AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
966

520 E34, toppackningen gått?

Sl
23
Slusken
733 IA- 79
Tjena, har en 520 I-89 som började bli svårstarad när den är kall strax efter jag köpt den, man får mala en stund å hålla halvgas så brukar den gå igång å gå ojämt någa sekunder tills den går på alla sex, till detta kommer alltid en riktigt rökpust som luktar något förbannat med bensin (den blir sur), de första ja började med var att byta stift lock å rotor men problemen kvarstår, började undra om de kunde vara nån givare men har haft ut både termotidkontakten å tempsensorn å de märks ingen skillnad. Ja misstänker då att skithögen till bil tar in vatten i toppen, efterssom det är ett jäkla övertryck i expansionskärlet , detta när bilen är iskall, å de luktar avgaser (tror jag) om kylarvattnet som trycks ut, har luftat den och fått ut rätt mycket luft, å även kört med avgasmätare över expansionskärlet när bilen går men den ger inget utslag, den går aldrig upp i temp när man kör med den så jag vädjar till er kunniga, är det topppackningen som är blåst eller är det bara nån givare som ger för mycket bränsle vid start? isåfall vad beror övertrycket i kylsystemet på?

Bubblar det i expansionskärlet när bilen står på tomgång är packningen gången.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
det ska vara ett mycket högt tryck i kylsystemet, ett s.k trycksystem.

Ställ bilen i helst lite uppförsbacke, överfyll med vatten, öppna luftningen brevid påfyllningen på kylaren,den lilla plastskruven. låt motorn stå på tomgång, fyll på vatten, när den blivit varm så att termostaten börjar öppna, öppna även luftningen på termostathuset. Full värme på värmepaketet med.

Om inte detta fungerar skulle jag kolla över din termostats funktion genom att koka den.

Sen, ska vi fundera på toppackning (såvida du inte redan nu har olja i den)
Sl
23
Slusken
733 IA- 79
Idag så hade ja inne den på jobbet å luftade den ihop me min chef, vi fick ut rejält mycket luft denna gången åxå och värmen i bilen blev mycket bättre märkte ja när ja körde hem, men efterssom bilen är svårstartad kall så undrar jag om givarna kan flippa ut om de är en luftficka där dom sitter, de kanske inte blir rätt värden när det inte är vattnet dom känner av?
tack för svaren!

Få världen på fall, runke din ball!
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
så kan det vara. har du en bubbla så läser han av fel värde å öser in soppa...

lufta så mycket du kan tills du har bra värme och stabil temp
Sl
23
Slusken
733 IA- 79
ja har både bra värme å stabil temp, men jag har insett att det måste va toppen som gått, det är ett fruktanssvärt övertryck i kylarsystemet när bilen är kall å har stått en hel dag... samt att den går som en kratta dom första sekunderna när man får igång den... dock ryker den inget nämnvärt å går aldrig upp i temp....

Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
min går också som skräp när den är nystartad, varm eller kall,första sek. så går den knappt att hantera bra.

övertryck har jag bara när den är i arbetstemp.
Sl
23
Slusken
733 IA- 79
wm brejzer... du kanske borde kolla över lock å rotor... de e ju dyrt som knävelen å e inget man byter om man inte måste.... jag har i alla fall konstaterat att de går ut kompression i kylsytemet på min... mätte me avgasmätare precis när jag släppte trycket å hc:t steg till 50..... så de e bara å kavla upp å sätta igång... Tack för svaren!

mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
hmm.. notera hur du starta din bil... "hålla halvgas" hmm.. fått lära mig att man absolut INTE ska gasa när man har insprutning.. då kan den bli SUR... eller har ja fel?

/// BMW E28 POWER!!!
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
det var väl bara ett sätt att över huvud taget få igång den tippar jag på.
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
blidde det bättre med bytt toppackning?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.