AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
701

Vanliga fel med åren?

Är det någon som ägt BMW från 15000 mil och frammåt och vet vilka typiska slitagegrejer som kommer på en 525:a (och ungefär när man kan förvänta sig att de kommer)?

Jag förståt att det varierar väldigt mycket på hur bilen sköts, men misstänker att det finns "gamla rävar" eller mekaniker här på forumet som har erfarenheter, så berätta!
Jag har fått ett fel nu vid 18000 elgardinen bak rullar inte in sig.... det är nog nån fjäder..
Ja va ska man säga det finns ju mycket som kan ha tagit stryk efter dom milen.. men jag kan tänka mig saker som t,e,x stötdämpare, avgassystem , bussningar bakvagn.(Bromsar + framvagns bussningar, styrleder och dylikt har väl till viss del redan blivit bytt vid det laget) länkage vindrutetorkare brukar kunna bli glappt.
om det är en 12v så är nog kammen sliten vid ca 20k men troligen inte på en 24v, möjligt vis mindre olje läckage motor och vxl låda, p-box bakaxel, hjullager,vattenpump,bränslepump. .runt 20k kanske kopplingen börjar ge upp.... ja listan på tänkbara fel på en bil mellan 15-20k mil kan göras hur lång som helst då det oftast är vid dom milen som många fel börjar komma, men för det mesta så slipper man ju att få dom alla samtidigt och tur är väl det:)
Tack för hjälpen! Några speciella saker som man bör se upp med på en ix?
Är inte speciellt bekant med ix:en men kan tänka mig att det är som dom flesta 4wd bilar, kolla upp så att fördelningslådan är ok kan tänka mig att dom kostar multum.. sen så är väl stötdämparna till IX rätt dyra har jag för mig.... Men jag tycker inte att det borde vara något fel på lådan om den endast gått 15000mil och är bra servad och normalt körd.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jonas:
Drivaxlarna bör du hålla koll på. Dubbelt så många som på tvåhjulsdrivna BMW.......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.