|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tja! Som datorintresserad sedan unga år är det några begrepp inom bilvärlden som fått mig att reagera. Det främsta exemplet är något som brukar kallas "stora färddatorn" eller helt enkelt "stora datorn", eller varför inte exemplet "stora klimatanläggningen" och dess kusin "stora kliman". Jag är ingen språkpolis :) utan känner bara att orden är missvisande och känns helt enkelt olustiga att lägga i munnen. Naturligtvis förstår jag logiken bakom orden, men visst måste det finnas mer logiska begrepp att använda en dessa! Vad visualiserar du t.ex. när begreppet "stora datorn" står i en säljesannons? Jag ryggar i alla fall tillbaka och undrar lite grand varför något som är "större" skulle vara bättre... Om man nu svänger sig med "stora" och "lilla" hur som helst, borde vi inte utöka det istället? Låt oss säga "stora fönsterhissar" när vi menar elektriska sådana och "stora bensinförbrukningen" när det i själva verket handlar om en bensinsnål bil! :D Om vi blir seriösa för en stund, kan man inte säga "Färddator Mark 2" "Färddator Version 2" eller "Den mest avancerade färddatorn" istället för stora datorn? Det vore så skönt med en mer intuitiv terminologi för att få ökad klarhet i biljungeln. Vad föreslår BMW:s samlade manualbitarskara och föresrpåkarna för de tekniska specifikationerna i detta ämne? | |
|
Kan desvärre inte ge föregående skrivare medhåll i sina åsikter, däremot så finns det andra begrepp som flitigt används och som kan verka missvisande, tex: Länk Dock förstår nog majoriteten på detta eminenta forum vad som menas med både "stora" det & "dubbla" den. Så varför besvära sig med att bry sig om dessa petitesser. P.s det stavas djungel, inte jungel. Mvh Constrictor - Språkpolis, stavningskontrollant & användare av fina ord.........hahahahaha 328án: Länk |
|
|
Jag tycker det är bättre att skriva så att fler förstår, än att föröka "slänga sig" med vad sakerna egentligen heter. Speciellt i bilannonser, där spekulanternas tekniska kunnande ofta är ganska lågt. Hur många som hänger här vet att det egentligen heter t ex IHR, IHKR, IHKA, OBC IV? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Finns väl en korrekt benämning på tex "stora datorn", tror knappast man kryssade i "stora" eller "lilla" då bilen beställdes ny. Problemet är väl att ingen förstår om man använder dessa begrepp i en annons. Så "stora" eller "lilla" fungerar bra tycker jag. |
|
|
Låta oss ta några exempel där dessa begrepp ställer till mer än dom hjälper: E34: "Lilla färddatorn"= klocka+tempmätare+ memosignal "lilla Kliman"= Thermostat styrdvärme ( hö resp.v vänster sida) med manuella spjll och manuell fläktreglering ( heter ibland "dubbel AC"....) "stora kliman" = en riktig klimator (ACC) där man endast ställer in tempen och allt sköter sig själv.. ( Heter även den "dubbel AC" ibland..) Dubbel taklucka (touring)= enda takluckan til E34T E39: "Stora dubbla kliman"= ACC (höger resp vänster sida) (standard på 95% av bilarna) "Stora stereon"= finns ca 10 st olika radio apparater till E39 ( navi systemen oräknade...) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
"Naturligtvis förstår jag logiken bakom orden, men visst måste det finnas mer logiska begrepp att använda en dessa!" *host host* det heter "än dessa" ... //Språkpolisen Junior =) |
|
|
Jag tror att begreppen "stora" och "lilla" färddatorn har blivit vedertagna, iallafall i BMW-annonser. Så i detta fall finns det ett syfte med prefixen. Viss finns det säkert benämningar på modellen av färddator som passar bättre än "stora" och "lilla". Frågan är bara om man gör sig bättre förstådd i annonsen?! Syftet är att ge en spekaulant så bra information om säljobjektet som möjligt. Då använder man gärna vedertagna namn, om än kanske inte i en språkpolis ögon korrekta! ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Uttrycker man sig så att man gör sig förstådd, så är väl det huvudsaken. Tänk om man alltid skulle påpeka alla stav-, och grammatiska fel som görs på detta forum - då skulle det inte bli många diskussioner kvar om BMW, vilket vore väldigt synd. /// Olof Länk |
|
|
Här ser vi embryot till vad som kan bli forumets längsta tråd... Skämt åsido, som bekantskapskretsens värste språkfascist och erkänd ordmärkare kan jag inte annat än hålla med Ove Ovenholm. Det viktigaste med den här typen av uttryck är inte att de är precisa utan att alla menar samma sak med dem och att de förstås av många. Språkets funktion är trots allt att skapa förståelse och begriplighet, inte att sysselsätta språkintresserade messerschmittar som jag själv. Apropå annonser kan jag bli lite trött på annonsörer som i sin iver att briljera listar fullständig utrustningslista med alla utrustningskoder, där det tar en kvart att ta reda på om bilen har de väsentligaste prylarna. Det är nästan lika illa som det förfärliga uttrycket "fullutrustad" som betyder att bilen har åtminstone nackstöd, askkopp och varningsblinkers... Däremot är det kul att sånt här diskuteras på vårt forum. Jag är nästan säker på att det blir en MB nästa gång (fyrtioårskris?) men kommer ändå att hänga här bara för att det är så himla kul. |
|
|
Hrrm, Olof om jag får be ;) /// Olof Länk |
|
|
En MB tretretti? Nää? :-) ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
OO: Ber om ursäkt Bones: jo, jag har bara ägt BMW och är sugen på lite variation. Senaste upplagan av c-klassen är kul att köra och känslan av Panzerwagenqualität är tillbaka. Så varför inte? Leasing för en lagom välutrustad C 180 K med automatlåda borde mitt relativt nystartade företag kunna svälja. |
|
|
Det ligger något i att begreppen har växt fram med tiden och att folk idag förstår sig på dem, på ett ungefär. Problemet är bara dels att de inte är exakta, men framförallt att de för en person som är ny i bilvärldens begreppsdjungel (läs jag) är de bara förvirrande. Alltså: Begreppet funkar som en hygglig guide till redan vana bilintresserade, men skickar en i helt fel håll som newbie. Jag är _inte_ för att ha ett begrepp som är obegripligt, bara ett mer träffsäkert sådant. Nästa gång jag är i samspråk med en kompis om min BMW 750 så kommer jag definitivt inte säga: Jodå, visst har den "STORA DATAN" och även "stora kliman"... Huga.. *Ryser* |
|
|
Javisst vore det bättre om majoriteten på detta forum bytade begrepp så att DU förstår! ;-) 328án: Länk |
|
|
Jag tror benämningen kommer från antalet funktioner på de olika utrustningarna, större eller mindre antal funktioner/finesser, stora eller lilla färddatorn, kliman, stereon osv. Tycker det funkar bra och de flesta hajar på ett enkelt sätt vad som menas. Annars är språkbruk ett intressant ämne, personligen tycker jag det bara blivit värre och slarvigare med åren. Om trettiotre är en erkänd ordmärkare så är vi iaf två... Riktigt "dåliga" tycker jag faktiskt man är i media och tidningar, man stavar uselt, klarar inte att bygga meningar osv, de är ju för fasiken avlönade för att leverera en någorlunda korrekt produkt, som dessutom är långt ifrån gratis att köpa osv. En del är teknikaliteter men hur ofta är det inte "hårddisken" som stjäls när det rör sig om hela datorn? Det är "datan" när det rör sig om hårdvaran, det är CD-skivor och DVD-skivor, LCD-displayer mm. Man skriver juh och asså, även i "seriösa" sammanhang, personnamn och ortsnamn med liten startbokstav, även i blocktext och rubriker, osv. Särskrivning av alla de slag skall vi bara inte tala om Mycket är etablerat, man orkar kanske inte bry sig men personligen skulle jag gärna se en uppryckning, det blir rätt oseriöst till slut. Nog gnällt, nån som kan förklara lite om varför man bor på Island, på Gotland men i Japan och i Australien, på Nya Zeeland, i England osv? FP |
|
|
Folk förstår nog om man skriver``stora datan`` BMW e lag |
|
|
Folke: I Island heter det ( om du frågar en islänning) sen kan man ju fråga sig varför vissa på skåningar på forumet bor "på Limhamn" eller "på Råå" då detta är allt annat än öar... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
cstjawa: Visst om man avser stor datamängd, typ hela NE på skivor osv...))) GM: Visst, har också sett/hört lite konstiga prepositioner på orter osv "på land" men jag tänkte mera globalt. Även t.ex engelskan gör skillnad på vissa öar. FP |
|
|
1up, vad kommer du säga isf "STORA DATAN" då? Tror du att det är Svenska akademien som hittar på alla nya ord och benämningar? |
|
|
Sorry, nu ser jag att du har ju egna förslag i första inlägget: "Färddator Mark 2" "Färddator Version 2" eller "Den mest avancerade färddatorn" Då blir det genast glasklart och inga missförstånd, eller? ;) |
|
|
Språket bestäms av majoriteten. Funkar ett uttryck så kommer det att användas av alla, oavsett språklig korrekthet. Som BMW-newbie kan det kanske vara svårt att fatta jargongen och uttryck på en gång. Jag tror att det då är lättare att kasta ut en fråga rörande ett uttryck eller en term man är osäker på snarare än att försöka konvertera ett helt "community" att använda "rätt" term. ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.