AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.641

Språkpolis på patrull: Ordklyveri om prefixen "stora" och "lilla"

Sida 2 av 3
ECC-Electronic Climate Control
ACC-Automatic d:o
Olika biltillverkare använder olika benämningar på samma sak.

FP
D-diddy
1up.
Just som föregående talare uttryckt så är det bara för dig att,
anamma det ej helt explicita, men internaliserade begreppen för bästa förståelse. :)

David /uttråkad akademiker

"The unattainable is invariably attractive"
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Just när det gäller språk så utvecklas det hela tiden så om man "säger fel" tillräckligt mycket så blir det till slut rätt!
Har ni inte sett "Värsta Språket" men Fredrik Lindström?

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Jo tyvärr...))

FP
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Kan inte låta bli att citera f finansministern Gunnar Sträng (s):

- Varför ska man använda krångliga utländska ord när det finns en fullt adekvat domestik vokabulär?
kilroy
Gasar-Magnus*På Limhamn...och på Råå...ja, det kan man fråga sig...när det gäller Limhamn så tror jag helt enkelt att det beror på att bor man på Limhamn så låter det lite finare...historiskt sett så har de boende "på" Limhamn alltid varit lite för sig själva...trots att Limhamn bara är en del av Malmö...För övrigt så fungerar väl nomenklaturen bra när det gäller tillbehören till BMW...visst är det lite "fikonspråk" för den oinvigde men dom som inte kan får väl lära sig...kilroy (Malmöbo)
Kilroy: det har en historisk förklaring serru:

Av tradition sa/säger man i Skåne ( där det f.ö. ALDRIG talats danska) alltid PÅ om fiskelägen (varför vet jag inte) detta hänger kvar fast dom gamla fiskelägena blivit mera fashionabla nu för tiden...( Limhamn.Råå, Borstahusen etc etc)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
kilroy
Gasar-Magnus*Det låter som en trolig förklaring...fast ibland har man en känsla av att folk boendes i (på) Limhamn tycker det låter lite finare med "på" än "i"...
GM: Menar du att danskarna talade skånska under flera hundra år...))) Åtminstone här i mina trakter så kryllar det av danska ord och uttryck från "danskatiden".
Vilket iofs är ett intressant ämne, i "modern" tid har vi ju i stort sett mera danska än svenska här nere. Men i skolan vill jag minnas att detta vaskades av på nån timme, däremot fick man harva Wasa och Ladulås till förb...e. Varför?

FP
Kul att nån tog upp bilspråk/biltermer här på forumet! Intressant vad folk tycker och inte tycker, men är det ingen som har nån rolig teori om särskrivningar? Har hört några stycken, men mycket vill ha mer =)
Hur stavas det egentligen: Beamer, Beemer, Bimmer?
Har inte riktigt fattat det än...

/Erik
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Detta med "stora färddatorn" osv. vad menar de då?
Själv kör jag med 16:9 skärm och MkIV navigator.
Färddator för mig är det som visar förbrukning, temp ute, klocka och medelhastighet.
Navigatorn är för mig MkI, MkII, MkIII och MkIV, alltså "MkIV nav.".

Om någon skriver "stora färddatorn" till en E39 så säger det mig inget alls.
Är det det hela systemet av nav. färddator och skärm som sammanfattas med "stora färddatorn" eller vad menas?
Nu blev jag nog mer vilsen igen. :-)

/Hammar
ErikR: Särskrivningar är tyvärr väldigt vanliga. I de flesta fall förstår man ändå vad som skrivs men i vissa fall blir det helt fel.
Efter vad jag hört är engelskans utbredning en förklaring till varför man särskriver. I engelska språket är det "tillåtet" att skriva isär ord utom i vissa få fall.
Dessutom kan det vara så att vissa konstruerade sammansatta ord naturligt (omedvetet) särskrivs när man sitter och skriver nåt snabbt. Kommer på mig själv med att särskriva ibland.
I vissa fall beror det kanske på osäkerhet om hur och var bindestreck placeras eller om det skall vara bindestreck alls.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Jo, det är jag mycket väl medveten om! Har varit smått intresserad av särskrivningar ett tag nu. De vanligaste teorierna till varför särskrivning är så vanligt är dels engelskan som du pratar om, men även att vi inte får lära oss att skriva ihop orden då vi börjar skolan, utan att vi får lära oss att skriva med bindestreck.

En annan teori är att vårt skriftliga språk syns allt mer idag, då de flesta ungdomar har en användare på Lunarstorm eller liknande sidor. Den som jag tror mest på, blandat med engelskan, är att datorernas textredigeringsprogram inte godkänner "skumtomte" medan "skum tomte" är helt acceptabelt.

/Erik
Folke: ja det menar jag, lär och lär: Länk
(sen skall man ju inte blanda ihopa det med dina grannar på Listerlandet som talar en mycket speciell dialekt (helt obegriplig dialekt))

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
ErikR
Detta med Bimmer-Beamer har utretts här på:Länk

Vixit, dum vixit, laetus
GM: Orkar inte läsa allt detta just nu, verkar småtråkigt...)) Listerländska är inte särskilt obegriplig alls, kan iofs bero på att jag bott 25 år på (obs) Hällevik...). Mera intressant är att listerländskan finns på några platser i Skåne, runt Näsum och Arkelstorp bl.a samt på en ganska isolerad plats i Bohuslän.
Om du vill frossa i obegriplig dialekt så åk till södra/inre Gotland, runt När t.ex.
Angående särskrivningar och annat slarv, man får nog konstatera att datorn "förslappat" en del och även den konstiga inställningen i dagens skola där man inte bryr sig särskilt mycket om hur barnen skriver och stavar. Avstavning och delning av ord gör man lite var som helst, liknar skit enligt min mening.
I massor av texter idag, både "vanliga" böcker, facktidningar och dagstidningar ser man bindestreck lite var som helst, mitt inne i rader osv, en typisk datorprodukt. Att sedan inte detta kollas och korrigeras är bara för slött tycker jag. Man ser sällan samma fel i t.ex engelska eller amerikanska texter, de använder ju också datorer och ordbehandlare eller?

FP
Hammar: Med "stora" färddatorn på E39 menas färddator i MID-panelen i mittkonsollen till skillnad mot den "lilla" uppe i kombiinstrumentet.
Som jag skrev tidigare, jag tror man kan härleda skillnaden till större och mindre antal funktioner och finesser på de olika utrustningarna, antingen det gäller klima, färddator, navi, stereo osv.

FP
kilroy
Håller med "folke" angående dialekter på Gotland...jag har en syster boendes i Visby och där förstår man hyfsat bra vad dom säger. Men kommer man ut på "bonnlandet" blir det värre...för att inte tala om Fårö...Apropå "stora datorn"....
Tack jag vet. Lumpade i Visby med en massa utflykter runt om på ön och grannöarna.
På tal om särskrivningar sug på denna: En brun hårig sjuk sköterska åt upp skum tomte...

FP
No offence, men det sägs finnas ett "speciellt" kompani på Gotland. Stämmer detta? =)

Särskrivningsexemplet är en klassiker, men ganska roligt =)
Som det stog på en tvättbeskrivning till en tröja:
"Sträckes i vått till stånd"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.