AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.662

Stereon E39, hjälp tack

Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Drog ur kabeln till stereon på min E39. När jag satte i den igen funkar det inte längre att trycka på kapparna. Stereon går och dispayen lyser men inget händer när jag trycker på knapparna. Hjälp, någon?
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
OK, men det är ingen omprogramering eller ngt sådant?
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Volymen funkar men inte knapparna.
Visa användare
185
Pirelli86
320da F31 -13
325da E91 -10
325i Cabrio -88
E90 Banracing
Om det är en omprogramering på den så har du gjort bort dig, Men ta Bilen till en BMW verkstad så fixar dom problemet åt dig!

___Piff___
Kolla så kontakten verkligen är helt intryckt med sin hävarm och allt. Känn även på kontakten till MID-panelen under stereon, om du har denna. Om inte ovanstående hjälper, prova att lossa batteriet en kvart och återanslut.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som Folke säger så är det vanligt att det "hänger" sig om man råkar trycka på två funktioner samtidigt och då far man skruva av batterikablarna för att gör en reset.Speciellt på modeller tillverkade före augusti -97 trycker man på klockan och + och - knapparna samtidigt så hänger sig bland annat klockinställningen.
Nått programvarufel i början som gör detta möjligt och skapar syntax error.

///MVH Hasso
Länk
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Ojdå, nu har vi riktiga experterna på tråden. Tack för det. MID panelen, vad är det för något? Panelen där Kliman sitter? Den panelen hade jag också loss med kontakter och allt.

Har en professional stereo.

Tack för tipsen så länge. Jag älskar er...
Panelen mellan klima och stereo, där diverse funktioner finns, stereo, telefon, färddator, klocka mm. MID = Multi Informations Display.
Stereon är den klump som sitter bakom (framför) den uppfällbara luckan högst upp, men många kallar displayen under (MID) för stereon.

FP
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Jag har min stereo direkt ovanför kliman. En panel för färddator, steeo mm.

Konstigt fel är det. Panelen lyser och volymen funkar. Jag ser all info på panelen men trycker jag på knapparna händer inget. Tar jag ur kontakten till panelen fortsätter radion att låta.

Vad skulle jag dra ur den kontakten för? Kan det vara ett slags stöldskydd. Att man inte kan sätta i en panel utan vidare?

Har en professional stereo. Ser nog annorlunda ut.

Har testat att dra ur kablarna på batteriet och låtit den stå. Funkar ändå inte.
Skumt, har för mig att det är Reverse-stereo som sitter direkt över kliman. Har du inte en lång dispaly i två rader med ett antal funktionsknappar "vippor" under?
Även fast volymratten sitter på MID-panelen så sitter inte stereon där bakom.
Hade du loss lådan bakom den uppfällbara luckan med den stora multikontakten, antennkabel osv?

FP
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Har en stor plastlåda i skuffen som det står Nokia på. Är det själva stereon?

Själva "panelen" är lång med en lång display för radio och färddator. Under displayen sitter det sådana knappar du beskriver. Längst till vänster sitter volymknappen. Det var denna panel jag tog bort och satte tillbaka.
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Jag har ingen navi
OK. Du har då inte haft haft loss stereon utan MID-panelen, många kallar som sagt detta för stereon eftersom du läser av staionsinställning mm samt har en volymkontroll osv.
Du noterade kanske att det endast var en liten kontakt ung. i mitten av denna, inte några högtalarkablar, antennkabel, liten koaxkabel till diversityantenn, ev. kabel till CD-växlare osv?
Stereon ser ut som vilken vanlig bilstereo som helst (utan front), c:a 50x175x175mm och sitter som sagt högst upp bakom luckan.
Plastlådan i skuffen är ganska säkert subwoofern.

FP
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Japp Folke, det var den panelen jag tog bort. Fanns bara en kabel till den. En som man tryckte i och sen fällde ner en bygel.

Varför slutade knapparna fungera efter att jag drog ur och satte i den kabeln?

Ingen aning, inget normalt iaf. Dubbelkolla noga så inget av stiften har vikt sig i kontakten. Kanske lossa och sätt dit igen, det sitter minst en u-processor i panelen som kanske hamnat i nån loop och behöver resetas.

FP
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
OK Folke, någon aning hur man recetár en såda. Tror du verkstaden kan hjälpa mig med detta problem. Har dock inget större förtroende för verkstäder. Det enda de är bra på är att ta betalt. M bilar i Västerås tex. Hemska.

Tack så länge
Reseta genom att lossa batteriets ena kabel (lämpligen minuskabeln) en kvart, och sedan återansluta igen. Med lite tur så är felet då borta, många skumma fel och hängningar i olika system i moderna bilar går att återställa på detta sätt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.