AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.542

Blåste toppackningen! Tips vid byte?

52
35
528
740 -95
Bilen Bmw 528 -87
I fredags var jag utre o lekte lite o sen sa det tjoff... och efter bilen kom ett jätte rökmoln(vitt)
å det började varna för lågkylavätskenivå.
Jag tänkte för mej själv...faaan toppackningen..Vred av bilen o rullade in till kanten.Öppnade huven..inge kylarvätska kvar....Luktade avgaser som faan i expansionskärlet...aj aj aj

Så nu till saken. Vill gärna ha en beskrivning på hur du lättast går tillväga för att byta den. Eftersom jag inte är så insatt i bmw.
Tips på hur jag skall göra?
Mvh
Ojdå lät ju inte så roligt. Jag rekomenderar Haynes och gott om tid.
Mu
616
Mustang

540iat -94
loss me locket rengör byt packningen :D
enkelt... ;)

52
35
528
740 -95
jo visst.
Men uppmärkning av kamhjul,kedja m,m.
Hur släpper man kedjesträckaren tex?
Hur blåser man en toppapackning?

Mvh Dragolito
Dragolito,

Genom att överhetta motorn kraftigt. Vissa motorer är extra känsliga för överhettning, exempelvis M30 och M20.

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Då är väl inte motorns kylsystem bra, ett bra kylsystem ska klara tuffa påfrestningar väl?

Mvh Dragolito
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
dragolito: 80-tals alutoppar, dålig kunnighet, dåligt med gods runt kammen gör sprickor osv.

kanske upptäcker problemet du med om du köper en äldre bil, och gasar lite :)
Dragolito,

Om kylsystemet ses över som det skall så är det inga problem. Det är när komponenter i kylsystemet slutar fungera som man lider risk för att överhetta motorn och därmed förstöra topplockspackningen (och ofta topplocket). De vanligaste anledningarna torde vara att fläktkopplingen eller vattenpumpen går sönder. Då får motorn ingen kylning. Om föraren inte uppmärksammar detta så lider man stor risk att förstöra toppen.

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
52
35
528
740 -95
Kan meddelan att detta hände vid normal motortemp.
Kan någon svar på mina frågor? Hur man gör med uppmärkningar och kedjesträckare?
Behöver ju hjälp!
52
35
528
740 -95
Upp.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ärligt talat är Haynes nästan nödvändigt vid dylika operationer, skulle inte våga görat utan...

Mvh
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
M30 är inte alls lika känslig för överhettning som M20. Känner inte till nån som har överhettat en M30 topp. (Fast det finns säkert nån som har lyckats med det ändå).

Ang topplockspackningen: Häng upp kedjan på ett bra sätt så att den inte rör sig. Se även till att inte kammen rör sig. Sen är det bara på med en ny packning och nya topplocksbultar. Se till att göra ordentligt rent i bulthålen för topplocksbultarna bara. Dra till rätt moment och i rätt ordning. Man bör egentligen plana toppen, men med lite tur så går det bra ändå.

///Jesper

BMWCS #5494
Är det lika som på min lite nyare M30 så är det inga problem att hålla rätt på kammen och kedjan. Ska du inte greja något med kedjesträckaren så drar du bara ett buntband eller motsvarande runt kamdrevet och kedjan så du har kvar kuggen rätt. Kamdrevet passar bara på ett sätt mot kammen.
52
35
528
740 -95
Okej tack för hjälpen. Får skaffa en Haynes bok kanske.
Man måste alltså byta bultarna oxå? Är det sträckbultar?
Behöver man inte släppa på sträckaren då? Bara att lossa kamdrevet med kedjan på då eller?
Tack Tack!
Du kan trycka in sträckaren och få av kamdrevet ganska så enkelt, den spänner först ordentligt när motorn är igång och drivs med hjälp av oljetrycket. Du kan dra av drevet med kedjan på och på så sätt behålla inställningen, sätt sedan ett buntband eller motsvarande runt kedja och drev. Det är rekommenderas att man byter bultar, men du kan köra med de gamla. Merkostnaden för nya bultar ligger runt 300:-.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
byt bultar, dumsnålhet lönar sig aldrig!
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
När du drar av en bult kan du hålla dig för skratt, klart värt att slippa vara nervös för att bulten ska gå av när man drar dom.

Byt bultar...för säkerhets skull.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
ja,för att inte tala om när man är 100 mil hemifrån och en bultkskalle säger klick!
52
35
528
740 -95
Ok. Så då låter jag kedjan sitta på drevet o klämmer dit ett buntband bara.. Går det att få upp toppen lätt då? När man har kedja och drevet ihopsatt? Går det lätt i utrymmet bakomemellan "transmitionskåpan" på toppen?

Nya bultar +packning kommer imon.. Det fanns dock 2 olika packningar att köpa. En för planad topp och en för oplanad... Jag vet ju inte om den har blivit planad under årens lopp?
Tackar för hjälpen så långt...=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.