|
|
|
|---|---|
|
Var ute å åkte...rätt som de va så va tempmätarn påväg till rött..skitfort..jag stannade å öppnade huven å glodde lite, kylarvattnet var slut...jag hällde i mer vatten å körde igen, nålen stog i normalt läge då..rätt som de va så bar den iväg mot rött igen, jag stannade å kollade vattennivån...expansionskärlet var fullt med vatten, då tänkte jag att då ska de väl vara OK..jag körde vidare å tempmätarn fortsatte vandra mellan normaltemp och rött! kan detta fenomen ha med luft i kylsystemet att göra?? anledningen till att vattnet tog slut första gången var att en skarv som jag har läcker litegranna... om det nu beror på luft i kylsystemet..kan toppen ha slagit sig då? URSÄKTA LUDDIG BESKRIVNING | |
|
Jag hade samma problem och idag har jag fixat mitt. Kunde inte köra mer än 15-20 min för sen överheta det. Hade mer än 1 fel... Först var det för mycket luft i kylsystemet och det var mycket det. Sen var termostatorn helt sönder. Den öppna inte sig när den blev för varm. Och tack vare det så hade jag fått läcka från kylaren. Så kolla termostaten om du har fått läcka. Nu är allt bättre men jag måste köpa en ny kylare för 2500kr. Fan skulle bytat termostatan när min mekaniker sa till mig att det var tid för det. |
|
|
okej...men va de såhär för dig att tempmätarn gick upp på rött..sen ner igen å sen upp igen osv osv? okej ska lufta systemet å kolla lite på termostaten |
|
| tror ni min topp kan ha gått åt helvete nu? eller krävs det varmare än att mätaren går upp på rött innan dehänder nått med toppen? | |
|
Du bör inte köra bilen med tempmätaren på rött. Stor risk att toppen spricker/slår sig. Att mätaren vandrar kan bero på att det är glapp i givaren. Vanligt fel. Verkar dock konstigt att vattnet försvann. Kolla hur avgasröken ser ut. Får inte vara vit när bilen är varm. Vit rök = vatten i avgaserna. Kolla kylaren. Leta läckor och kolla så att inte cellerna blivit täta. Kyleffekten är inge vidare då... |
|
|
att vattnet försvann beror på att jag skarvade en kylarslang lite slarvigt men det är ett annat problem!! jag stannade å lät motor lungna ner sig så fort den gick upp på rött... min teori är att det blir luftfickor där tempmätarn tar tempen..då visar den fel? |
|
| Ja ibörjan så gick den upp och ner min mätare.Sen gick den bara up !! Men jag stanna alltid när den kom på rött. | |
|
Om det är luftfickor där den mäter tempen borde den väl visa lägre temp? Luft leder ju värme sämre än vatten. Borde inte gå upp på rött i a f. Om mätaren wobblar fram och tillbaka nästan hackvis och ganska fort, är det givaren som är kass. Rör den sig mera jämnt skulle jag gissa på nåt fel på kylaren. |
|
| är nästan säker på att det beror på att du har för lite vatten i kylsystemet då blir det dessa fenomen. så kolla läckor. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.