|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja! En polare köpte en m3 3.2 -96 i veckan och jag blev lite smått kär i den bilen (eller inte just hans bil utan modellen i allmänhet). Gillar egentligen inte e36 coupé, men nu när jag äntligen fick åka/köra en med lite motor så ändrades tankarna fort. Så nu är jag sugen på att köpa en själv. Grejen är det att jag har inte råd med ett lika stort inköpspris som polaren gav, utan jag är intresserad av en 93:a, då jag sett att man kan få en sån för 90k. Visst dom har gått c:a 18k mil, men jag är inte så brydd när det gäller mil bara det är en fräsch motor som verkar regelbundet servad. Frågan är nu: Är det verkligen rimligt att man får en fräsch 3.0:a för 80-90k? eller kommer jag måsta punga ut yttligare 10-20k på slitagedelar och sånt direkt efteråt? Vet att detta kanske vart uppe förut, men behöver svar just på min personliga fråga. mvh ted | |
|
Visst får du en m3an för billig penning! runt 80-90 men personligen skulle jag inte gå på så billig m3a! har lite svårt å tro att man ska få en klockren m3a för dom pengarna! Själv punga jag ut det dubbla för min 94 m3 cab! men den är sjukt påkostad å sen cab i å för sig! Men leta efter nån din m3 cupe för ca 120 alal fall! Fast vissst kan man ha tur å hitta nån billig som är fin å bra med=) bara ut å leta=) M.E |
|
| Jo, visst skulle det kännas lite säkrare att leta upp ett ex för 120k, men egentligen så är det inget som säger att dom ska vara finare. Kan ju bero på hur snabbt man behöver pengar och hur desperat man är. Jag menar, det kan ju finnas dom som sätter ut sina för 115k, men slutpriset hamnar ändå på 90k... så jag tror nog att man kan få ett ganska schysst exemplar för dom pengarna... (hoppas det iaf). Grejen är den, att jag har inte tänkt punga ut mer pengar... för då väljer jag att köpa en annan bil, var ju bara intresserad av att just kanske kunna hitta en m3 i den prisklassen. | |
|
Kom ihåg... Inköpspriset är EN sak... Sen har du: -Dyr försäkring -Dyr service, dom SKA servas regelbundet!! -Däck...kostsamt -Bensin...98 oktan bara, det kostar en del... Lätt att bli blind, och tycka det är kalas! att få en M3 för 90 papp! Men du måste kalkylera med MINST 30.000:- om året i driftskosnader...då räknar jag lågt... Lycka till! /Klas |
|
|
klart att jag förstår att det tillkommer massa kostnader.. jag är inte dum. men blir det nu en extra kostnad på 30k om året så är det ju ändå mindre pengar beroende på vilket inköpspris man har. dom ska ju ändå regelbundet servas även om dom kostar 130k... bensinen lär vara det som smakar minst tror jag, kan ju säga att inget kan sluka så mycket soppa som 535:an gjorde.. och då körde jag bara 98... :), men visst.. däck kommer nog att bli kostsamt och service. vad kostar det då per år.. om man bara räknar på service kostnader? |
|
m3kär |
Service kostnaden beror väl lite på hur du kör och vad som kan tänkas behöva komma att åtgärdas pga ålder, slitage mm. Tror att BMW tar runt 10-11000 för"stora servicen". mellan dom servicarna så är det bla oljeservice. Har du otur och motorn är riktigt kass så kostar det nog fan som hela bilen ( inte riktigt)men dyrt är det. Att serva den själv och spara stämplar så blir det inte lätt att sälja den, det törs jag lova. Köpte min av den som ägt den sen 97 då den importerades och hade gått 1900 mil. Den är servad med alla stämplar, vilket jag skulle ha varit mkt noga med om jag skulle leta efter en m3 av ngn okänd, nyimporterad och långmilare. Men som sagt, dom är underbara att köra, men dyra i framför allt försäkring.beroende på var du bor såklart. Robban |
|
har förstått att saker som kan behöva bytas är koppling m.m.. är spekulant på en 93:a där det ändå verkar som att senaste ägaren lagt ut lite pengar. bytt koppling, lamell, tryckplatta samt urtrampningslager... Länk hoppas inte ägaren blir sur nu när jag hänger ut hans annons här på forumet, men men.. vill han ha den såld så. |
|
|
Bara att kolla upp den ordentligt. Är den bara servad som den ska så är 18000mil inget att oroa sig för. Men som dom övriga säger så kostar det ju en del att äga den. |
|
m3kär |
Låter som det som är gjort i år med fälgar,däck,avgassystem,koppling,stora servicen ligger runt 25-30 tusen, och då känns 85 billigt. Är dock skeptisk till höstpris, ok om det var en båt. Ring och kolla med köhler om dom kommer ihåg den och kan ge ett omdöme. annars låter det som en bra bil och väldigt billig med det som är påkostat bara i år. Robban |
|
Angående service-stämplar, Jag servar alltid mina bilar själv, har gjort så även med 3st M3:or. Givetvis sparar man kvitton på delar och olja och skriver in i boken exakt vad man gjort och när. Ingen köpare har haft något att anmärka på detta när jag avyttrat bilarna. Har sparat 10-tusentals kronor på detta. Ingen speciell svår eller dyr service på en M-bil om man gör det själv. Ventiljusteringen får man ha koll på. |
|
m3kär |
Det är väl helt ok att serva bilen själv och visst spar man mycket pengar på det, men för att köpa bilen av en helt okänd person och inte själv vara bilmekaninker eller väldigt duktig så känns det som att stämplarna är det kvitto man har på att bilen är skött, skulle kanske inte kräva stämplat service häfte från en vanligare bil och 10 år gammal, det är lite enklare att gå till biltema eller mekonomen då det behövs men inte med en M3 / M5. Självklart har alla olika åsikter angående stämplar eller inte men i detta fall så ber Stybbe om råd och jag skulle inte råda honom att köpa om säljaren säger att det och det har jag gjort och sen inte kunna kolla det genom att meka med den eller kolla stämplar, det kan kosta för mkt. Robban |
| m3kär.. <--- you got mail.! | |
m3kär |
Min mail knasar så jag kan inte replaya svar utan kör här, våga chansa till det budet och själv har jag satt på vinterdäck och kommer att åka en hel del och på köpet tvätta den väldigt ofta, men det är det värt. Robban |
|
Stybbe: just den m3:a du länkar till har en kompis till mig varit å provat, han var inte imponerad av den. gick inte som hans tidigare m3:or. samt att när han frågade om service bok så visade ägaren upp en bok utan framsida så man visste inte från vilken bil den kom ifrån. värt å tänka på. lycka till |
|
| hmm, tack för inlägget.. sånt är ju värt att tänka på. själv har jag inte så stor erfarenhet av m3.. så jag kommer nog kika på några stycken innan jag bestämmer mig, eftersom jag inte har något att jämföra med. | |
|
Stybbe: En M3 3,0 som ligger under 100k låter inte dåligt ändå. Tittar man på marknaden så kan man se att det är fruktansvärt mycket M3 E36 till salu och att det har varit en hög produktion av dem. Jag tror att precis som många andra modeller att de kommer att falla ner i pris (mer än vad de har gjort) även om det är en underbar bil. När utbudet är så stort och många har ute de på annonser och blir inte av med dem för under 100k så kan man nog räkna med att de kommer att falla mer tyvärr. Om några år så skulle inte bara jag tveka för att köpa en M3 E36 med 20.000+ mil för över 100k! Hittar man någon som inte har gått långt och vill ha den mer som entusiastbil så kan man betala mer, men tänk på att E46 M3 kommer att komma ner i pris snart. Då lägger man hellre till pengar till en sådan. Sedan finns det ju folk som tror att de kan få hur mycket som helst för dem. Brukar ofta vara personer med dålig ekonomi, som bara har spunnit etc, vilket är tråkigt! Det kan man i alla fall se på marknaden för M5 E34. Nu har man ändå sett att priserna för E34 M5 har börjat stabilisera sig. Nu ser man oftast klart och tydligt vilka som är lik, samt vilka som tror att de kan få hur mycket pengar som helst. Det kostar ju också att göra service på M3:orna. Det är inga fel att göra som BjörnB säger att man gör servicen själv etc. Kom bara ihåg att köpa delarna på BMW. Kan du inte med arbetet så är du ju inte tvingad att lämna till BMW. Du kan istället lämna till någon mindre firma som har kompetens inom området. Sedan förlorar du mycket på att åka helförsäkrat. Det är där många slänger bort sina pengar, enligt min mening. Kör du med insidan av huvudet (som man borde göra) så kommer det heller inte att bli så dyrt för dig. Alla de pengarna som du slänger bort på försäkring kan du ha till något mycket vettigare. Visst, man kan ha otur, men jag tror inte att man har otur så ofta. Det har i alla fall inte jag gjort. Halvförsäkring räcker gott och väl tycker jag. Händer det något så brukar skrotarna ha mycket delar eftersom det är tillverkade så många av den modellen. Titta t.ex. bara på M5 E34, inga så många exemplar, men ändå finns det en del delar. Räkna på alla de åren det inte händer dig något med bilen, så kan du se hur mycket pengar som har gått till ingenting. Jag trodde först att det är viktigt med helförsäkring, men när man inte kör som en klant så behöver man inte det. I mitt fall så skulle jag lätt kunna fixa till vad som helst på bilen om något gick sönder med det som jag hade slängt på försäkringen. Bara ett tips! //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
| tackar Schnitzer för inlägget.. är alltid kul med dom som tar sig tid och svarar.. och då menar jag till alla som skriver. känns iaf som att det finns bra hjälp att fråga när det gäller bmw m3 :) | |
|
Kör helförsäkrat! Det kan hända saker, jag lovar! Jag har sparat in mina försäkringarpremier. Den M3an för 85000:- har ju ingen AC, svårsålt! |
|
| nu nere under 80.000 kr här på autopower.... | |
|
m3kär, att serva själv betyder inte automatiskt att man köper delarna på Biltema. Jag köper alltid slitagedelar på BMW eller av en handlare med erkänt bra kvalitetsprodukter. För mig är kvitton på service eller reservdelar mer värda än stämplar i en bok som kan förfalskas hur lätt som helst. Allra bäst är naturligtvis både och. |
|
m3kär |
det var ingen kritik meka med bilen själv men alla har inte kunnandet och förutsättningarna!? och då är det väl schysst att råda dom att vara noggranna med sånt som man kan kolla. sen kan servicebok vara förfalskat mm, men man kan inte vara med än försiktig. menade inte att alla som mekar köper delar på biltema eller liknande utan vad jag ville få fram var att det finns andra bilmärken,modeller som det är lättare med tillgängligheten för service,delar mm. så du kan va lugn och fortsätta meka själv utan att det är något som helst fel med det. robban |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.