|
|
|
|---|---|
PowerPad |
halo! Hur mycket effekt kan en trimkam ge på min 318i -90(m40). Jag tänkte också plana och porta toppen. hur mycket kan detta ge? är effektskillnaden klart märkbar? Jag har nu på bilen k&n openair, supersprint extraktor, slutdämp från raka rör och ett trimchip! Kan någon kunnig människa försöka uppskatta hur mycket samtligt ovanstående trim kan ge i min lilla räser? originaleffekten är 113 hk om någon missat d. |
|
Hej! Ang portning av toppen...ska du göra det själv?..har du erfarenhet av det?...det kan bli väldigt fel i värsta fall...En matchportning och mirra-frästa säten skulle jag rekommendera... Rätt inställd bör din motor hamna på 135-140hk... 7900rpm |
|
PowerPad |
Nej, jag ska inte göra det själv! Exakt vad betyder "mirra-frästa säten", och vad gör man mer ingående när man portar toppen. Ger en planing någon verklig effekt? |
BOGEYMAN |
"Mirra" namnet på verktyget. Man fräser in fler vinklar på ventilsätet. När man portar så försöker man få ett så bra flöde som möjligt tex genom att ta bort vassa kanter!! Planing är tycker jag ett sätt att få toppen plan, men visst höjer man kompet lite grann. Det finns bättre sätt att minska förbränningsrumet på, men det är inte bra att minska förmycket. Man kan bygga nya förbränningrum som förbränner bensinen och förflyttar förbräningen bättre. mycket jobb med detta! |
|
I min värld är det skillnad på att porta och att putsa (blueprinta). Att ta bort vassa kanter och gjutskägg o dyl. samt att matcha kanalerna mot insug och grenrör kallar jag att putsa. Det kan "vem som helst" göra om man är någorlunda händig och har stort tålamod. Ger inte mer effekt än ett open-air filter, men är ändå välinvesterade timmar med tanke på att det är gratis hk (precis som att vikta kolvar och stakar tex). Att porta kräver dock stor kunskap och tillgång till flödesbänk. Då ändrar man formen på kanalerna, viktigast vid övergången till ventilsäten. Här är det mycket stor risk att man gör mer skada än nytta då BMWs toppar flödar mycket bra redan från fabrik. Annat är det på en Volvo B20... Att låta göra en seriös portning är inte lönt förrän man ska köra med rejält arg kam (inte många som har på gatan), eller om man ska ladda +500hk turbo. Det är iaf min åsikt/erfarenhet. Kiip Spiiding! |
|
BOGEYMAN |
ok då döper vi om mathcporta till matchputsa och jag håller med dig till viss del. Man behöver ingen flödesbänk för att ändra kanaler till det bättre men något att mäta med så att det blir lika dant på andra kanaler kan vara bra, men till en turbo motor så behöver du inga kunskaper du har ju en fläkt som kompenserar mycket fel man kan göra om man är novis. Värre är det på en sugis!!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.