AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.311

E46: Länkarmar igen!

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Ja nu var det dags igen då för länkarmsbyte. Helt otroligt 3:e eller 4:e gången gillt för mig, tappat räkningen. Som tur är så har BMW resevdels garanti på 2 år gällande dessa länkarmar. Så jag slipper ju bekosta skiten själv. Men det är störande ändå och arbetskostnaden får man ju betala. Det kan inte vara meningen att behöva byta länkarmar 1 gång per år. Jag har behvövt byta länkarmar varje gång jag satt på vinterdäcken sedan bilen var ny.

Det måste ju vara något konstunstuktionsfel på min e46:a som äter upp dessa länkarmar på löpande band. Sned ram eller vad det nu kan vara, för jag känner ingen annan som byter länkarmar så ofta som jag! Någon som har någon idé varför min E46:a vill ha nya länkarmar varje år?

Basfakta: 10.000 mil årsmodell 2000, vårdar den som en prinsessa.

mvh
Länkarms Kristian

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Hur vet man om dem är kassa?

märker man de när man kör elleR?

BMW M-POWER
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Ja du märker det igenom, att det klunkar framifrån. Vibrationer vid inbromsning, spårkännslighet.

Du kan även kolla genom att hissa upp bilen på en sida fram och ta tag i däcket kl 09.00 och andra handen kl 15.00 och vicka fram och tillbaka då ska det inte kännas glappt eller låta konstigt. det ska vara helt stumt.

Bli inte nervös nu bara för jag har detta skitproblem. Känner du inte att nått är konstigt så är nog allt okej på din bil.

mvh
Kristian
GI
2.196
GINO
Tjena kristian, njaa inte nervös men orolig för jag hatar när ngt inte stämmer med bilen...min kärra ligger nu runt 5400mil för tillfället o jag har hört att många redan har bytt länkarmar vid samma eller tidigare miltal, så nu e man lite misstänksam.när ska jag behöva byta liksom :-)

min bil burkar dra både åt höger o vänster när jag kör, ja har både gjort framvagnsinställning o balanserat mina fälgar .

ibland undrar jag om de kan bero på länkarmarna eller om det beror på 17" fälgarna eftersom dem har lågprofil däck.

sen brukar de vibrera ytterst lite i ratten när jag bromsar...så man undrar liksom ... :-)

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
glömde fråga dig kristian , står bmw för kostnaden när man byter länkarmar?
har läst här på forumet att vissa har fått de på goodwill....

BMW M-POWER
ma
91
maobse
520dT -15
Hejjer!

Lyfter denna tråden lite. Är/var det fortfarande problem med länkarmarna på de årsmodeller med facelift?

Har en bil som är uttagen 2003-01 och tycker mig uppleva samma problem. Om så skulle vara fallet så har jag ännu garanti kvar vilket borde innebära att dessa byts helt utan kostnad för min del. Byter man båda samtidigt?

/Matte
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ja, det verkar fortfarande vara problem med länkarmarna. Och BMW är inte ensamt, många Audiägare har gjort samma erfarenhet.

Du byter båda två samtidigt. Bör kunna göras smidigt på en verkstad nära dig.
GI
2.196
GINO
Fast frågan e står bmw för kostnaden? har hört lite angående "goodwill" när det gäller länkarmar

BMW M-POWER
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Jag har alltid fått betala arbetskstnaden vid Goodwill på länkarmar, även denna gång, Men denna gång så handlar det inte om godwill utan ren och skär garanti på länkarmarna.

BMW har 2 års garanti på länkarmarna och mil verkar inte spela någon roll. Dem ska hålla 2 år. Så även om du har en äldre bil där garantin gått ut, men kanske bytt på tex goodwill så ska dem goodwill länkarma hålla 2 år från den dagen bytet gjordes. Är länkarmarna yngre än 1 år står även BMW för arbetskostnaden. Har både kollat med min BMW verkstad samt BMW Sverige. De är väldigt tillmötes gående angånde dessa länkarmar.

Sjäva leden som går sönder är teflon behandlad och går torr, det är det som är problemet, dem är inte svaga i konstruktionen. Som jag förstått så finns det inget smörjmedel alls innanför gummit. Så lederna torkar ut. Det går heller inte trycka in någon annan typ av fett/olja i dem. Verkstaden hade provat det på ett gäng länkarmar och då blev det ännu värre.

Mvh
Kristian
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mina byttes helt utan kostnad på good-will!
Då hade bilen gått strax under 8000 mil.

Verkar som olika verkstäder har olika policy....eller skriver de olika i sina good-willansökningar till BMW-Sverige (som är de som slutligen betalar kalaset här i Sverige).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
stefannorr
WOW vilken generös garanti(2 år) på länkarmar..kan bli dyrt ägande om man åker på byta dom säg vart tredje år.
GI
2.196
GINO
Kristian tänkte bara höra med dig vart lämnar du in bilen när du ska fixa länkarmarna?

BMW M-POWER
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Jag lämnar in den på Rutgersson i Uddevalla, sköna gubbar som är väldigt hjälpsamma och duktiga.

Igår fick jag nya länkarmar, behövde inte betala arbetskostnaden 10400 mil nu det kallar jag goodwill. Behövde bara betala för lånebilen 150 SEK. Trevligt som satan!

Mvh
Nöjd länkarms gosse
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Får skicka lite tårta till dem nu. De borde gilla prinsess tårta, ni vet den som är grön. Så dem är välgödda till nästa service haha

Mvh
Kristian

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.