S4an är en underbar bil, gymt vrid med skön sång.. En chippad sådan går grymt bra. Bensinförbrukningen är inte farlig heller..
Köp bara som sagt en 99b. Då får du facelift plus de nya grenrören.

Mvh Per
Försäkringar verkar vara ett lotteri. När jag för en dryg månad sedan kollade försäkring på en direktimporterad S4 Avant -00 så fick jag inga offerter under 10.000/år (helförsäkring), ett par låg på drygt 16.000 per år. Jag är 32 år och bor i norrländsk småstad, aldrig vållat skada eller tappat körkortet, bilen står på gatan (dvs ej garage), max 1.500 mil, ingen under 25 år.

En E36 M3 kan dock lätt kosta över 20.000 per år (har kollat det också), så visst är de dyrare.
dali:
Precis, när jag hade e36 M3'a så kostade den 15000:- per år med samma förutsättningar som ovan, så cirka dubbelt så hög premie låter rimligt...

__
Na
85
Nakata
330i Touring
Hmm... Det verkar som många är inne på att jag ska slå till.

Var är märkestrogenheten på forumet ? :-)

Allvarligt! Det är ingen av er som har skrivit om hur bilen rullar på vägen (kommer naturligtvis att prova själv inom kort), mer än att den är snabb dvs bra vrid rakt fram! Acey kom närmast med en liknande 330 känsla!

Och det bådar ju gott! Växellåda och bromsar samt styrning
är de lika vassa som på 330in?
Har förstått att försäkringen blir dyr så det är det första jag ska kolla upp ordentligt.

Oskar! Du skrev att den har bättre kvalite än E46. Vad hade du för någon E46 innan ? På vilket sätt är det bättre kvalite?

Nakata:

Jag åker i DKW(A4-03)och den är inte alls samma kvalite känsla i den mot Bmwen. Det är inte samma känlsa mellan förare och bil i bmw kör du i DKW åker du.

Kvaliten på passform,plastdetaljer, känns inte 100%, nu har jag inte S4 men så stor skillnad tror jag inte det är.

Visst är det bra med fyrhjulsdritft man tar sig säkert fram och kan åka från de flesta vid ett rödljuse om man nu vil det dvs.

Sen att jag inte gillar inredningen så värst mycket känns plastig,enkel, inte lika harmonsik som bmw.

Växel lägena känns väldigt saab aktigt dvs sladdrigt som bara den, sen att det känns som mina s.k turbo hästar har sprunget bort är en annan femma:))
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag lånade en grannes S4 quattro en helg och körde totalt 160 mil och måste säga att det är en fantastisk vägmaskin. Men tyvärr så tycker jag att Audi är lite "kall" i körkänslan, i vart fall om man jämför med 3-serien. Jag vet inte hur man skall beskriva det på ett bättre sätt. Under den här perioden körde jag själv en A6 2.7TQ och även här fanns den här lite frånvarande känslan.

När det gäller Audi så är det en brutal detaljfinisch som slår 3-serien ... men ändå inte ... Märkligt nog så drabbas Audi löpande (jag har haft två Audi) av småfel, småfel, småfel. Mycket irriterande sådana. Ena dagen jublar man över detaljkänslan för att nästa dag förbanna elsystemet eller någon annan skitsak. Jag är kluven när det gäller Audis kvalitet.
Na
85
Nakata
330i Touring
Neh det här var inte så bra! Kika själva..... Länk

Inte så övertygande må jag säga.. ! Jag vet inte vad det har tagit åt mig men efter att har läst en del liknande tester på s4an så såg jag denna annons Länk på en RS4 01 den måste ju bara vara en utav det billigaste RS4an i Sverige!

Hm...... :-)

Kan instämma att en trimmad S4 går faktiskt riktigt bra.. Har en bekant som äger en Ace Competitionstrimmad S4 biturbo sedan, och ligger på ca 340hk/5xx nm.

Dock original vet jag inte hur pass bra/dåligt dom går.

Men det är jättefina och snygga bilar.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Nakata: Satt faktiskt oxå och tittade på denna annons idag, såg billig ut, för billig!
Personligen skulle jag aldrig köpa bilen, pga, en import RS4 som gått 6000 mil och INTE buskörd,
hur kan killen som köpt bilen veta de, för att han som hade den tidigare sa de eller...
Nu kanske inte mitt påstående stämmer, men enligt min mening så är det sådana bilar som gör att importen har fått som dålig stämpel i Sverige!
Om man kollar på mobile så kostar dom billigaste RS4orna 30' euro samt att dom gått runt 10000mil!
Så man kan ju dra sina egna slutsatser...

Mvh/ Peter

Vill inte vara negativ men man ska nog inte förvänta sig underverk när man chippar en orginal S4 (biturbo). Nedan är tider från test i Sport Auto av chippad resp orginal S4:a.

S4 265hk 400nm
0 - 100 km/h 6,0 s
0 - 120 km/h 8,2 s
0 - 160 km/h 15,1 s
0 - 180 km/h 19,2 s
0 - 200 km/h 25,2 s
100-200 km/h 19,2 s

S4 310hk/560nm (Digit-Power)
Gewicht 1640 kg
0 - 100 km/h 5,6 s
0 - 120 km/h 8,3 s
0 - 160 km/h 13,7 s
0 - 180 km/h 18,5 s
0 - 200 km/h 23,7 s
100-200 km/h 18,1 s

Visst går bilarna bra men faktum är att min lilla T4:a verkar hänga med "310hk-monstret" mellan 100-200... (obs! bara som jämförelse, vill inte ha en volvo vs bmw vs audi-tråd... ;) Å andra sidan gör 4wd att den får väldigt bra 201m o 402m-tider.

Men prestanda är ju inte allt. Audi-sexans motorsång med sportavgas är riktigt riktigt njutbart.. :) och bilen ger ju en känsla av att vara en liten mini-lyxbil.

T4 -99
Nakata, provkör en S4. Att en del journalister blir blasé och tycker att en S4 inte duger säger inte mycket, de lever i en låtsasvärld där man dagligen kan köra miljonbilar utan att betala för dem ...

En RS4 är definitivt mer att köra med, men det gäller alla bilar. Tycker man en S4 är trött lär en E36 M3 också kännas trött ... och en Impreza WRX ... och en C32 AMG ... och ...

En RS4 med de miltalen för 299.000 låter för bra för att vara sant ... ungeför som om en M3 E46 med samma miltal skulle kosta 230.000.
Jag har kört RS4, S4

RS4 är grymt vass, nästan läskig när man gasar fullt. Dock extremt dyr när saker och ting pajjar, och det händer. Kollade på en 3000 milare som hade reparerats för 250 tusen. Svensksåld och såldes av Audi själva och till och med säljaren avrådde mig från att slå till ;)

S4 an känns nästan lika hårig men är det självklart inte. Det "sämsta" med S4:an är styrningen som är långt ifrån BMW känsla. Om man kan leva med det så är bilen i övrigt jättekul och praktiskt och alltihopa. Skulle hellre köpa S4an än 330Xit personligen om det inte rör sig om alltför mycket pengar emellan (tror jag eventuellt kanske....)

/CF

CFH: RS4an du pratar om var den som hade gått som pressbil va? Säkert inte buskörd :)
Oscar, det kan det ha varit, den stod i Hammarby i vintras och var grå. Fick en print på reparationshistoriken, det var en ordentligt bibba kan jag lova! De hade en röd också som tydligen varit med om en olycka.

/CF
Det som främst talar emot audin är som flera redan konstaterat chassiet samt att bilen känns väldigt föråldrad jämfört med E46 i såväl design som interiör.

En helt OK bil, men långt ifrån BMW-känsla. Jag hade aldrig bytt.

Mvh,
Kalle
_____
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.