AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.118

det bara small till

Wiman
I fredags när jag körde min m3 och drog på så small det till i bakvagnen , jag blev helt kallsvettig.
Efter detta så känns det vibrationer i bilen när jag står still, ratten vibrerar , bilen går att köra med men när jag drar på och kopplar så hörs det ett ljud baktill.
Min bedömning är att det måste vara en bakvagns bussning som smällt av eftersom det käns i bilen när den är stilla stående.

Vad tror ni??
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!!
Jag skulle nog sæga att det ær mera sannolikt att det ær knutkors eller hardy-skivan som har gett sig, vibrationerna vid tomgång indikerar obalans i den delen av drivlinan som roterar nær bilen står stilla dvs Mellanaxel, upphængninslager(stødjer mellanaxel), eller hardy disken. Teoretiskt skulle det æven kunna vara væxellådsupphængning eller diffupphængning som har gått och gør att drivlinan inte står rakt.
Intressant, håll oss uppdaterade.

MVH:Sakke
M5
17
M5 Chrille
Bmw M5 (e34)3.8-92
Jag tror att fästet,eller fästena till bakaxel klumpen har gått av,precis så vart det på min 325:a (E36:a).......???
Precis som M5 Chrille säger så kan det vara det!
Jag har läst att det är ett frekvent fel.
Kan avhjälpas med en speciell konstruktion som någon klurig filur säljer för nästan 200$.
Sök efter det!
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Håll oss uppdaterade Wiman, för min M3:a har också det problemet. När man kopplar, eller när man släpper gasen och sedan går på igen, så hörs ett klonkande bakifrån. Jag hade inne bilen på BMW för att åtgärda felet, och då var det mycket bättre, i cirka två veckor. Då bytte mekanikern en bussning i bakvagnen som tydligen brukar börja glappa. Konstigt bara att problemet kom tillbaka så snabbt... Till våren ska jag i alla fall fixa det för gott. Det är jävligt irriterande att köra runt med.
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hej, jag hade samma fel på min M3:a. Bulten till bakaxelupphängningen gick av.

Jag tag ner klumpen och tog ut det som var kvar. Sen sate jag tillbaka allt igen och använde en ny bult, original köpt på bmw. 2 veckor senare så hände samma sak igen. Men denna gång blev jag förbannad och tog ner allt igen och borra upp bakaxeln och satte dit två storlekar större bult. Nu håller det som det skall.

Detta rekommenderas starkt. Speciellt om du som jag har 245 bak och älskar att rivstarta.
Iofs; om det är 8.8-bultar så bör nog 12.9-bultar bli mumma!
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
AA Tuning har en liten smart grunka som råder bot på detta problem.
Någon som provat den? Sitter o ska beställa den nu!

Länk

Länk
AA Tuning's pryl var precis den jag menade!
Wiman
Jag skall kolla på felet imorgon , så jag hör av mig .
Men kan man verkligen köra med bilen om den bulten gått av? Har inte så bra koll på hur det ser ut på 3-serien, men på min gamla 528 jag hade gick fästet på diffkåpan av en gång (det som är skruvat upp i karossen), då hängde diffklumpen typ 5 cm över marken, å bilen var i princip helt okörbar.
Wiman
Hej !

Felet var ett motofäste, det hade gått mitt av...

För stark motor he he
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.