AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.639

Språkpolis på patrull: Ordklyveri om prefixen "stora" och "lilla"

Sida 3 av 3
Har redan avhandlats på annan tråd rätt nyligen, en skröna skulle jag tro. Finns väl inga kompanier alls idag skulle jag tro, på min lumpartid fanns flera men den "felprogrammering" du syftar på var knappt påtänkt då, varken där eller på fastlandet.

FP
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Alla stör vi oss på olika saker; för min del förhåller det sig enl följande:

- Stavfel dyker OFTAST upp pga slarv, helt OK...
- "Stora" vs "Lilla"-syndromet pga bekvämlighet, accepterade uttryck mm = Visst, låt gå då.

MEN rena grammatiska fel, som beror på ignorans eller dålig språklig förmåga har jag svårare att överse med, utan att bilda negativa fördomar om den som slänger sig med dylika.
Jag är inte perfekt själv (dock en rättstavningsidiot), men har svårt att förstå hur "äkta" svenskar (...) kan ex skriva/säga "bytade"?!?! (Ursäkta, Constrictor mfl). (Med reservation för att det ev heter så eg.) :-)
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Lustigt att en person som kallar sig rättstavningsidiot använder sig av ordet "vart" när det korrekta ordet i sammanhanget är "var".

"Var och vart misshandlas ofta" skriver en språklådeläsare och uppmanar sålunda till en liten repetition av denna språkvårdens klassiker. Var anger läge eller befintlighet medan vart uttrycker riktning: "Var är du?" "Vart skall du gå?" Skall det nu vara så svårt att lära sig det?

Fast det beror kanske på ditt ursprung? ;-)

Länk
Nåt som är betyligt mer störande är när människor skriver "dem" isället för "de". Kan dom inte använda de/dem så ska dom använda "dom"! Tycker att ett felplacerat "de" eller "dem" skapar ett oerhört oflyt i texten!

Om ni undrar över varför jag skriver "dom" istället för de/dem, så har det inget med ovanstående text att göra, jag gör det för att jag inte ser det här forumet som tillräkligt formellt för att jag ska använda de/dem. Tycker att de/dem känns ålderdomligt och förlegat av nån anledning...Jaja.

/erik
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ursäkta mig Constrictor;

men om det där var adresserat till mig, undrar jag VAR jag skrev detta?! ("Vart" alltså, inte för att jag inte tror att det kan ha hänt...) :-)
Och, om det nu var mig du åsyftade, mitt ursprung har faktiskt tvingat fram ett "behov" av att kunna korrekt svenska för att slippa göra bort mig...något jag betvivlar att en helsvensk någonsin reflekterar över(?).

ErikR;

just det ja, "dem" - oj, vad jag stört mig på detta under åren här på forumet! :-D
"mitt ursprung har faktiskt tvingat fram ett "behov" av att kunna korrekt svenska för att slippa göra bort mig...något jag betvivlar att en helsvensk någonsin reflekterar över(?)."

Tror inte jag heller. Vilket är synd! Personligen så köper jag hellre en bil av en person med utländskt ursprung som behärskar svenskan bra än nån svensk som inte gör det, men det är jag det!

/Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.